اخبار بازار مرکزداده (Data Center Market)

بهره‌گیری از راهکارهای نو برای کمک به بحران نیروی کار مرکزداده

بهره‌گیری از راهکارهای نو برای کمک به بحران نیروی کارِ مرکز داده
بهره‌گیری از راهکارهای نو برای کمک به بحران نیروی کارِ مرکزداده

بهره‌گیری از راهکارهای نو برای کمک به بحران نیروی کار مرکزداده

درخواست دنیای دیجیتال برای ذخیرهٔ اطلاعات و اطمینان‌پذیریِ شبکه روزبه‌روز بیشتر می‌شود. همچنین این انتظار به وجود آمده که هر مشکلی در مراکزداده رخ می‌دهد می‌باید فوری برطرف بشود. خطاهایی که موجب ازکارافتادن سیستم می‌شوند، تأثیر آنی دارند. نمونهٔ واقعی آن وقتی بود که یک شرکت ارائه‌دهندهٔ محتوا در ۸ ژوئن آفلاین شد و دسترسی کاربران به نیویورک‌تایمز و ردیت (Reddit) و دیگر وب‌سایت‌های معروف در سراسر جهان از میان رفت. حتی معاملات آتی سهام ایالات متحده نیز به‌شکل موقت کاهش یافت.

به‌دلیل افزایش‌یافتن تقاضا برای ذخیره‌سازی رایانش ابری و چگونگی عملکرد آن بر زندگی روزمره، ساختن مرکزداده در سراسر جهان رونق گرفته و خریدها افزایش یافته است. برای نمونه شرکت بلک‌استون (Blackstone) به‌تازگی اعلام کرده که می‌خواهد  QTS Realty Trust را به‌قیمت ۷ میلیارد دلار بخرد.

در این حال به‌دلیل کمبود جهانی کارکنان ماهر مرکزداده، بعضی شرکت‌ها برای جذب و استخدام مدیران تأسیسات، حقوق بالا پیشنهاد می‌کنند و با این کار باعث اختلال در فعالیت شرکت‌هایی می‌شوند که افرادشان را از دست می‌دهند.

موسسه آپ‌تایم (Uptime) که نیمی از بهره‌بردارانِ سال 2020 مراکزداده را بررسی کرده می‌گوید بهره‌برداران برای یافتن افراد مناسب و به‌کارگیری در موقعیت‌های خالی‌شان با مشکل رو‌به‌رو هستند؛ ۳۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸. آپ‌تایم در گزارش خود می‌گوید مراکزداده تا سال ۲۰۲۵ می‌باید ۳۰۰ هزار نفر کارمند جدید استخدام کنند. «کمبود نیروی کارشناس برای انواع مرکزداده نگرانی روزافزونی است؛ چه مرکزدادهٔ با رشد مقیاس‌بزرگ باشد چه کوچک باشد چه از تأسیسات شرکت‌های خصوصی باشد.»

بحران نیروی کار مرکز داده

برایون پرایس (Bryon Price) مدیر جهانی آموزش فنی شرکت JLL می‌گوید در میانهٔ کمبودی که بر اثر دگرگونی دیجیتالیِ پیش‌آمده در همه‌گیری کرونا شدت گرفته، مسئلهٔ اصلی این است که بسیاری از کارکنان مدیریت تأسیسات به سن بازنشستگی نزدیک می‌شوند؛ ازاین‌رو در آیندهٔ نزدیک با موجی از بازنشستگی روبه‌رو خواهیم شد. اما نسل جوانی که باید جایگزین شوند، کمتر آموزش دیده‌اند و کمتر تجربهٔ کار در مراکز فوق مقیاس را دارند؛ زیرا چنین تأسیساتی اغلب در شهرستان‌ها هستند. به گفته کارشناسان چارهٔ کار این است که تلاش گسترده‌ای برای آموزش‌دادن کارکنان جدیدِ مشاغل پرتقاضا به راه بیفتد؛ مشاغلی همچون تکنسین، تحلیل‌گر سیستم قدرت، کارشناس کنترل، مدیر رباتیک.

پرایس می‌گوید: «افرادی که برای استخدام مناسب باشند بسیار کم‌اند؛ این مسئله بهره‌برداران مراکزداده را بسیار نگران کرده است. به‌تازگی مشتری‌ای داشتیم که تلاش می‌کرد از حدود حقوق و دستمزد منطقه‌ایِ مهندسان سر در بیاورد؛ زیرا مراکز خدمات اشتراک مکانی (Co-locators) و فوق مقیاس (Hyperscalers) کارکنانش را پی‌درپی از چنگش در می‌آوردند. درست به همین دلیل است که ما داریم برنامه‌ای با نگرش آموزشی اجرا می‌کنیم تا نیروهای کارشناس جدید را به این حوزه جذب کنیم. همکاری با دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها نیز جزئی از این برنامه است.»

هزینهٔ از دست دادن و نگه‌داشتن کارکنان

آقای تو (Duy Tu) مدیر مهندسی و عملیات تأسیسات شرکت اینتل می‌گوید وقتی سازمانی شخص باتجربه و ماهری را از دست می‌دهد، اجرای عملیات در مرکزداده دشوارتر می‌شود. وی می‌گوید ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها زمان لازم باشد تا از دست دادن چنین شخص خبره‌ای جبران بشود. «یادگیری سیستم‌های حساسِ تأسیسات به‌دلیل پیچیدگی کنترل‌ها و داشتن افزونگی و قابلیت پشتیبان‌گیری دشوار است. دانش و آگاهیِ حل مشکلات با گذشت سالیان دراز به دست می‌آید. هنگامی که شخص باتجربه از در بیرون می‌رود، معمولا شکاف بزرگی در قابلیت‌های عملیاتی به وجود می‌آید که سازمان را در معرض ریسک اطمینان‌پذیری قرار می‌دهد. سازمان‌ها می‌باید کارکنانی را که این مهارت‌های حساسی را دارند پیدا کنند. سپس بکوشند آن‌ها را راضی نگه دارند و برایشان چنان محیط کاری فراهم سازند که در آن ماندنی شوند. باید دانست که هزینهٔ نگه‌داشتن چنین افرادی بسیار کمتر از هزینهٔ از دست دادنشان است.»

پرایس می‌گوید مراکزداده برای استخدام کارکنان اغلب شرط تحصیلات و آموزش‌های عالی گذاشته‌اند؛ ولی چنین شرطی برای به عهده گرفتن هر شغلی واقعاً لازم نیست. از سوی دیگر ممکن است کارکنان بی‌تجربه‌ای که استخدام می‌شوند اشتباه‌هایی بکنند که ابر (Cloud) را از کار بیندازد. به همین دلیل است که اکنون شرکت‌ها دارند در بخش آموزش سرمایه‌گذاری می‌کنند. پژوهش آپ‌تایم نشان می‌دهد بزرگ‌ترین کارفرمایان جهانی خودشان دست‌به‌کار پرورش و آموزش کارشناس شده‌اند. این شرکت‌ها برنامهٔ آموزشی خود را هم به‌شکل درون‌سازمانی و هم با همکاری دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی پیش می‌برند.

راهکارهای نو در خدمت پرورش کارشناس مرکزداده

پرایس می‌گوید: «خودم با استفاده از عینک واقعیت افزوده (AR) برنامهٔ آموزشیِ سفارشی ایجاد کرده‌ام. با این کار توانسته‌ام بدون اینکه افراد را واقعاً به تأسیسات ببرم که بی‌تجربگی‌شان مشکل ایجاد کند، امکان تجربه‌کردن به آن‌ها بدهم و چنانکه انگار آنجا هستند راهنمایی‌شان کنم. کسی که این عینک را به چشم دارد بعید است کلید نادرست را فشار بدهد؛ زیرا منِ آموزش‌دهنده در تصویر عینک فلش می‌کشم و مرحله بعدی را نشانش می‌دهم.»

بحران کمبود نیروی کار مرکزداده

آپ‌تایم همچنین می‌گوید کمتر از پنج درصد از کارکنان کل مراکزداده زن هستند و تنها یک‌چهارم از کارفرمایان برای استخدام زنانِ بیشتر برنامه دارند. پرایس می‌گوید: «اجرای برنامه‌های آموزشی که تنوع استخدام را از نظر زن و مرد در نظر داشته باشند، تنها راه پیش رو است.

پرورش‌دادن چنین کارکنان ماهری از عوارض کارکردن کسانی که مدیریت کنونی تأسیسات را بر عهده دارند می‌کاهد و خطاهایی را کاهش می‌دهد که مرکزداده را به خاموشی می‌کشاند؛ مانند همان پیش‌آمدی که در عنوان اخبار دیدیم.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 – There’s a labor shortage at data centers

مطالعهٔ خبر: مراکزداده تا سال ۲۰۲۵ می‌باید ۳۰۰ هزار کارمند جدید پیدا کنند

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *