انتخاب سردبیر مقاله‌ها

مراکزداده تا سال ۲۰۲۵ می‌باید ۳۰۰ هزار کارمند جدید پیدا کنند

مراکز داده تا سال ۲۰۲۵ می‌باید ۳۰۰ هزار کارمند جدید پیدا کنند 
مراکزداده تا سال ۲۰۲۵ می‌باید ۳۰۰ هزار کارمند جدید پیدا کنند 

مراکزداده تا سال ۲۰۲۵ می‌باید ۳۰۰ هزار کارمند جدید پیدا کنند

بر اساس تحقیقات مؤسسه آپ‌تایم (Uptime)، کارفرمایان مرکزداده هنگام تعیین‌کردن نوع مدرک عالی برای استخدام کارکنان، زیاده‌روی می‌کنند و با این کار به بحران مهارت دامن می‌زنند.

این پژوهش نشان می‌دهد نیاز به تعداد کارکنان برای ادارهٔ مراکزدادهٔ جهان، از حدود ۲ میلیون نفر کنونی تا سال ۲۰۲۵ به نزدیک ۲٫۳ میلیون نفر می‌رسد. با این حال شرایطِ بیش از حد سخت‌گیرانه برای استخدام، راهِ به‌کارگیری کارجویان مناسب را بسته است.

نمودار ستونی تعداد کلی کارکنان مرا کزدادهٔ جهان از سال ۲۰۱۹ و رشد آن تا سال ۲۰۲۵
تعداد کلی کارکنان مراکزدادهٔ جهان و رشد آن تا سال ۲۰۲۵

نمودار ۱: نمودار ستونی تعداد کلی کارکنان مراکزدادهٔ جهان از سال ۲۰۱۹ و رشد آن تا سال ۲۰۲۵

مراکزدادهٔ ابری و خدمات هم‌مکان (Colocation) در سراسر جهان، در چندین ردهٔ شغلی به استخدام نیاز دارند. اما گسستی در صنعت مرکزداده وجود دارد که موجب می‌شود بحران مهارت ادامه‌دار شود. باید دانست آماری پیش‌گفته فقط بیانگر «عملکرد ایمن» مرکزداده است. در چنین وضعیتی بسیاری از بهره‌برداران امید بسته‌اند مسئله را با خودکارسازی (اتوماسیون) و هوش مصنوعی حل کنند؛ ولی بررسی آپ‌تایم هشدار می‌دهد که مؤثر نیست.

شرایط استخدام شاید زیادی سخت‌گیرانه است

خانم روندا شِرتو (Rhonda Ascierto) رئیس تحقیقات موسسهٔ آپ‌تایم است. آنچه در پی می‌آید خلاصه‌ای از گفته‌های اوست که نویسندهٔ اصلیِ آن پژوهش نیز هست.

«در آمریکای شمالی و اروپا همه فهمیده‌اند که بر سر استخدام کارمند رقابت می‌شود؛ ولی گسست پیش آمده است. بهره‌برداران شرایط آسانی تعیین می‌کنند؛ ولی داشتن مدرک دانشگاهی یا حتی مدرک تحصیلی برای کارکردن در مرکزداده ضرورت ندارند. این مشاغل به‌گونه‌ای است که می‌توان به‌جای تحصیل تجربه اندوخت. ما امیدواریم با انجام‌دادن اولین مطالعهٔ کمّی در این حوزه، به‌خوبی به کارفرمایان نشان بدهیم شرایطی که برای کارجویان تعیین می‌کنند، بیش از آن است که ضرورت داشته باشد.»

بخشی از مشکل این است که آشکار نیست و به چشم نمی‌آید. بنابراین بهره‌برداران و مؤسسات آموزشی می‌باید فعالیت بیشتری بکنند تا افرادی را که برای موقعیت‌های شغلی مناسب هستند، از فرصت‌های پیش‌آمده آگاه کنند. «بااینکه نیاز به کارکنان جدید به‌سرعت افزایش می‌یابد، دراین‌باره ناآگاهی عمیقی وجود دارد. به کارکنان بسیاری نیاز است و هیچ نشانی از کاهش این درخواست نیست. با این حال کارجویان نمی‌دانند که این جایگاه‌های شغلی وجود دارد و سراغ آن‌ها نمی‌آیند.»

از میان کارفرمایان شرکت‌کننده در نظرسنجی، پنجاه درصد گفته‌اند برای یافتن کارکنان مناسبِ موقعیت‌های شغلی مشکل داشته‌اند. موسسهٔ آپ‌تایم نگفته با چند نفر گفت‌وگو کرده؛ ولی می‌گوید «مصاحبه‌های مفصلی با مدیران زیرساخت و مدیران اجرایی شرکت‌های گوناگون انجام داده است که در مناطق گوناگون بوده‌اند. این مصاحبه‌ها نزدیک به ۳۵۰ مرکزداده را در بر گرفته است». سپس برای رسیدن به اعداد واقعی، موسسهٔ آپ‌تایم این داده (Data) را با آماری ترکیب کرده که خودش از تعداد و نوع مراکزدادهٔ سرتاسر جهان داشته است. «نتیجه‌ای که به دست آمده نه گمانه‌زنی، بلکه برآورد معتبر است.»

تعداد کلی کارکنان مراکز دادهٔ جهان از سال ۲۰۱۹ و رشد آن تا سال ۲۰۲۵، به‌تفکیک نوع مرکز داده
کارکنان مراکزداده جهان از سال ۲۰۱۹ و رشد آن به‌تفکیک نوع مرکزداده

نمودار ۲: تعداد کلی کارکنان مراکزدادهٔ جهان از سال ۲۰۱۹ و رشد آن تا سال ۲۰۲۵، به‌تفکیک نوع مرکزداده

این پژوهش نشان می‌دهد به دلیل اینکه ادغام‌شدن مراکزدادهٔ سازمانی فراگیر شده است، نیازشان به کارکنان کمتر می‌شود. ولی از سوی دیگر رشد نیاز مراکزدادهٔ خدمات هم‌مکان به‌گونه‌ای است که این کاهش را می‌پوشاند و بلکه رقم کلی را بیشتر می‌کند.

حدود ۲۳۰ شغل گوناگون در صنعت مرکزداده وجود دارد که در حوزه‌هایی همچون پشتیبانی کسب‌وکار، راهبرد، عملیات، مهندسی، سخت‌افزار فاوا، شبکه دسته‌بندی می‌شوند. این مطالعه به‌دقت حوزه‌های کاری نزدیک را کنار گذاشته است؛ مانند مخابرات یا زمینه‌های نو همچون مرکزدادهٔ لبه‌ای.

به اتوماسیون مشاغل مرکزداده گرایش زیادی وجود دارد «و این علاقه در همه‌گیری کرونا به‌شدت افزایش یافته است.» با این حال بیشتر شغل‌های مرکزداده را نمی‌توان خودکار کرد؛ «زیرا فرایندهای وابسته به انسان هستند. هرچقدر هم که از اتوماسیون استفاده شود، باز برای عیب‌یابی به آدم نیاز هست. هوش مصنوعی نمی‌تواند عیب‌یابی کند. هنگامی که حادثه رخ می‌دهد یا ازکارافتادگی پیش می‌آید، می‌باید افراد بالای سر کار بیایند و مشکل را برطرف کنند.»

بااینکه «آموزش برای آماده‌کردن نیروی کار آینده بسیار اهمیت دارد»، دراین‌باره برای مرکزداده در جهان کوتاهی شده است. وی می‌گوید باید مدرسه‌ها و دانشکده‌ها را برای این کار تشویق کرد؛ زیرا این روش خوبی برای جذب سریع علاقه‌مندان است. «از مزایای ملموس آموزش نهادهای علمی این است که می‌توان افراد بااستعدادی را به کار گرفت که هنوز در رتبه‌های شغلیِ پایین هستند.» مشارکت نهادهای آموزشی همچنین کمک می‌کند موانع افزایش تنوع نژادی و جنسیتی و سنی را در کارگاه‌ها از میان برداشت؛ برای نمونه جایی که هنوز در انحصار کارکنان مرد سفیدپوستِ مسن است.

جلب همکاری دانشکده‌ها دراین‌باره دشوار است؛ زیرا نهادهای دولتی برای توجیه مشارکت در هر برنامه‌ای به داده نیاز دارند. مطالعهٔ مؤسسهٔ آپ‌تایم به همین دلیل انجام شده است.

«در حوزهٔ مرکزداده می‌توان بدون داشتن مدرک چهارساله کار کرد و به‌خوبی موفق بود. شرکت‌ها باید دربارهٔ حداقل پیش‌نیازهای استخدام بازاندیشی کنند. مراکزداده می‌گویند نمی‌توانند کارشناسان واجد شرایط برای مشاغل خالی‌شان پیدا کنند. ما می‌گوییم شما عبارت «واجد شرایط» را حذف کنید؛ آنگاه ببینند که چه می‌شود.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

ـ Data centers need to find 300,000 more staff by 2025

ـ Global Data Center Staffing Forecast 2021-2025

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *