«کارکنان» همچنان مسئلهٔ اصلی بهرهبرداران مرکزداده
برپایهٔ گزارشی که مؤسسهٔ آپتایم (Uptime) منتشر کرده، موضوع «کارکنان» همچنان مسئلهٔ مهم بهرهبرداران مرکزداده است. گزارش «بررسی مدیریت و عملیات ۲۰۲۲» (2022 Management and Operations Survey) نشان میدهد که موضوع «کارکنان» با امتیاز ۵۴ درصد بزرگترین نیاز بهرهبرداران و مهمترین نگرانی «مدیریت و عملیات» (M&O) آنها است. سازگاری با محیط زیست (Sustainability) با امتیاز ۴۶ درصد در جایگاه بعدی است.
هم در استخدام جدید و هم در نگهداشتن کارکنان، این مشکل دارد بزرگتر میشود. درصد شرکتهایی که تلاش میکنند کارکنان جدید واجد شرایط استخدام کنند، از ۳۸ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۵۲ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. از سوی دیگر نگهداشتن افراد نیز دو برابر مشکلتر شده و در همان بازهٔ زمانی از ۱۷ درصد به ۴۲ درصد رسیده است.
دربارهٔ نابرابری جنسیتی بررسی آپتایم نشان میدهد چندان بهتر نشده است: تنها ۱۰ درصد از بهرهبرداران زنان را استخدام میکنند و پاسخ ۲۰ درصد نیز این بوده که هیچ زنی را برای گروه طراحی و عملیات خود استخدام نمیکنند.
کمشدن نیروی کار و وجود کارکنان ناوارد بر کیفیت کار مرکزداده تأثیر چشمگیری میگذارد. بیش از سهچهارم از مسائل مدیریت و عملیات مربوط به کارکنان است: انتخابکردن کارکنان بخش عملیات مرکزداده (۳۶ درصد)، کافینبودن کارکنان (۲۸ درصد)، نادرستبودن فرایندها و رویههای تعریفشده برای کارکنان (۲۱ درصد).
اکنون بسیاری از صنایع نگران هستند که افزایش بهرهگیری از هوش مصنوعی (AI) موجب کاهش تعداد کارکنان بشود؛ ولی دیدگاه در صنعت مرکزداده برعکس است: در سال ۲۰۱۹ از بهرهبرداران ۲۹ درصد گمان میکردند نیاز به نیروی انسانی تا پنج سال آینده کمتر خواهد شد؛ ولی پس از آن در سال ۲۰۲۲ چنین فکری به ۱۹ درصد کاهش یافته است. ۵۲ درصد از آنها نیز احتمال میدهند که کاهشیافتنِ نیاز به کارکنان در درازمدت رخ خواهد داد.
خلاصه اینکه تأمین نیروی انسانی نگرانی همیشگی مراکزداده است و از دید آپتایم بدتر هم میشود. پیشبینی میشود نیاز صنعت مرکزداده به کارکنان بیشتر خواهد شد و از ۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۲٫۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.
در چند ماه گذشته چندین شرکت فناوری از جمله مایکروسافت، اریکسون، Dell، Telia، گوگل، متا، Rigetti Computing، ZTE، تعداد زیادی از کارکنان خود را اخراج کردهاند. هرچند این اخراجها اغلب دامن کارشناسان مرکزداده را نگرفته است البته مگر توئیتر، برخی از شرکتها کار استخدام را متوقف کردهاند.
تهیهشده در باشگاه مراکزداده. منبع:
– Uptime Institute reports data center staffing remains a “major concern for operators”
خبرهای مرتبط:
ـ مراکزداده تا سال ۲۰۲۵ میباید ۳۰۰ هزار کارمند جدید پیدا کنند
ـ بهرهگیری از راهکارهای نو برای کمک به بحران نیروی کار مرکزداده
درج دیدگاه