اخبار انتخاب سردبیر بازار مرکزداده (Data Center Market)

گزارش «دیتاسنتر هاوک» دربارهٔ وضعیت بازار مرکزداده در جهان

گزارش دیتاسنتر هاوک دربارهٔ وضعیت بازار صنعت مرکز داده در جهان
گزارش دیتاسنتر هاوک دربارهٔ وضعیت بازار صنعت مرکزداده در جهان (سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۳)

گزارش «دیتاسنتر هاوک» دربارهٔ وضعیت بازار مرکزداده در جهان

گزارش دیتاسنتر هاوک (DatacenterHawk) مؤسسهٔ تحلیل صنعت مرکزداده، برای یک سال آیندهٔ این صنعت توسعهٔ بسیار خوبی را پیش‌بینی می‌کند. برپایهٔ این گزارش وجود گرفتاری تأمین برق کافی و مشکلات زنجیرهٔ تأمین و افزایش هزینه، در بازارهای نوظهور فرصت‌های جدیدی برای جذب تقاضا فراهم کرده که در بازارهای اولیه (Primary Market) ناممکن بود. [اصطلاح «بازار اولیه» بیانگر بازار ساخت مرکزداده جدید است که در آن عرضه محدود است.]

گزارش دیتاسنتر هاوک دربارهٔ وضعیت بازار صنعت مرکز داده در جهان

دیتاسنتر هاوک پلتفرم پیشروی تحلیل املاک مرکزداده در جهان است. آن‌ها به‌تازگی خلاصه‌ای از وضعیت بازارِ سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۳ صنعت مرکزداده را منتشر کرده‌اند. این گزارش دربارهٔ رونق تقاضا و دشواری‌های بازار در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا اقیانوسیه (APAC)، همچنین آمریکای لاتین است. گزارشِ جمع‌بندی قبلی آن‌‌ها دربارهٔ سه‌ماههٔ چهارم سال ۲۰۲۲، بالاگرفتن تقاضا را نشان داده بود که به رونق تاریخی صنعت مرکزداده در سال ۲۰۲۲ کمک کرد.

گروه دیتاسنتر هاوک از روش ویژهٔ خودش برای ارائهٔ دادهٔ به‌روز استفاده می‌کند. مشترکان پلتفرم با این روش می‌توانند از بیش از ۳۵ بازار جداگانه در سرتاسر آمریکای شمالی و اروپا و منطقهٔ آسیا اقیانوسیه (APAC)، گرایش‌ها و قیمت‌ها را پیگیری و مقایسه کنند. همچنین در خلاصه‌ای جامع، داده و تجزیه‌وتحلیل آن را منتشر می‌کنند که به‌شکل مفصل به جزئیات گرایش‌ها و دشواری‌های بازار اصلی (Major Market) می‌پردازد. [اصطلاح «بازار اصلی» بیانگر بازار پیشروی صنعت مرکزداده است.]

دیوید لِگِت (David Liggitt) مدیرعامل دیتاسنتر هاوک می‌گوید: «ما برای یک سال آینده، توسعهٔ بسیار خوبی را برای صنعت مرکزداده پیش‌بینی می‌کنیم. دردست‌داشتنِ تجزیه‌وتحلیل بازار نقش مهمی برای ذی‌نفعانِ (Stakeholders) اثرگذار دارد که می‌باید با وجود رونق تقاضای زیرساخت در صنعت، گرفتاری‌هایی همچون تنگنای فراهم‌ساختن برق و مشکلات زنجیرهٔ تأمین و افزایش هزینه را بررسی کنند.»

خلاصهٔ وضعیت بازار صنعت مرکزداده در جهان

بازار آمریکای شمالی

بازار آمریکای شمالی پس از شلوغی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ تا حدودی سرد شده است. آمریکای شمالی در این دو سال در چندین دوره جذب (Absorption) را رکورد زد؛ ولی پس از آن کند شد. جذب در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۳ به‌مقدار ۴۳۶ مگاوات بود که پس از سه‌ماههٔ سومِ سال ۲۰۲۱ کمترین میزان بوده است. [«جذب» در اینجا اصطلاحی اقتصادی دربارهٔ تقاضا در بازار است.]

نرخ اجاره به‌طور کلی افزاینده ولی آرام‌تر از سال قبل بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند در پی افزایش بهره و برای کاستن از هزینه، مشتریان سازمانی دارند مدت اجاره را کوتاه‌تر انتخاب می‌کنند.

دیتاسنتر هاوک به این موضوع توجه می‌دهد که از یک سو تقاضا در بازارهای اصلی زیاد است و از سوی دیگر کمبود برق و زمین به بازارهای ثانویه (Secondary Market) رونق می‌بخشد. برق برنامه‌ریزی‌شده اکنون در این بازارها تا بیش از ۶۱۰ مگاوات رشد کرده و سال‌به‌سال ۱۶۰ مگاوات افزایش یافته است. [اصطلاح «بازار ثانویه» بیانگر بازار خرید و فروش تأسیسات موجود است.]

بازار آمریکای لاتین

دیتاسنتر هاوک می‌گوید آمریکای لاتین در میانهٔ جهش رشد است. آن‌ها می‌گویند این منطقه شاهد موج قوی پذیرش فناوری است. چنانکه پیش از همه‌گیری کرونا، می‌توانست برای خدمات به زیرساخت‌های دیجیتال در مناطق دالاس و میامی و لس‌آنجلس تکیه کند؛ اما اکنون دیگر برایش کافی نیست.

از همین رو است که خدمات‌دهندگان مرکزدادهٔ فوق مقیاس (Hyperscale) از جمله گوگل و AWS و مایکروسافت آژور و اوراکل اعلام کرده‌اند تأسیسات خودشان را به این منطقه خواهند آورد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۱، گوگل و AWS و مایکروسافت هرکدام در این منطقه ۵۰۰ مگاوات تأسیسات راه‌اندازی کنند. با چنین افزایش تقاضایی، تعجبی ندارد که ساخت‌وساز افزایش یافته است. برای نمونه برنامه‌هایی در همین سه‌ماهه برای اجرای ۴۰۰ مگاوات در کرتارو (Querétaro) (مکزیک) و ۱۲۷ مگاوات در بوگوتا (کلمبیا) اعلام شده است.

به‌گفتهٔ دیتاسنتر هاوک به‌طور کلی انتظار می‌رود تا هنگامی که نیاز زیرساختِ دیجیتالی این منطقه برآورده نشده باشد، درصد منحنی رشد بیشتر شود.

بازار اروپا

گزارش دیتاسنتر هاوک دربارهٔ وضعیت بازار صنعت مرکز داده در جهان
گزارش سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۳ صنعت مرکزداده

مانند آمریکا جذب (Absorption) در اروپا به کمترین مقدار از سه‌ماههٔ چهارم سال ۲۰۲۱ رسیده است.

بیشتر کشورهای اروپایی درگیر سازگارشدن با سیاست‌‌های جدید دربارهٔ حاکمیت داده و حریم خصوصی و امنیت هستند. با این حال به نظر می‌رسد در انتخاب محل تأسیسات، دسترسی به برق مهم‌ترین عامل باشد.

دیتاسنتر هاوک به چند نمونه اشاره کرده است. از جمله آمستردام که به‌دلیل مشکل تأمین برق، هر مرکزداده‌ای را که به‌خوبی از انرژی استفاده نکند جریمه می‌کند و راه‌اندازی تأسیسات فوق مقیاس را نیز ممنوع کرده است. همچنین مشکلات مشابه در دوبلین و لندن که باعث توسعهٔ چشمگیر صنعت مرکزداده در مناطقی مانند پاریس و میلان و شمال اروپا شد.

آن‌ها می‌گویند برخی از بازارهای ثانویه در اروپا با برطرف‌کردن کمبود برق، با سرعت خوبی رشد کرده‌اند و هزینهٔ توسعهٔ خود را پابه‌پای بازارهای اولیه افزایش داده‌اند.

بازار آسیا اقیانوسیه (APAC)

دیتاسنتر هاوک می‌گوید در سنگاپور و هنگ‌‌کنگ، رشد تقاضا برای خدمات ابری و «اقتصاد و ارتباط‌هایِ (Connectivity) این بازارها، درخواست فراوانی برای ظرفیت مرکزداده ایجاد کرده» و موجب پیشرفت چشمگیر شده است.

توسعهٔ کلی صنعت مرکزداده در منطقهٔ آسیا اقیانوسیه در چند فصل گذشته کند شده بود؛ ولی آن‌ها پیش‌بینی می‌‌کنند که وضعیت در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۳ بهبود خواهد یافت.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

DatacenterHawk says data center absorption in North America reaches lowest level since 2021

datacenterHawk Reports Data Center Demand Remains High in 1Q 2023

خبرهای مرتبط:

ـ «کارکنان» همچنان مسئلهٔ اصلی بهره‌برداران مرکزداده

ـ جهشِ توجه به داشتن برنامهٔ سازگار با محیط زیست برای زیرساخت مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *