اخبار

گوگل و دانفوس: هوش مصنوعی و فناوری گرمایش و سرمایش مرکزداده

گوگل و دانفوس: هوش مصنوعی و فناوری گرمایش و سرمایش مرکز داده
گوگل و دانفوس: هوش مصنوعی و فناوری گرمایش و سرمایش مرکزداده

گوگل و دانفوس: هوش مصنوعی و فناوری گرمایش و سرمایش مرکزداده

گوگل و دانفوس: هوش مصنوعی و فناوری گرمایش و سرمایش مرکز داده

شرکت پیشروی فناوری گرمایش و سرمایش «دانفوس» (Danfoss) قرار است برای تأسیسات مرکزدادهٔ گوگل، سیستم سرمایش و سیستم بازیافت گرما فراهم کند. گوگل نیز راهکارهای هوش مصنوعی (AI) خود را در اختیار این گروه مهندسی چندملیتی قرار خواهد داد تا از آن برای بهینه‌سازی تجربه (Experience Improvements) و فرایندهای کاری داخلی (Internal Work Processes) و بهبود بهره‌وری (Productivity) در سرتاسر سازمان خود استفاده کند.

شرکت دانفوس قرار است در این مشارکت کمپرسورهای توربوکور (Turbocor) را به تأسیسات مرکزدادهٔ گوگل ببرد. توبوکور کمپرسور مغناطیسی بدون روغنِ کم‌صدایی است که برای سرمایش هوا و در چیلرهای تبخیری و چیلرهای آبی استفاده می‌شود. همچنین گوگل با استفاده از ماژول‌های بازیافت گرمای (Heat Reuse) دانفوس، راهکار بازیافت گرمای ویژهٔ خودش را طراحی خواهد کرد که منبع انرژی تجدیدپذیر برای مناطق تجاری و مسکونی همسایه می‌شود (اقتصاد چرخشی).

ازسوی‌دیگر دانفوس خواهد توانست از هوش مصنوعی مولد گوگل برای بهبود عملیات داخلی و تجربهٔ مشتری (CX) بهره بگیرد. برای نمونه می‌تواند از آن برای گردآوری اطلاعات و خودکارسازی تولید دانش (Automate Knowledge) و تولید شرح محصول استفاده کند. همچنین می‌تواند در عملیات تجاری خود برای پاسخ‌گویی به مشتریان چت‌بات داشته باشد.

راهکار بازیابی گرما و سرما دانفوس در مرکز داده گوگل
کمپرسورهای توربوکور

جی. پی. کلاوزن (J.P. Clausen) معاون نوآوری مرکزداده در گوگل می‌گوید: «دانفوس که پیشرو در بهره‌وری انرژی است، با راهکارهایش به گوگل کمک می‌کند به هدف خود برسد و بتواند تا سال ۲۰۳۰ در تأسیسات مرکزدادهٔ خود فقط از انرژی بدون انتشار کربن استفاده کند. ما خرسندیم که نوآوری‌های هوش مصنوعی را با ابر گوگل (Google Cloud) عرضه می‌کنیم و به کسب‌وکارهایی مانند دانفوس امکان می‌دهیم با فناوری‌های جدیدتر و ابزارهای هوشمندتر کار کنند.»

یورگن فیشر (Jürgen Fischer) رئیس شرکت دانفوس (Danfoss Climate Solutions) می‌گوید: «ما می‌خواهیم با همکاری مشتریانمان، شیوهٔ ساختن مراکزداده و کربن‌زدایی از آن‌ها را متحول کنیم. هنگامی که با یکی از صنایع شریک می‌شویم، مانند کاری که با گوگل شروع کرده‌ایم، با استفاده از فناوری‌های موجود امروزی، توسعه را برای دست یافتن به مرکزدادهٔ بهتر و سازگار با محیط زیست‌تر (Sustainable) تسریع می‌کنیم.»

دانفوس و گوگل پیش‌از این در بنیان‌گذاریِ مرکز نوآوری Net Zero همکاری داشته‌اند. مرکز نوآوری Net Zero ابتکار جهانی است که در سال ۲۰۲۳ با همکاری شورای جهانی انرژی و برنامهٔ محیط زیست سازمان ملل متحد در فردیسیا (Fredericia) در دانمارک راه‌اندازی شده است. هدف این مرکز کمک به راهکارهایی است که گذار به صنعت مرکزدادهٔ سبز را تسریع می‌کنند. اشنایدر الکتریک و صنعت مرکزدادهٔ دانمارک نیز در Net Zero مشارکت دارند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Danfoss to provide cooling and heat reuse tech at Google data centers (January 24, 2024)

خبرهای مرتبط:

ـ  رونق بی‌سابقهٔ صنعت مرکزدادهٔ اروپا در دوران رشد هوش مصنوعی

ـ ۳۸ گیگاوات رشد ظرفیت در صنعت مرکزداده با هوش مصنوعی مولد

ـ دستیار واقعیت افزودهٔ EcoStruxure اشنایدر الکتریک در خدمت مدیریت فنی و کارکنان مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *