اخبار بازار مرکزداده (Data Center Market)

افزایش ازکارافتادگی تأسیسات مرکزداده بر اثر مشکلات زنجیرهٔ تأمین

افزایش ازکارافتادگی تأسیسات مرکز داده بر اثر مشکلات زنجیرهٔ تأمین
افزایش ازکارافتادگی تأسیسات مرکزداده بر اثر مشکلات زنجیرهٔ تأمین

افزایش ازکارافتادگی تأسیسات مرکزداده بر اثر مشکلات زنجیرهٔ تأمین

گزارش سالیانهٔ مؤسسهٔ آفکام (AFCOM) دربارهٔ ارتباط ازکارافتادگی تأسیسات مرکز داده با کاستی زنجیرهٔ تأمین (Supply Chain)

چنانکه گزارش سالیانهٔ مؤسسهٔ آفکام (AFCOM) در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد، ازکارافتادگی تأسیسات مرکزداده به کاستی زنجیرهٔ تأمین (Supply Chain) مربوط است. آفکام تحقیقات بازارِ بخش فناوری اطلاعات خود را با نظرسنجی از اعضایش انجام می‌دهد.

آن‌ها در این گزارش می‌گوید از میان بهره‌برداران مرکزداده که در این تحقیق بررسی کرده‌اند، ۴۴ درصد دچار ازکارافتادگی شده‌اند چون نتوانسته‌اند قطعات ضروری‌شان را فراهم کنند. ۹۴ درصد  از آن‌ها نیز گفته‌اند با مشکلات زنجیرهٔ تأمین به‌شکلی دست‌به‌گریبان بوده‌اند.

به‌گفتهٔ بیل کلیمن (Bill Kleyman) مدیر برنامهٔ (Program Chair) آفکام، ازکارافتادگی ناشی از زنجیرهٔ تأمینِ مراکزداده افزایش چشمگیری یافته؛ چنانکه ۲۵ درصد از شرکت‌ها فقط در سال گذشته آن را گزارش کرده‌اند. در گزارش آفکام آمده که ۵۹ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند مشکلشان بیشتر از فراهم‌کردن تجهیزات فاوا مانند سرور و سوئیچ بوده است. ۵۱ درصد نیز گفته‌اند با سیستم برق شامل ژنراتور و UPS گرفتاری داشته‌اند.

با توجه به رونق جهانیِ تقاضای ساخت‌وساز مرکزداده و پیشرفت پروژه‌های در حال انجام که گزارش شرکت املاک و مستغلات CBRE نشان داده است، ادامه داشتن کمبود زنجیرهٔ تأمین هیچ جای تعجب ندارد.

آقای کلیمن می‌گوید: «به نظر من دیگر متوجه شده‌ایم که زنجیرهٔ تأمین چقدر آسیب‌پذیر است. تقاضا واقعاً زیاد است؛ بنابراین بسیاری از تأمین‌کنندگان دارند تلاش می‌کنند به آن پاسخ بدهند. همه‌گیری کرونا به این مسئله شتاب داده و ما اکنون می‌کوشیم خود را به‌شکلی از گرفتاریِ مشکلات زنجیرهٔ تأمین رها کنیم.» او می‌افزاید که در تأسیسات فوق مقیاس (Hyperscale) این مشکل بیشتر از مرکزدادهٔ اشتراک مکانی (Colocation) و تأسیسات شرکتی برجسته است؛ زیرا مراکزدادهٔ فوق مقیاس بیشتر از بقیه تمایل دارند طول عمر تجهیزاتشان را افزایش دهند.

افزایش ازکارافتادگی تأسیسات مرکز داده بر اثر مشکلات زنجیرهٔ تأمین
ازکارافتادگی مرکزداده بر اثر زنجیرهٔ تأمین

برای روبه‌رو شدن با این مشکل، آقای کلیمن به شرکت‌ها سه توصیه می‌کند: تا می‌شود قطعات ضروری‌شان را انبار کنند، بازیافت تجهیزات فاوا را در نظر داشته باشند، هر قطعه را از چندین تأمین‌کننده تهیه کنند.

تجزیه‌وتحلیل مؤسسهٔ آپ‌تایم (Uptime) در ژوئن سال ۲۰۲۲ نشان داده که ازکارافتادگی مراکزداده دارد طولانی‌تر و پرهزینه‌تر از پیش می‌شود؛ هرچند بسامد تکرار آن بیشتر نشده است.

امسال تاکنون چندین مرکزداده دچار ازکارافتادگی شده‌اند. از جمله بیمارستان‌ها در استرالیا و تأسیساتی در ایالات متحده و نیوزلند. چند تأسیسات نیز پس از آتش‌سوزی دچار قطعی شده‌اند؛ از جمله مرکزدادهٔ گلوبال سوئیچ (Global Switch) در پاریس و تأسیسات دیجیتال ریلتی (Digital Realty) در کالیفرنیا و یک مرکزداده در نیجریه.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Supply chain issues increasing data center outages (July 06, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ گزارش «دیتاسنتر هاوک» دربارهٔ وضعیت بازار مرکزداده در جهان

ـ جهشِ توجه به داشتن برنامهٔ سازگار با محیط زیست برای زیرساخت مرکزداده

ـ «کارکنان» همچنان مسئلهٔ اصلی بهره‌برداران مرکزداده

 

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *