اخبار

فیس‌بوک دومین مرکزداده امسال خود را افتتاح کرد

فیس‌بوک دومین مرکز داده امسال خود را افتتاح کرد
فیس‌بوک دومین مرکزدادهٔ امسال خود را افتتاح کرد

فیس‌بوک دومین مرکزدادهٔ امسال خود را افتتاح کرد

مرکز داده هانتسویل فیس‌بوک
مرکزدادهٔ هانتسویل فیس‌بوک

فیس‌بوک اعلام کرد: «بسیار خرسندیم که اعلام می‌کنیم در هانتسویل (Huntsville) دومین مرکزدادهٔ امسال ما خدمات‌دهی را آغاز کرده است. این مرکزداده اکنون بخشی است از زیرساخت بسیار پیشرفته‌ای که با آن میلیاردها نفر در سراسر جهان از نرم‌افزارها و خدمات فیس‌بوک استفاده می‌کنند.»

کار این پروژه در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. در مرحلهٔ نخست، در سال ۲۰۲۰ مساحت  ۹۰٬۱۱۶ متر مربع از این پروژه را با ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه‌‌گذاری افتتاح کردند. سپس کار به‌دلیل همه‌گیری کرونا مدت کوتاهی موقف ماند.

فیس‌بوک که پیش از پایان ساخت‌وساز اولیه خبر داده بود که این تأسیسات را گسترش نیز خواهد داد، اکنون روی دو ساختمان اصلی دارد دو ساختمان دیگر می‌‌سازد. محل این تأسیسات در شهرک صنعتی North Huntsville و مبلغ سرمایه‌گذاریِ پیش‌بینی‌شده برای آن یک میلیارد دلار است.

نیروگاه خورشیدی ۲۲۷ مگاواتی مرکز داده فیس‌بوک در کلبرت
نیروگاه خورشیدی ۲۲۷ مگاواتی فیس‌بوک در کلبرت

برای متعادل‌کردن مصرف برق این تأسیسات، فیس‌بوک در توافق‌نامه‌های محلیِ خرید برق (PPAs) سرمایه‌گذاری کرده است. در سال ۲۰۱۸ با مقامات تنسی (Tennessee Valley) برای ساختن نیروگاه تولید برق خورشیدی به‌ظرفیت ۳۷۷ مگاوات، قرارداد بسته است. همچنین با شرکت First Solar در کلبرت (Colbert) آلاباما برای نیروگاه خورشیدی ۲۲۷ مگاواتی و با شرکت NextEra Energy در شهر لینکلن (Lincoln) تنسی برای نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی قرارداد بسته است.

فیس‌بوک می‌‌گوید: «فراهم‌ساختن سازگار با محیط زیست (Sustainability) در همهٔ مراکزداده برایمان بسیار مهم است. از جمله این یکی در هانتسویل که همهٔ برق آن را از انرژی تجدیدپذیر تأمین کرده‌ایم. پروژهٔ نیروگاه خورشیدی ما در شهر ماسل شائولز (Muscle Shoals)، به‌تنهایی بیش از ۲۲۷ مگاوات انرژی تجدیدپذیر به شبکهٔ آلاباما خواهد افزود.»

در سال ۲۰۲۱، این شرکت در زیرساخت مرکزدادهٔ هانتسویل سرمایه‌گذاری کلانی کرد. در ماه ژوئیه نیز مرکزدادهٔ Eagle Mountain خود را در یوتا (Utah) افتتاح کرد و کار مرکزدادهٔ جدید خود را در مسا (Mesa) در آریزونا  پیش برد.

فیس‌بوک اعلام کرده است با ۱۲ مرکزدادهٔ جدید دیگر، روی‌هم‌رفته مساحت ۴۶۴٬۵۰۰ متر مربع فضای جدید به تأسیسات خود افزوده است.

منبع خبر:

Facebook opens Huntsville, Alabama data center

مطالعهٔ خبر:

ـ برای فراهم‌کردن برق مرکزداده و دیگر فعالیت‌ها، ای‌بی (eBay) در مزرعهٔ خورشیدی لوئیزیانا سرمایه‌گذاری کرد

ـ مراکزدادهٔ اکوئینیکس تا سال ۲۰۳۰: پنجاه درصد کاهش انتشار کربن و استفادهٔ بیشتر از انرژی تجدیدپذیر

ـ تأمین نیمی از برق مرکزداده‌ایِ دیجیتال ریلتی از انرژی تجدیدپذیر

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *