اخبار

ابر سخت‌افزاری SMC با سرمایش غوطه‌وری در مایع، برای هوش مصنوعی و محاسبات بصری

ابر سخت‌افزاری SMC با سرمایش غوطه‌وری در مایع، برای هوش مصنوعی و محاسبات بصری
ابر سخت‌افزاری سازگار با محیط زیست (SMC) با سرمایش غوطه‌وری در مایع، برای هوش مصنوعی (AI) و محاسبات بصری

ابر سخت‌افزاری SMC با سرمایش غوطه‌وری در مایع، برای هوش مصنوعی و محاسبات بصری

ابر سخت‌افزاری سازگار با محیط زیست (SMC) با سرمایش غوطه‌وری، برای هوش مصنوعی (AI) و محاسبات بصری
Sustainable Metal Cloud

شرکت استرالیایی فیرموس (Firmus) که متخصص سرمایش غوطه‌وری در مایع (Immersion Cooling) است، دارد برای استفاده در هوش مصنوعی (AI) و محاسبات بصری (Visual Computing)، در تأسیسات مرکزدادهٔ شرکت STT GDC در منطقهٔ آسیا اقیانوسیه خدمات ابر سازگار با محیط زیستِ سخت‌افزاری (SMC ـ Sustainable Metal Cloud) راه‌اندازی می‌کند.

ابر سازگار با محیط زیست سخت‌افزاری (SMC) برای خوشه‌های هوش مصنوعیِ با عملکرد بسیار خوب (High-performance)، خدمات زیرساخت ابری (IaaS) عرضه می‌کند که بر روی پردازندهٔ گرافیکی A100 و H100 شرکت انویدیا اجرا می‌شود. شرکت STT GDC آن را «کارخانهٔ هوش مصنوعی سازگار با محیط زیست» (Sustainable) توصیف می‌کند.

SMC را با مخازن غوطه‌وری شرکت فیرموس ساخته‌اند و آن‌ها را در کانتینرهای حمل‌ونقل ۱ مگاواتیِ معروف به هایپرکیوب (Hypercube)، در تأسیسات مرکزداده‌ایِ شرکت STT GDC در سنگاپور و هند و استرالیا نصب کرده‌اند.

سرورهای درون مخازن کانتینرها را تأمین‌کنندگان شریک فیرموس از جمله شرکت سوپرمیکرو (Supermicro) ساخته‌اند. آن‌ها خدمات را با توافق‌نامه‌های SLA درازمدت، مطابق با استاندارد صنعتی عرضه می‌کنند که مستقیم برای هر مشتری تضمین می‌شود.

شرکت فیرموس (Firmus) که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شده است، سیستم‌های هوش مصنوعیِ با سرمایش غوطه‌وری در مایع عرضه می‌کند که که بر روی نرم‌افزارهای برپایهٔ OpenStack و Kubernetes و Canonical اجرا می‌شوند. STT GDC شراکت خود با فیرموس را سرمایه‌گذاری‌ای مهم در کسب‌وکار جهانی می‌داند.

محصول لبه‌ای Cube300 شرکت فیرموس

همراه با محصول ابری هایپرکیوب (Hypercubes) که فیرموس در شراکت با STT GDC عرضه کرده است، یک محصول لبه‌ای (Edge) دیگر با نام Cube300 دارد که خارج از مرکزدادهٔ سنتی کار می‌کند. کانتینر ۳۰۰ کیلوواتیِ Cube300 با ظرفیت 145U اطمینان‌پذیری N+1 دارد.

بهره‌وری مصرف انرژی (PUE) این دو محصول کمتر از ۱٫۰۵ است. فیرموس همچنین آن‌ها را با رتبه‌بندی جدید TUE سنجیده که در آن امتیاز ۱٫۱۵ را به دست آورده‌اند. فضایی که این دو محصول اشغال می‌کنند، یک‌دوازدهمِ سیستم‌های سرمایش با هوا است.

تد پرتی (Ted Pretty) مدیرعامل شرکت فیرموس می‌‌گوید: «پیش‌بینی رشد مرکبِ مصرف انرژی وجود صنعت مرکزداده را تهدید می‌کند. بهره‌برداران مرکزداده و مشتریان آن‌ها می‌باید برای پذیرفتن راهکارهای نوی سرمایشی آماده باشند. اگر می‌خواهند پلتفرم‌های گرافیکیِ هوش مصنوعی (AI GPU) را به‌روش سازگار با محیط زیست (Sustainable) میزبانی کنند، می‌باید در گسترش خدمات خودشان، روش سنتی اشتراک مکانی (Colocation) با سرمایش هوای خنک را تغییر دهند.»

دورنمای شرکت فیرموس (Firmus) سرمایه‌گذاری در راهکار بلندمدتی بوده است که الگوی سنتی مرکزداده را تغییر بدهد. آن‌ها مرکزداده را پلتفرم پردازشی کامل در نظر گرفته‌اند: کارخانهٔ هوش مصنوعیِ سازگار با محیط زیست.

آقای تد پرتی می‌گوید: «این تحولی است که نگرش همهٔ بهره‌بردارانِ زیرساخت را دربارهٔ طراحی و بهره‌برداری از تأسیسات تغییر خواهد داد. آینده‌نگری و چشم‌انداز بلندمدت STT GDC آن‌ها را به شریک جهانی ایده‌آلی برای راهکار پیش‌روی فیرموس تبدیل کرد.»

هوش مصنوعی (AI) سازگار با محیط زیست (Sustainable)
هوش مصنوعی سازگار با محیط زیست

آقای برونو لوپز (Bruno Lopez) مدیر اجرایی گروه STT GDC می‌گوید: «آیندهٔ صنعت مرکزداده وابسته است به تواناییِ فراهم‌ساختن عملکرد عالی و خدمات بسیار سازگار با محیط زیست در سطح گسترده. این خدماتِ کارآمد جزء اساسی زیرساخت ضروری است که برای پشتیبانی از استفادهٔ انبوه هوش مصنوعی (AI) در سال‌‌های آتی برای جوامع و کسب‌وکارها و دولت‌ها حیاتی خواهد شد.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Australia’s Firmus launches immersion-cooled bare metal AI cloud with STT GDC (June 23, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ دستگاه رایانش ابری AWS برای محیط بسیار دشوار نظامی

ـ رک‌ماژول‌های سیستم لبه‌ای خارج از مرکزداده، مجهز به سرمایش مایع لیکوئیدکول

ـ سرمایش نوآورانهٔ مرکزداده با ترکیب بهره‌گیری از آب و غوطه‌وری در مایع

 

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *