اخبار

راه‌اندازی مخازن سرمایش با غوطه‌وری در مایع GRC، در مرکزدادهٔ شرکت نفتی شل (Shell)

راه‌اندازی مخازن سرمایش با غوطه‌وری در مایع GRC، در مرکز داده شرکت نفتی شل (Shell)
راه‌اندازی مخازن سرمایش با غوطه‌وری در مایع GRC، در مرکزدادهٔ شرکت نفتی شل (Shell)

راه‌اندازی مخازن سرمایش با غوطه‌وری در مایع GRC، در مرکزدادهٔ شرکت نفتی شل (Shell)

شرکت نفت و گاز شل (Shell) که مایع سرمایش با غوطه‌وری خودش را دارد، چند خوشهٔ (Cluster) ساخت شرکت سرمایش با مایع Penguin Solutions را در مرکزداده خود در هوستون تگزاس راه‌اندازی کرده است. سیستم سرمایش S10 Duo محصول GRC است و سرورهای درون آن با پردازندهٔ AMD کار می‌کنند.

کن کوپلند (Ken Copeland) از مدیران GRC در لینکدین خود نوشته است: «هریک از سیستم‌های سرمایش با غوطه‌وری در مایع با نام S10 Duo می‌توانند با روش استفاده از آب گرم، ۲۰۰ کیلووات ظرفیت سرمایشی تولید کنند. ظرفیت سرمایش آن‌ها با آب ۳۲٫۲۲ درجهٔ سانتی‌گراد، تا ۱۰۰ کیلووات در رک 42U نیز می‌رسد. همچنین اگر آب سرد ۷٫۲۲ درجه‌ای داشته باشید، می‌توانید ظرفیت هر سیستم را دو برابر کنید. این سیستم‌ها با در نظر گرفتن جای بسیار کمی که اشغال می‌کنند، توان پردازشی بسیار زیادی دارند؛ چنانکه هر مخزن می‌تواند ۱٫۲ مگاوات توان محاسباتی را خنک کند.»

راه‌اندازی مخازن سرمایش با غوطه‌وری در مایع GRC، در مرکز داده شرکت نفتی شل (Shell)

مطالعهٔ موردی شرکت AMD نشان می‌دهد سرورها در این سیستم از پردازنده‌های ۹۶ هسته‌ای نسل چهارم AMD Epyc 9654 استفاده می‌کنند؛ در مجموع ۱٬۷۲۸ پردازنده و ۱۶۵٬۸۸۸ هسته. در ویدئویی که GRC منتشر کرده می‌توان در این مرکزداده دست‌کم ۶ مخزن سرمایش با غوطه‌وری در مایع S10 Duo را در حال کار دید.

سیورس فان د رایت (Sjors van de Rijt) مدیر جهانی بخش «سازگاری با محیط زیست، فناوری و انرژی» شرکت شل می‌گوید: «گروه شل هدف‌گذاری کرده که تا سال ۲۰۵۰، کسب‌وکار انرژیِ بدون انتشار گازهای گلخانه‌‌ای باشد. برای رسیدن به این هدف، ما در چندین جایگاه کار خواهیم کرد. فعالیت‌های ما از جایگاه تولیدکننده و عرضه‌کنندهٔ انرژی گرفته تا خود مصرف‌کننده و شریک تغییر، همه را در بر می‌گیرد. در Shell IT گروه «رایانش با عملکرد بسیار خوب» (HPC) را داریم که برای دست یافتن به هدف در همهٔ‌ این کارها کمک می‌کند. بخش مهم خدمات Shell IT فراهم‌ ساختن تأسیسات پردازشی برای اکتشاف کارآمدتر نفت و گاز طبیعی است.»

مانند بسیاری از شرکت‌های نفتی، شل نیز برای خنک کردن سخت‌افزارهای پردازشی پرظرفیت، مایع سرمایش غوطه‌وری ساخت خودش را دارد. آن‌ها می‌گویند مایع سرمایش غوطه‌وری S3 X خود را از گاز طبیعی، در فرایند پالایشیِ «گاز به مایع» (GTL) شل تولید می‌کنند.

راب موریس (Rob Morris) مدیرعامل شرکت خدمات امنیت سایبریِ Skybox که در این مرکزداده مستأجر است می‌‌گوید: «مرکزدادهٔ Skybox خرسند است که در این ساختار سرمایشی چندگانه و نوآورانه، بخشی از توسعهٔ رایانش با عملکرد بسیار خوبِ (HPC) پرظرفیتی است که با ترکیب سه شیوهٔ هوای خنک و سرمایش مستقیم به تراشه (Direct To Chip Cooling) و سرمایش با غوطه‌وری در مایع (Immersion Cooling) در محیط آب‌بندی‌شده کار می‌کند. تماشای پیشرفت کار برای دست یافتن به ظرفیت بیشتر، در بخشی که ما بودیم عالی بود.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Shell deploys GRC cooling immersion pods in Texas data center (January 22, 2024)

خبرهای مرتبط:

ـ سرمایش نوآورانهٔ مرکزداده با ترکیب بهره‌گیری از آب و غوطه‌وری در مایع

ـ ابر سخت‌افزاری SMC با سرمایش غوطه‌وری در مایع، برای هوش مصنوعی و محاسبات بصری

ـ سرمایش غوطه‌وری LiquidCool زیر گنبد مرکزدادهٔ ServerDomes

 

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *