اخبار مطالب ویژه

مرکزدادهٔ کانتینری و ماژولار لیکوئید استار (Liquidstar): جدا از شبکهٔ برق، برای مناطق دورافتاده و فقیر

مرکز داده کانتینری و ماژولار لیکوئید استار (Liquidstar): جدا از شبکهٔ برق، برای مناطق دورافتاده و فقیر
مرکزدادهٔ کانتینری و ماژولار لیکوئید استار (Liquidstar): جدا از شبکهٔ برق، برای مناطق دورافتاده و فقیر

مرکزدادهٔ کانتینری و ماژولار لیکوئید استار (Liquidstar): جدا از شبکهٔ برق، برای مناطق دورافتاده و فقیر

شرکت لیکوئید استار (Liquidstar) با ماژول‌های مرکزدادهٔ جدا از شبکهٔ برق (Off-grid) خود که Waypoint نام دارد، در کنار استخراج رمزارز و پردازش محلی (Edge Compute)، برای مردم نواحی دورافتاده و فقیر، آب سالم و برق و اینترنت فراهم می‌کند.

سایت CleanTechnica که در موضوع فناوری و انرژی و حمل‌ونقل سازگاری با محیط زیست (Sustainability) مطلب منتشر می‌کند، گزارش داده که لیکوئید استار جدیدترین میکرو دیتاسنتر Waypoint را به‌تازگی در کشور کوچک جیبوتی (Djibouti) در شرق آفریقا راه‌اندازی کرده است. میکرو دیتاسنتر جیبوتی در آگوست ۲۰۲۳ نصب شده و در اکتبر شروع به کار کرده است.

مرکز داده کانتینری و ماژولار لیکوئید استار (Liquidstar): جدا از شبکهٔ برق، برای مناطق دورافتاده و فقیرماژول‌ مرکزداده Waypoint را در کانتینر حمل‌ونقل دریایی طراحی کرده‌اند، خارج از شبکهٔ برق و با انرژی خورشیدی کار می‌کند، ۲۵ کیلووات توان پردازش محلی (Edge Compute) دارد، شارژ باتری و آب سالم نیز فراهم می‌‌کند، اینترنت را از استارلینک (Starlink) می‌گیرد و آن را در اختیار مردم محلی هم می‌گذارد.

لیکوئید استار می‌گوید هرکدام از میکرو دیتاسنترهای جیبوتی با اجاره دادن باتری، برق بیش از ۸۰ خانوار را تأ‌مین می‌کند؛ با استفاده از تولیدکنندهٔ آب از هوا (Atmospheric Water Generato) که در سیستم تهویهٔ مطبوع و سرمایش با غوطه‌وری در مایع (Immersion Cooling) کانتینر ادغام شده است، در هر روز ۱۰۰ لیتر آب نوشیدنی سالم تولید می‌‌کند؛ همچنین اتصال اینترنت در اختیار ۱٬۲۰۰ نفر قرار می‌دهد. لیکوئید استار می‌گوید این کانتینرها  در کنار خود دوچرخهٔ برقی اجاره‌ای نیز دارند. این پروژه با همکاری USAID اجرا شده است.

پس از موفقیت نمونهٔ اولیهٔ میکرو دیتاسنتر Waypoint در سال ۲۰۲۱، لیکوئید استار آن‌ها را در دهکده‌ای ۴۰ خانواری در یکی از جزیره‌های اندونزی و نیز در دانشگاهی در جامائیکا راه‌اندازی کرد. پروژهٔ جیبوتی سومین پروژهٔ Waypoint است.

آقای اسکات سالندی‌دیفور (Scott Salandy-Defour) از بنیان‌گذاران لیکوئید استار (Liquidstar) در لینکدین خود دربارهٔ پروژهٔ جیبوتی نوشته است: «این پروژه برای ما تحول مهمی است؛ زیرا نشان می‌دهد میکرو دیتاسنتر را می‌توان در مناطق دورافتاده با استفاده از اینترنت استارلینک و انرژی خورشیدی راه‌اندازی کرد. ما در گام بعد دربارهٔ دو موضوعِ به اشتراک گذاشتن منابع میکرو دیتاسنتر با ایستگاه‌های شارژِ وسایل برقی و استفاده از گرمای مرکزداده برای تصفیهٔ آب کار خواهیم کرد.»

مرکز داده کانتینری و ماژولار لیکوئید استار (Liquidstar): جدا از شبکهٔ برق، برای مناطق دورافتاده و فقیراو نوشته است: «در جیبوتی اجاره دادن باتری با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد. کل موجودی باتری‌مان که به‌قیمت ۰٫۳۵ دلار در روز عرضه شده بود، دو ساعته تمام شد؛ بدون هیچ تبلیغی فقط با خبررسانی مردم محلی. اکنون یک هفته گذشته و تقاضا همچنان زیاد است؛ با عده‌ای از مردم که درخواست می‌کنند نوبتشان برای اجارهٔ باتری محفوظ بماند.»

چندین شرکت سرمایه‌گذاری سرمایهٔ اولیهٔ لیکوئید استار را تأمین کرده‌اند. به‌گزارش Crunchbase آن‌ها تاکنون حدود یک میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند.

لیکوئید استار (Liquidstar) پیش‌بینی می‌‌کند که هر میکرو دیتاسنتر Waypoint می‌تواند از منابع گوناگون تا ۴۵٬۰۰۰ دلار در سال درآمد داشته باشد و هزینه‌های خودش را تأمین کند. از جملهٔ این منابع اجاره دادن باتری، گرفتن هزینه برای اینترنت و خدمات مرکزداده، درآمد استخراج رمزارز، همچنین درآمد حاصل از خریدوفروش اعتبار کاهش ردپای کربنِ (Reselling Carbon Credits) پنل‌های خورشیدی است. «خریدوفروش اعتبار کاهش ردپای کربن» سازوکار جدیدی است که با آن می‌‌توانند اعتبار و امتیازی را که با کاهش ردپای کربن به دست می‌آورند، به‌‌شکل قانونی به شرکت‌های دیگر بفروشند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Liquidstar deploys off-grid data center to remote community in Djibouti (March 08, 2024)

USING AIR AND SUN TO USHER IN THE FUTURE OF CLIMATE, IMPACT AND COMPUTE

خبرهای مرتبط:

ـ هم‌زیستی مرکزداده و تصفیه‌خانهٔ فاضلاب برای کاهش هدررفت

ـ دستگاه رایانش ابری AWS برای محیط بسیار دشوار نظامی

ـ کاهش یک میلیون لیتر مصرف ماهیانهٔ آب مرکزداده با بهره‌گیری از الکترولیز به‌جای تصفیهٔ شیمیایی

ـ باس‌داکت جدید شرکت لوگران: مناسب محیط‌های دشوار مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *