اخبار انتخاب سردبیر بازار مرکزداده (Data Center Market)

جهشِ توجه به داشتن برنامهٔ سازگار با محیط زیست برای زیرساخت مرکزداده

جهش توجه به داشتن برنامهٔ سازگار با محیط زیست برای زیرساخت مرکز داده
جهش توجه به داشتن برنامهٔ سازگار با محیط زیست برای زیرساخت مرکزداده

جهش توجه به داشتن برنامهٔ سازگار با محیط زیست برای زیرساخت مرکزداده

جهش توجه به داشتن برنامهٔ سازگار با محیط زیست برای زیرساخت مرکز داده
زیرساخت سبز مرکزداده

مؤسسهٔ گارتنر (Gartner) پیش‌بینی کرده است ۷۵ درصد از سازمان‌ها تا سال ۲۰۲۷، برای زیرساخت مرکزداده برنامهٔ سازگار با محیط زیست (Sustainability) خواهند داشت. این میزان که در سال ۲۰۲۲ فقط ۵ درصد بوده، افزایش چشمگیری خواهد یافت.

خانم اوتم استانیش (Autumn Stanish) تحلیل‌گر ارشد گارتنر می‌گوید: «مسئولیت سازگاری با محیط زیست برای بهبود عملکرد زیست‌محیطیِ (Environmental) فاوا به‌ویژه در حوزهٔ مرکزداده، هرچه بیشتر دارد از مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) به رهبران زیرساخت و عملیات (I&O) منتقل می‌شود. این تغییر موجب خواهد شد پول و سرمایهٔ بیشتری صرف راهکارهای زیست‌محیطی شود؛ اما نباید توجه فقط به تأثیرات زیست‌محیطی باشد. سازگاری با محیط زیست همچنین نقش سازنده‌ای در بهبود عوامل غیر زیست‌محیطی دارد؛ از جمله برند، نوآوری، تاب‌آوری (Resilience)، جذب استعدادها.»

گارتنر در سال ۲۰۲۲ از ۲۲۱ نفر از رهبران زیرساخت و عملیات (I&O) نظرسنجی کرده است. پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی سه مزیت مهم راهبرد سازگار با محیط زیست را این‌ها برشمرده‌اند: کاهش هزینه تا ۶۰ درصد، زمینه‌سازی برای نوآوری بهتر، بهبود مدیریت ریسک و کاهش آن. در این نظرسنجی ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان موافق بودند که سرمایه‌گذاری در سازگاری با محیط زیست، به سازمان‌ها کمک می‌کند تأسیساتشان کمتر دچار ازکارافتادگی شود.

گزارش گارتنر دربارهٔ جهش توجه به داشتن برنامهٔ سازگار با محیط زیست برای زیرساخت مرکز داده

خانم ایفه فولی (Aoife Foley) عضو ارشد IEEE و استاد دانشکدهٔ مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه کوئینز بلفاست می‌گوید: «بر عهدهٔ شرکت‌ها است که بسنجند چه مقدار دادهٔ بی‌استفاده ذخیره می‌کنند. نزدیک به ۵۴ درصد از دادهٔ ذخیره‌شده در سرتاسر جهان دادهٔ تاریک (Dark Data) است؛ داده‌ای که هیچ کارکردی ندارد ولی باید دانست که هزینه دارد.» به‌گفتهٔ خانم فولی وقتی به شیوهٔ گردآوری آن‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ساختار ندارند. «برای ذخیره‌کردن این حجم عظیم از دادهٔ تاریک انرژی مصرف می‌شود؛ انرژی‌ای که بیشتر آن را از منابع تجدیدپذیر فراهم می‌کنند. برای نمونه در سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده، مقدار مصرف برق برای ذخیره‌سازی دادهٔ مرکزداده تقریباً ۱۴ میلیارد کیلووات‌ساعت برآورد شده است. این مقدار برق به‌میزان ۶٫۵ تن کربن CO2 منتشر کرده است.»

اکنون بسیاری از خدمات‌دهندگان مرکزداده از جمله گوگل و مایکروسافت و متا و AWS متعهد شده‌اند که بیشتر از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند و از انتشار کربن خود بکاهند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Gartner predicts 75 percent of companies will have a data center sustainability strategy by 2027

خبرهای مرتبط:

ـ «کارکنان» همچنان مسئلهٔ اصلی بهره‌برداران مرکزداده

ـ تشکیل کارگروه بین‌المللی SPEC برای تدوین استاندارهای کیفیت مرکزداده

ـ پروژهٔ گایا اکس (GAIA-X): شبکهٔ فدرال اروپا

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *