اخبار

آزمایش فناوری جدید اتصالات بی‌سیم در کنار کابل‌کشی مرکزداده: فرکانس‌های زیر تراهرتز (Sub-THz)

آزمایش فناوری جدید اتصالات بی‌سیم در کنار کابل‌کشی مرکز داده : فرکانس‌های کوتاه‌تر از تراهرتز (Sub-THz)
آزمایش فناوری تجهیزات بی‌سیم در فرکانس‌های کوتاه‌تر از تراهرتز (Sub-THz) در کنار کابل‌کشی مرکزداده

آزمایش فناوری جدید اتصالات بی‌سیم در کنار کابل‌کشی مرکزداده: فرکانس‌های زیر تراهرتز (Sub-THz)

مایکروسافت می‌خواهد قابلیت‌های فناوری تجهیزات بی‌سیم در فرکانس‌های کوتاه‌تر از تراهرتز (Sub-terahertz Indoor Wireless Links) را برای مرکزداده آزمایش کند. از این فناوری می‌توان در کنار اتصالات کابلی در درون تأسیسات استفاده کرد.

فرکانس‌های زیر تراهرتز (Sub-THz) فرکانس‌های میان ۱۰۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز هستند. چون این بازه از فرکانس می‌تواند حجم زیادی از داده را با تأخیر کم (Low Latency) منتقل کند، انتظار می‌رود برای شبکهٔ 6G آینده مناسب باشد. آن‌ها به دفتر کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده (FCC) درخواست مجوز داده‌اند تا قابلیت‌های این فناوری را برای ارتباط میان سرورهای مرکزداده آزمایش کنند.

آزمایش فناوری جدید اتصالات بی‌سیم در کنار کابل‌کشی مرکز داده : فرکانس‌های کوتاه‌تر از تراهرتز (Sub-THz)

از پروندهٔ مایکروسافت در FCC چنین برمی‌آید که این بازه از فرکانس، چندین ویژگی دارد که آن را برای مرکزداده چشمگیر می‌کند. از جملهٔ این ویژگی‌ها، امواج متمرکزی (Highly Directional Beams) است که با آنتنِ دارای آرایه‌های با عناصر پرتعداد فعال می‌شود. این ویژگی «امکان می‌دهد چندین لینک ارتباطی از طریق تقسیم فضایی کانال (Spatial Multiplexing) با هم سازگار باشند.» با استفاده از این فناوری می‌توان چندین ارتباط بی‌سیم را در یک کانال مشترک، هم‌زمان ولی بدون تداخل با یکدیگر برقرار کرد. این ویژگی با بهره‌گیری از جهت‌دهی بسیار دقیق سیگنال‌ها و اختصاص دادن کانال به هر ارتباط فراهم می‌شود؛ مانند استفاده از طبقات و کانال‌های مجزا که در ارتباط رادیوییِ معمول کاربرد دارد.

آن‌ها می‌گویند در محیط عملیاتی بزرگ در داخل ساختمانی مانند مرکزداده، اگر دیوارها چنان بهینه شوند که هرچه کمتر امواج رادیویی (RF) را از خود عبور بدهند، امکان استفاده از اتصالاتِ با پهنای باند بیشتر و پرسرعت‌تر با کمترین تداخل امواج فراهم می‌شود. بدین ترتیب تداخل امواج در محیط‌های باز نیز کمتر خواهد شد، اشتراک امواج کارآمدتر خواهد بود، می‌توان از آن‌ها سازگار با امواج دیگر بهره برد.

به‌گفتهٔ مایکروسافت تلاش‌های قبلی برای افزایش پهنای باند از طریق فناوری نوری (Optical Beams) در فضای باز، به‌دلیل «مشکل نشانه‌گیری دقیق امواج اپتیکی با وجود لرزش تجهیزات» با شکست مواجه شده است. روشن نیست آن‌ها خودش دربارهٔ فناوری نوری در محیط باز تحقیق کرده باشد. پیش‌تر پژوهشگران دانشگاه دربارهٔ استفاده از این فناوریِ اتصالات داخل مرکزداده در سال ۲۰۱۷ پیشنهادی داده بوده‌اند.

مایکروسافت می‌گوید: «پیش‌بینی می‌کنیم که استفاده از امواج رادیوییِ (RF) زیر تراهرتز (Sub-THz) به‌دلیل پهنای نسبتاً زیاد و قابل تنظیم موج، دچار مشکل تنظیم جهت یا هم‌راستایی (Alignment) نخواهد شد. قابلیت هدایت الکترونیکی سریع امواج رادیویی به ما امکان می‌دهد حلقه‌های کنترل تطبیقی (Adaptive Control Loops) مناسب‌تری را توسعه بدهیم تا بتوانیم دشواری‌های ناشی از لرزش تجهیزات را هرچه بیشتر کاهش دهیم.»

این آزمایش مایکروسافت در دفتر مرکزی آن‌ها در ردمونت واشینگتن انجام خواهد شد. این کار فقط در محیط داخل ساختمان و با امواج کم‌انرژی انجام می‌شود تا از احتمال تداخل با دیگر امواج محیط به‌مقدار زیادی بکاهد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Microsoft tests sub-terahertz indoor wireless links for data centers (February 13, 2024)

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *