اخبار انتخاب سردبیر

تحقیق جدید دربارهٔ اهمیت و مشکلات سازمانی پروژهٔ کوبرنتیز (Kubernetes) در مرکزداده

تحقیق جدید دربارهٔ اهمیت و مشکلات سازمانی پروژهٔ کوبرنتیز (Kubernetes) در مرکز داده
تحقیق جدید دربارهٔ اهمیت و مشکلات سازمانی پروژهٔ کوبرنتیز (Kubernetes) در مرکزداده

تحقیق جدید دربارهٔ اهمیت و مشکلات سازمانی پروژهٔ کوبرنتیز (Kubernetes) در مرکزداده

استفاده از پلتفرم کوبرنتیز [1]ـ (Kubernetes یا K8s) و توزیع D2iQ آن، در پروژه‌های ساخت مرکزداده در دو سال آینده ۶۱ درصد افزایش خواهد یافت. با این حال ۹۴ درصد از سازمان‌ها مشکلاتی با آن دارند.

توزیع D2iQ اصلی‌ترین پلتفرم پیشرو و مستقل کوبرنتیز است که آن را برای هوشمندتر کردن عملیات فاز دوم پروژهٔ مرکزداده [2] (بهره‌برداری) ساخته‌اند. به‌تازگی نظر تصمیم‌گیرندگان و توسعه‌دهندگان فاوا دربارهٔ کوبرنتیز بررسی شده است. [3] این تحقیق که «کوبرنتیز در پروژه‌ها: کشف دشواری‌ها و فرصت‌های مسیر تولید» [4] نام دارد، نشان می‌دهد ۸۹ درصد از سازمان‌ها در محیط ساخت یا پیش‌تولید مرکزدادهٔ خود از کوبرنتیز استفاده می‌کنند. همچنین ۷۷ درصد از سازمان‌ها در همه‌گیری کرونا (کووید ۱۹)، کوبرنتیز را بخش اصلی راهبرد تحول دیجیتال خود می‌بینند. اما سیستم چیدمان سرویس کانتینر (Container) هنوز هم مشکلاتی ایجاد می‌کند که معمولاً در مرحلهٔ توسعه رخ می‌دهد.

کوبرنتیز فواید بی‌مانندی دارد؛ ولی مسیر به‌کارگیری این ابزار به‌خوبی روشن نیست. هم‌زمان با تلاش گروه‌های توسعه‌دهنده برای همگام‌شدن با شتاب تقاضای بازار، چالش‌ها و پیچیدگی‌ها نیز افزایش می‌یابد. بررسی D2iQ نشان می‌دهد رایج‌ترین چالش‌هایی که سازمان‌ها هنگام به‌کاربردن کوبرنتیز با آن روبه‌رو می‌شوند عبارت است از: ۴۷ درصد نگرانی‌های امنیتی، ۳۷ درصد دشواری مقیاس‌پذیری موثر (Scaling up)، ۳۴ درصد کمبود منابع فاوا. با این حال تأثیر این دشواری‌ها در سازمان به‌شکل یکنواخت نیست: در حالی که ۷۸ درصد از توسعه‌دهندگان می‌گویند افزونه‌های کوبرنتیز پیچیدگی و دردسر زیادی دارند، فقط ۵۶ درصد از تصمیم‌گیرندگان فاوا با نظر آن‌ها موافق‌اند.

سه یافتهٔ مهم دیگر این بررسی موارد زیر هستند:

  • سختی کار با کوبرنتیز: ۳۸ درصد از توسعه‌دهندگان و معماران می‌گویند این کار آن‌ها را سخت فرسوده کرده است. ۵۱ درصد نیز می‌گویند برنامه‌نویسی ابرپایه [5] آن‌ها را به فکر انداخته که شغلشان را عوض کنند.
  • کمبود نیروی کار بااستعداد: با اینکه ۹۶ درصد از سازمان‌ها می‌توانند متخصص کوبرنتیز پیدا کنند، ۲۴ درصد می‌گویند یافتن اشخاص مناسب ممکن است مدتی طول بکشد. این نکته توضیح می‌دهد چرا اکنون ۹۸ درصد از سازمان‌ها برای جبران کمبود نیروی متخصص، خودشان برای آموزش کوبرنتیز سرمایه‌گذاری یا برنامه‌ریزی می‌کنند.
  • تأثیر بازدارندهٔ همه‌گیری کرونا (کووید ۱۹) بر مهاجرت به نرم‌افزارهای ابرپایه: ۹۱ درصد از سازمان‌ها گفته‌اند همه‌گیری کرونا بر مهاجرت به نرم‌افزارهای ابرپایه اثر بازدارنده داشته است. این بازدارندگی اغلب به‌دلیل کاهش بودجهٔ توسعه، تعلیق یا کاهش استخدام، کاهش بودجهٔ دستیابی به فناوری، همچنین تأخیر اجرای پروژه‌ها رخ داده است.

بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی D2iQ می‌گوید: «تحقیقات ما روشن کرده که دست‌یافتن به مزایای کوبرنتیز، همچون چابکیِ بیشتر (Agility) و زمان صرف‌شده برای ایجاد ارزش (TTV) ـ[6]، به‌دلیل پیچیده‌بودن نصب و راه‌اندازی، برای بسیاری از سازمان‌ها دشوار است. با این حال جای تعجب نیست با این همه مشکلی که کوبرنتیز دارد، سازمان‌ها هنوز آن را بخش اصلیِ استراتژی تحول دیجیتال خود می‌دانند. زیرا برای شرکت‌ها هیچ‌ چیز مهم‌تر از این نیست که مطمئن باشند از منابع تخصصی و فناوری‌های آزمون‌شدهٔ لازم برخوردارند تا بتوانند عملیات فاز دوم پروژهٔ مرکزداده (بهره‌برداری) را که اغلب کاری است پیچیده، با موفقیت به پیش ببرند.»

این بررسی را یک شرکت تحقیقاتی مستقل با نام Vanson Bourne در سه‌ماههٔ دوم و سوم سال ۲۰۲۰ انجام داده است. برای بارگیری نسخهٔ رایگان ۱۴‌صفحه‌ای این پژوهش، به نشانی این لینک بروید.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

New Study Uncovers Importance and Challenges of Enterprise Kubernetes

پانویس:

[1] کوبرنتیس

[2] Day 2 Operations: در اصطلاح به مرحلهٔ ساخت و راه‌اندازی «روز اول» و به مرحلهٔ استفاده و کاربری (بهره‌برداری) «روز دوم» می‌گویند.

[3] SAN FRANCISCO, Oct. 20, 2020 / PRNewswire

[4] “Kubernetes in the Enterprise: Uncovering challenges and opportunities on the path to production”

[5] Cloud Native

[6] Time To Value (TTV)

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *