اخبار

مقرون‌به‌صرفه‌کردن سرمایش با مایع مرکزداده با ابزار گرین گرید

مقرون‌به‌صرفه‌کردن سرمایش با مایع مرکز داده با ابزار گرین گرید
مقرون‌به‌صرفه‌کردن سرمایش با مایع مرکزداده با ابزار گرین گرید

مقرون‌به‌صرفه‌کردن سرمایش با مایع مرکزداده با ابزار گرین گرید

سرمایش با مایع مرکز داده

گرین گرید (TGG) که در زمینهٔ بهره‌وری انرژی مراکزداده کار می‌کند، برای ارزیابی سرمایش با مایع (Liquid Cooling) ابزاری ارائه کرده است. این ابزار را برای معماران و کارشناسان مالی مرکزداده ساخته‌اند که به کمک آن گزینه‌های سرمایش با مایع را سبک‌سنگین کنند و بتوانند هزینه را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

بخش بزرگی از هزینهٔ مراکزداده همچنان برای سرمایش مصرف می‌شود. اگر سازندگان تأسیسات از سرمایش با مایع بهره بگیرند، هزینه بسیار کاهش می‌یابد. اما در این کار آن‌ها چند گزینه دارند که می‌باید یکی را انتخاب کنند. سرمایش غوطه‌وری (Immersion Cooling) یکی از گزینه‌ها است. از گزینه‌های جدیدتر نیز استفاده از سیال دوفاز است که توجه به آن ممکن است هزینه را بیشتر کاهش بدهد. از سوی دیگر از آنجا که روش سرمایش با مایع گرمای تأسیسات را با آب گرم دفع می‌کند، می‌توان با مرکزداده اقتصاد چرخشی (Circular Economy) راه انداخت و از گرمای دفع‌شده در آن بهره‌برداری کرد که باز هم به کاهش هزینه کمک می‌کند.

گرین گرید ابزار ارزیابی سرمایش با مایع خود را از سال ۲۰۱۶ با همکاری شرکت‌های پیشروی صنعت مرکزداده توسعه داده است. آن‌ها آخرین به‌روزرسانی این ابزار را با توجه به گزارش ESG تولید کرده‌اند. گزارش ESG به بهره‌برداران و مالکان تأسیسات فشار می‌آورد که بهترین روش را برای این کار انتخاب کنند؛ زیرا می‌خواهد از گزینه‌هایی همچون استفادهٔ دوباره از گرما بیشتر استفاده شود.

اریکا توماس (Erica Thomas) معاون مدیرعامل گرین گرید می‌گوید: «ما افتخار می‌کنیم که هفت سال است برای ساخت و انتشار و تأمین منابع مالی و فنی این ابزار همکاری می‌کنیم تا طرح کارآمدتری از کار درآوریم که ترویج سازگاری با محیط زیست (Sustainable) باشد. با چنین رشد سریعی که مراکزداده دارند، در دسترس بودن کارآمدترین و بهترین شیوه‌ها برای عملکرد آن‌ها، عامل مهمی برای تواناکردن نوآوری در صنعت مرکزداده است.»

گرین گرید (TGG) سازمان مخصص بهره‌وری انرژی مرکز داده زیر پوشش شورای صنعت فناوری اطلاعات (ITI)

نمایندگان شرکت سوپرمایکرو (Supermicro) و رؤسای مشترک کارگروه انرژی پاک گرین گرید، ریچ لاپنبوش (Rich Lappenbusch) و آر تی هولانگ (RT Huang) می‌گویند: «با نظر به اینکه ۳ درصد از انرژی جهان روزانه در مراکزداده مصرف می‌شود، صنعت مرکزداده می‌باید مسئولیت‌پذیر باشد و ضرورت مدل‌سازی طرح‌های کارآمدتر را بپذیرد و این کار را به گردن بگیرد. ما اکنون خرسندیم که با این ابزارِ به‌روزشده نتیجهٔ همکاری ده‌ها مشارکت‌کننده را عرضه می‌کنیم.»

گرین گرید در سال ۲۰۰۶ به‌شکل سازمان غیرانتفاعی راه‌اندازی شده و شهرت آن بیشتر به‌دلیل رایج‌کردن یکای P‍UE است که به سال‌ها تلاش برای کاستن از مصرف انرژی بخش سرمایش مراکزداده کمک کرد. در سال ۲۰۱۹ گرین گرید زیر پوشش شورای صنعت فناوری اطلاعات (ITI) درآمد و از آن زمان با سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) برای به‌روزرسانی گواهینامهٔ انرژی‌استار برای مرکزداده همکاری می‌کند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Green Grid updates TCO tool for liquid cooling

خبرهای مرتبط:

ـ ابزارهای حرفه‌ای اشنایدر برای طراحان مرکزداده

ـ ابزار محاسبه‌گر صرفه‌جویی سرمایش مرکزداده برای حالت PUE

ـ انتخابی‌شدن سیال در سرمایش غوطه‌وری مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *