اخبار

انتخابی‌شدن سیال در سرمایش غوطه‌وری مرکزداده

انتخابی‌شدن سیال در سرمایش غوطه‌وری مرکز داده
انتخابی‌شدن سیال در سرمایش غوطه‌وری مرکزداده

انتخابی‌شدن سیال در سرمایش غوطه‌وری مرکزداده

سیال خنک‌کننده انتخابی در سرمایش غوطه‌وری مرکز داده

شرکت GRC که تخصصش سرمایش غوطه‌وری مرکزداده است، این امکان را برای مشتریان فراهم کرده که خودشان انتخاب کنند در مخازنشان از چه سیال خنک‌کننده‌ای استفاده کنند. GRC برای استفادهٔ سیستم‌های غوطه‌وری، برنامه‌ای دارد که در آن چندین مایع سیال دی‌الکتریک را تأیید و معرفی می‌کند. این سیال‌ها همگی برای سیستم‌های پرظرفیت، سرمایش بهینه‌مصرف فراهم می‌کنند. نام تجاری این برنامه «ElectroSafe: سیال اختصاصی داخلی» است.

پیتر پولین (Peter Poulin) مدیرعامل GRC می‌گوید: «برنامهٔ همکاری ElectroSafe را با سیالاتی شروع می‌کنیم که در بیشتر جهان در دسترسند و در طول چرخهٔ عمر مرکزداده، با استانداردهای فنی و زیست‌‌محیطی سازگار هستند. بهره‌برداران مرکزداده با همکاری شرکای ما، راهکارهای سرمایش غوطه‌وری‌ای را انتخاب می‌کنند که بهره‌وری انرژی و ظرفیت سرمایش و اطمینان‌پذیری بهتری فراهم می‌کنند.»

فراگیریِ سرمایش غوطه‌وری (Immersion Cooling) در مراکزدادهٔ کنونی کمتر از فناوری‌های دیگر است؛ ولی دارد روزبه‌روز رایج‌تر می‌شود. به‌ویژه در تأسیسات استخراج رمزارز که انرژی زیادی مصرف می‌کند و نیاز دارد گرما را کارآمدتر دفع کند.

شرکت GRC متخصص سرمایش غوطه‌وری مرکز داده

همچنان که تقاضا برای مقدار هرچه بیشتر از سیال خنک‌کننده افزایش می‌یابد، انتخاب سیال برای پرکردن بار اول یا شارژ کردن مخازن مهم‌تر می‌شود. برنامهٔ ElectroSafe به بهره‌برداران مرکزداده کمک می‌کند سیال تأییدشده‌ای را انتخاب کنند که از نظر سازگاری ماده (Material Compatibility) و بازدهی و ایمنی برایشان مناسب‌تر باشد.

سیال خنک‌کننده انتخابی در سرمایش غوطه‌وری مرکز داده

از میان رقیبان این حوزه، یکی کاسترول (Castrol) است که با سامبر (Submer) رقیب GRC کار می‌کند، دیگری نیز کارگیل (Cargill) شرکت معظم مواد غذایی است. کارگیل که مایع سیال غوطه‌وری‌اش را از مواد گیاهی تولید کرده می‌گویند این محصول آسیب زیست‌محیطی کمتری دارد و با آب و صابون به‌آسانی پاک می‌شود.

دربارهٔ ویژگی سیال‌هایی که در ElectroSafe تأیید می‌شوند، GRC می‌گوید: همگی تک‌فاز هستند و در طول استفاده همیشه مایع می‌مانند، تجزیه نمی‌شوند که لازم باشد پس از مدتی جایگزین بشوند، تماس با آن‌ها هیچ خطری برای سلامت انسان ندارد؛ حتی از راه نفس‌کشیدن. این سیال‌ها در محیط زیست به‌آسانی تجزیه می‌شوند و بازیافت‌شدنی هستند؛ ازاین‌رو می‌توان دوباره از آن‌ها استفاده کرد.

شرکت GRC می‌گوید برنامهٔ تأیید اعتبار ElectroSafe، به بهره‌برداران مرکزداده کمک می‌کند انتخاب‌ها و مسائل احتمالی زنجیرهٔ تأمین را چنان ترتیب بدهند که سیال انتخابی‌شان با الزامات قیمت و پایاییِ (Availability) خودشان سازگار باشد. GRC و کارگیل و دیگر شرکت‌های این حوزه در یکی از پروژه‌های مؤسسهٔ پردازش باز (OCP) به‌رهبری اینتل شرکت کرده‌اند که موضوع آن ویژگی‌های سرمایش غوطه‌وری است.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 – GRC to validate alternative immersion cooling fluids

خبرهای مرتبط:

ـ توسعهٔ فناوری سرمایش مرکزداده با روش غوطه‌وری در روغن با شراکت SK و GRC

ـ توسعهٔ سرمایش با مایع برای مرکزداده: همکاری اشنایدر الکتریک با Iceotope و Avnet

ـ مقایسهٔ دو محصول سرمایش غوطه‌وری مرکزداده به‌روش تک‌فاز و دوفاز

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *