اخبار

رک مرکزداده ساخت ZTE: پرظرفیت، سرمایش با مایع، با اتصالات کور برای آب و برق و شبکه

رک مرکز داده ساخت ZTE: پرظرفیت، سرمایش با مایع، با اتصالات کور برای آب و برق و شبکه
رک مرکزداده ساخت ZTE: پرظرفیت، سرمایش با مایع، با اتصالات کور برای آب و برق و شبکه

رک مرکزداده ساخت ZTE: پرظرفیت، سرمایش با مایع، با اتصالات کور برای آب و برق و شبکه

شرکت مخابراتی چینی ZTE رک IceCube را با هدف دست یافتن به مرکزدادهٔ سبز عرضه کرد. این رک پرظرفیت از سرمایش با مایع (Liquid Cooling) بهره می‌برد و اتصالات خودکار (Plug-and-play) دارد که آن را برای نصب رباتی مناسب کرده است.

رک IceCube راهکار کاملاً یکپارچه‌ای است که در آن از اتصالات کور (Blind Connections) استفاده کرده‌اند: برای برق و شبکه، همچنین برای آب در اتصال به صفحات سرد (Cold Plat) و اتصال به مبدل حرارتی درِ عقب رک (RDHx).

IceCube رک مرکز داده ساخت ZTE: پرظرفیت، سرمایش با مایع، با اتصالات کور برای آب و برق و شبکهاستفاده از سرمایش با مایع برای رک‌های پرظرفیتی که در خدمت هوش مصنوعی (AI) و رایانش با عملکرد بسیار خوب (HPC) هستند، دارد فراگیر می‌شود. اما بهره‌برداران مرکزداده آن را مانند سرمایش مستقیم به تراشه (Direct-to-chip) و سرمایش با غوطه‌وری در مایع (Immersive Liquid Cooling)، فناوری‌ای دگرگون‌کننده و ناسازگار می‌دانند که به تغییر عمده در زیرساخت نیاز دارد.

شرکت ZTE رک IceCube را با دو روش سرمایشی سازگارتر ساخته است: مبدل حرارتی درِ عقب رک و صفحات سرد نزدیک به اجزای داغ. استفاده از این دو روش به تغییر کمی در سخت‌افزار فاوا نیاز دارد. آن‌ها در این مدل سرمایش، با ترکیب کردن این دو روش خواسته‌اند به نارضایتی بهره‌برداران مرکزداده از فناوری‌های ناسازگار و درخواست آن‌ها برای آسان کردن سرمایش با مایع پاسخ دهد.

این رک چیدمان بدون فاصله دارد و تا ۴۰ سرور 1U را در خود جا می‌دهد که مصرف برق آن را به ۱۰۰ کیلووات می‌رساند. PUE جزئی آن، یعنی PUE همان بخش از تأسیسات که در آن نصب شده است، بسته به شیوهٔ ادغام رک در مرکزداده، به کمتر از ۱٫۱ نیز می‌رسد.

با وجود استفاده از اتصالات کور در گردش آب، تجهیزات پس از نصب و جایگزینی دچار نشتی نمی‌شوند. برق نیز به‌شکل همانند با باس‌بار ساده شده است. برای شبکه نیز اتصالات کور استفاده شده است.

شرکت ZTE می‌گوید راهکار اتصالاتِ ساده‌شدهٔ آن‌ها فرآیند مدیریت و نگهداری (O&M) و تحویل تجهیزات مرکزداده را بسیار ساده‌تر می‌کند. همچنین با نیازهای آینده برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانهٔ (Predictive Maintenance) خودکار و رباتی سازگار است.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

ZTE launches high-density liquid-cooled cabinet (March 01, 2024)

خبرهای مرتبط:

ـ استاندارد رک Open19 v2 برای مرکزداده با سرمایش مایع

ـ رک‌ماژول‌های سیستم لبه‌ای خارج از مرکزداده، مجهز به سرمایش مایع لیکوئیدکول

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *