اخبار

سرمایش مرکزداده با «انرژی سرد» حاصل از گازسازی LNG

سرمایش مرکز داده با انرژی سرد حاصل از گازسازی LNG
سرمایش مرکزداده با «انرژی سرد» حاصل از گازسازی LNG

سرمایش مرکزداده با «انرژی سرد» حاصل از گازسازی LNG

سرمایش مرکز داده با انرژی سرد حاصل از تبدیل‌شدن LNG به گاز
چرخهٔ انرژی میان مرکزداده و تأسیسات گازسازی LNG

شرکت مرکزداده‌ای STT GDC در تایلند می‌خواهد از «انرژی سرد» (Cold Energy) که آن را از تغییر حالتِ گاز طبیعی مایع (LNG) به دست می‌آورند، برای سرمایش مرکزداده استفاده کند. برای این کار آن‌ها با بخش خدمات فاوای شرکت نفت و گاز دولتی تایلند (PTT Digital) توافق‌نامه امضا کرده‌اند. در این همکاری قرار است ضمن امکان‌سنجی این ابتکار، به دنبال منابع دیگر انرژی نیز باشند. آن‌ها امیدوارند با بهره‌گرفتن از منابع جایگزین و سرمایش بهره‌ورتر، مصرف انرژی را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

گاز طبیعی را هنگامی که می‌خواهند با کشتی از راه دریا انتقال بدهند، به حالت مایع درمی‌آورند تا کم‌حجم شود. سپس در مقصد و هنگام تزریق به شبکهٔ توزیع دوباره آن را به گاز تبدیل می‌کنند. بسیاری از کشورها در بنادر بزرگ خود برای گازسازی مایع LNG تأسیساتی دارند. این تأسیسات برای فرایند تبدیل‌کردن مایع به گاز، گرما می‌گیرند و سرما پس می‌دهند که به آن «انرژی سرد» می‌گویند. این سرما اغلب با رهاکردن در اقیانوس به هدر می‌رود.

طرح استفاده از انرژی سرد برای تولید برق یا تولید آب سرد و به‌‌کاربردن آن در سرمایش مرکزداده، از شرکت TeraCool است که آن را در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد کرد. این فکر در سال‌های بعد از یاد رفت تا اینکه در سال ۲۰۱۹ شرکت سنگاپوری Keppel اعلام کرد برای توسعهٔ نمونهٔ اولیهٔ تأسیسات خنک‌کنندهٔ گازی با دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) برنامه دارد. پس از اعلام این برنامه، پیشنهادی ارائه شد که بخشی از انرژی پارک مرکزدادهٔ شناور با استفاده از فرایند گازسازی LNG تأمین شود. بعدتر هم در کرهٔ جنوبی، شرکت مخابراتی KT و شرکت Korea Gas برنامه‌ای دربارهٔ ساختن مرکزدادهٔ واقعی در پایانهٔ LNG نزدیک شهر سئول اعلام کردند.

مدیرعامل PTT Digital می‌گوید: «ما کوشش می‌کنیم با بهره‌گرفتن از انرژی‌های دست‌نخورده و نوآوری‌های دیجیتال در حوزهٔ انرژی، خلّاق و آینده‌گرا باشیم تا بتوانیم برای دست‌یافتن به سازگاری با محیط زیست (Sustainability)، مدیریت انرژی را در کشورمان کارآمد کنیم. همکاری با STT GDC و پژوهش امکان‌سنجی دربارهٔ انرژی سرد به اهداف ما کمک می‌کند؛ زیرا هر دو شرکت به‌دنبال صنعت مرکزدادهٔ سبز هستیم.»

همکاری شرکت مرکز داده و شرکت نفتی برای استفاده از انرژی سرد به‌دست‌آمده از LNG
گازسازی LNG

برای PTT Group اجرای برخی از فعالیت‌های زیست‌محیطی ضرورت دارد. زیرا این شرکت هدف‌گذاری کرده است تا سال ۲۰۴۰ ردپای کربن خود را به صفر برساند که برای شرکت نفت‌وگاز، هدف‌گذاری‌ای است بلندپروازانه و بلکه دور از دسترس. مدیر عامل شرکت می‌گوید این پژوهش افزون بر بررسی روش گازسازی، دیگر نوآوری‌های سازگار با محیط زیست را نیز بررسی خواهد کرد؛ نوآوری‌هایی که بتوان آن‌ها را در مرکزدادهٔ مقیاس‌بزرگ به کار برد.

یکی از مدیران ارشد STT GDC می‌گوید: «در جایگاه بهره‌بردار مرکزداده که در سراسر جهان کار می‌کنیم، معتقدیم رفتارمان با انسان‌ها و سیاره باید درست باشد.» او می‌گوید پیش‌بینی می‌شود صنعت مرکزدادهٔ تایلند سالیانه ۲۵ تا ۲۸ درصد رشد کند و در سال ۲۰۲۴ به‌میزان ۴۰۷ مگاوات برق مصرف کند که برابر مصرف ۴۰۷ هزار خانوار است. با اینکه این درصد مصرف در مقایسه با جمعیت ۷۰ میلیونی تایلند کم است، مقدار آن چشمگیری است.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

STT GDC proposes data centers in Thailand cooled by LNG gasification

خبرهای مرتبط:

ـ مرکزداده در اقتصاد چرخشی: انتقال گرما برای پرورش ماهی و کشاورزی گلخانه‌ای

ـ هم‌زیستی مرکزداده و تصفیه‌خانهٔ فاضلاب برای کاهش هدررفت

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *