اخبار

برای فراهم‌کردن برق مرکزداده و دیگر فعالیت‌ها، ای‌بی (eBay) در مزرعهٔ خورشیدی لوئیزیانا سرمایه‌گذاری کرد

برای فراهم‌کردن برق مرکز داده و دیگر فعالیت‌ها، ای‌بی (eBay) در مزرعهٔ خورشیدی لوئیزیانا سرمایه‌گذاری کرد
برای فراهم‌کردن برق مرکزداده و دیگر فعالیت‌ها، ای‌بی (eBay) در مزرعهٔ خورشیدی لوئیزیانا سرمایه‌گذاری کرد

برای فراهم‌کردن برق مرکزداده و دیگر فعالیت‌ها، ای‌بی (eBay) در مزرعهٔ خورشیدی لوئیزیانا سرمایه‌گذاری کرد

شرکت تجارت الکترونیک ای‌بی (eBay) با شرکت Lightsource BP قرارداد خرید برق مجازی امضا کرده است تا برق مرکزداده و فعالیت‌های خود را از انرژی تجدیدپذیر مزرعهٔ خورشیدیِ لوئیزیانا فراهم کند. بدین ترتیب ای‌بی و مک‌دونالد برق خود را از بزرگ‌ترین پروژهٔ خورشیدی آمریکا خواهند خرید. این مزرعهٔ خورشیدی در ونترس (Ventress) در شمال غربی باتون روژ (Baton Rouge) قرار دارد.

برای فراهم‌کردن برق مرکز داده و دیگر فعالیت‌ها، ای‌بی (eBay) در مزرعهٔ خورشیدی لوئیزیانا سرمایه‌گذاری کرد
سرمایه‌گذاری ای‌بی در مزرعهٔ خورشیدی لوئیزیانا

پروژهٔ مزرعهٔ خورشیدی ۳۴۵ مگاواتی ونترس پس از راه‌اندازی، سالانه بیش از ۶۰۰ هزار مگاوات‌ساعت انرژی پاک تولید خواهد کرد. این پروژه را با ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاریِ خصوصی در زمین ۱٬۸۰۰ هکتاری، در پریش پوینت کوپه (Pointe Coupee Parish) می‌سازند.

کوین اسمیت (Kevin Smith) مدیرعامل بخش آمریکای Lightsource BP دراین‌باره می‌گوید: «این توافقنامه نمونهٔ بسیار خوبی است از کار گروهی برای دست‌یافتن به اهداف مشترک؛ برای داشتن سیارهٔ سالم‌تر، پایدارتر، مقاوم‌تر، همچنین اقتصاد برای نسل‌های آینده. معامله با مشتریان گروهی مانند این، به کسب‌وکارهای با اندازهٔ متفاوت و نیازهای انرژی گوناگون امکان می‌دهد در کنار هم به توسعهٔ معنی‌دارِ منابع انرژی پاک و مقرون‌به‌صرفه در ایالات متحده کمک کنند. این قراردادِ مشترک ای‌بی و مک‌دونالد الگویی است که امیدواریم دیگران هم از آن پیروی کنند.»

انتظار می‌رود ساخت‌وساز این مزرعهٔ خورشیدی در اواخر امسال و عملیات تجاری آن از اواسط سال ۲۰۲۳ آغاز شود. شرکت Lightsource BP که پروژه را توسعه می‌دهد، مالک و بهره‌بردار بلندمدت آن است.

رنی مورین (Renee Morin) مدیر ارشد پایداری ای‌بی می‌گوید: «در ای‌بی تمرکز تجارت ما بر سرمایه‌گذاری روی انرژی پاک است؛ چنانکه می‌خواهیم تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰ درصد انرژی تجدیدپذیر دست یابیم. با اجرای این پروژه خواهیم توانست به‌اندازهٔ نیازِ برق مرکزدادهٔ خود انرژی پاک فراهم کنیم. همکاری ما با Lightsource BP و مک‌دونالد موجب شده است هدف مشترکمان برای سرعت‌دادن به دورهٔ گذار به‌سوی اقتصاد انرژی پاک، عالی پیش برود.»

ای‌بی می‌گوید یک مرکزدادهٔ فعال در آمریکا در یوتا در نزدیکی سالت لیک سیتی (Salt Lake City) دارد که مال خودش است. افزون بر این زیرساخت‌هایی نیز در تأسیسات اشتراک مکانی دارد.

سرگرد تیباو (Major Thibaut) رئیس پریش پوینت کوپه می‌گوید: «این پروژه خبر هیجان‌انگیزی برای منطقهٔ ما است. این بزرگ‌ترین پروژهٔ توسعهٔ اقتصادی در سی سال گذشته است که با کمترین تأثیر بر زیرساخت‌های ما به منطقه می‌آید. مشارکت در برنامهٔ PILOT به معنای تقریبا ۳۰ میلیون دلار درآمد برای دولت محلی و نیروهای انتظامی و سیستم مدارس است که بدون افزایش‌یافتن مالیات ساکنان به دست می‌آید.»

شرکت Lightsource Renewable Energy در سال ۲۰۱۰ در انگلستان تأسیس شد. شرکت نفت و گاز بریتانیایی BP پس از آنکه ۲۰۰ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد و ۴۳ درصد از سهام این شرکت را خرید، نام آن را به Lightsource BP تغییر داد. غول نفتی (BP) سپس در سال ۲۰۱۹ سهم خود را در این شرکت به ۵۰ درصد رساند. این شرکت تا کنون بیش از ۸ گیگاوات ظرفیت خورشیدی تولید کرده است؛ از جمله بیش از ۲٫۷ مگاوات در آمریکا.

سرمایه‌گذاری بهره‌برداران مرکز داده برای تولید انرژی تجدیدپذیر
سرمایه‌گذاری مراکزداده در انرژی تجدیدپذیر

به‌تازگی تعدادی از شرکت‌های مرتبط با امور مالی تلاش می‌کنند از مراکزدادهٔ خود کربن‌زدایی کنند. پی‌پل (PayPal) قول داده است تا سال ۲۰۴۰ انتشار کربن خود را به صفر برساند؛ همچنین تا سال ۲۰۲۳ برای تأمین برق مراکزدادهٔ خود فقط از انرژی تجدیدپذیر استفاده کند. بخش بیمهٔ شرکت آمریکایی استیت فارم (State Farm) به‌تازگی اعلام کرده برای اجرای بخشی از تعهد خود دربارهٔ کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا پایان سال ۲۰۳۰، برای مرکزدادهٔ تگزاس خود انرژی تجدیدپذیر خریده است. ویزا (Visa) در اوایل امسال موافقت‌نامه‌ای با شرکت MP2 Energy LLC زیرمجموعهٔ شرکت شل (Shell) امضا کرده است که برای مرکزداده‌اش در ویرجینیا به مدت پنج سال ۱۰۰ درصد انرژی تجدیدپذیر از منابع خورشیدی فراهم کند. پلتفرم تجارت الکترونیکی شاپفای (Shopify) نیز به‌تازگی برای استفاده از فناوری جذب مستقیم هوا (Direct Air Capture (DAC))، از گروه کسب‌وکارهای همانند خود اولین مشتریِ شرکت Carbon Engineering شده است.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 – eBay invests in Louisiana solar farm to power data center & operations

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *