اخبار

سرمایش ۱۶ مرکزدادهٔ AWS با فاضلاب بازیافتی

سرمایش ۱۶ مرکز داده AWS با فاضلاب بازیافتی
سرمایش ۱۶ مرکزدادهٔ AWS با فاضلاب بازیافتی

سرمایش ۱۶ مرکزدادهٔ AWS با فاضلاب بازیافتی

آب‌مثبت شدن صنعت مرکز دادهخدمات وب آمازون (AWS) در سیستم سرمایش تأسیسات مرکزدادهٔ خود، به‌جای آب آشامیدنی فاضلاب تصفیه‌شده به کار می‌برد. هرچند مراکزداده اغلب چندین بار از آب استفاده می‌کنند و آن را بیش از یک بار در سیستم سرمایش به گردش درمی‌آورند، منبع اولیهٔ آب آن‌ها آشامیدنی است.

میزان مصرف آب آشامیدنی صنعت مرکزداده مشخص نیست؛ ولی تخمین می‌زنند میلیاردها لیتر در سال باشد. چون این آب باکتری و رسوب آهک را به خود می‌گیرد، پیش از خروج از تأسیسات آن را با مواد شیمیایی تصفیه می‌کنند. بااین‌حال همچنان برای نوشیدن نامناسب است.

آمازون می‌گوید اکنون در سرمایش چند مرکزدادهٔ خود، از فاضلاب بازیافتی به‌جای آب آشامیدنی استفاده می‌کند. آن‌ها فاضلاب را با فرایندی سه‌مرحله‌ای تصفیه می‌کنند؛ چنانکه ۹۹ درصد از ناخالصی آن جدا می‌شود. همچنین برای اینکه بتوانند این آب را چند بار به جریان بیندازند، پس از هر دور گردش در سیستم سرمایش و پیش از دور جدید، آن را از تصفیه عبور می‌دهند.

ویل هیوز (Will Hewes) رهبر سازگاری با محیط زیستِ (Sustainability) آب آمازون می‌گوید: «ما می‌خواهیم از آب بازیافتی هرچه بیشتر استفاده کنیم؛ زیرا می‌خواهیم آب تمیزتر و بهتری در دسترس دیگران باشد.»

سرمایش ۱۶ مرکز داده AWS با فاضلاب بازیافتیآن‌ها می‌گوید این فرایند را در ۱۶ مرکزداده اجرا کرده‌اند. آمازون در سرتاسر جهان بیش از ۱۰۰ مرکزدادهٔ فعال و ده‌ها تأسیسات در دست توسعه دارد. شرکت می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ آب‌مثبت (Water Positive) بشود.

این شرکت به‌‌تازگی اعلام کرده است که چند طرح مربوط به آب را در دست اجرا دارد. ازجمله سیستم ابرپایهٔ (Cloud-Based) تشخیص نشت در سرتاسر شبکهٔ آب محلیِ منطقه‌ای در اسپانیا که خودشان در آنجا عملیات مرکزداده دارند.

چند شرکت بزرگ دیگر نیز دراین‌باره قول‌هایی داده‌اند:

گوگل (Google) پیش‌تر گفته است که بیش از ۲۵ درصد از تأسیسات مرکزداده‌اش با آب غیرآشامیدنی کار می‌کند. غول جست‌وجو می‌گوید میانگین مصرف روزانهٔ آب تأسیساتش بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر است. آن‌ها متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ مقدار ۲۰ درصد از این آب را بازیافت کنند.

مایکروسافت (Microsoft) قول داده است تا سال ۲۰۳۰، بیشتر از آبی که مصرف می‌کند به محیط بازگرداند. گزارش سازگاری با محیط زیستِ سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد آن‌ها در چند تأسیسات خود از آب بازیافتی استفاده می‌کند.

متا (Meta) گفته است می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ آب‌مثبت بشود.

سرمایش مرکز داده با فاضلاب بازیافتیاپل (Apple) از پیش در یکی از مراکزدادهٔ خود آب بازیافتی به کار برده است. گرچه آن‌ها هنوز قولی برای آب‌مثبت شدن نداده‌اند، گفته‌اند از روش «بهره‌گیری از گیاهان» که مواد شیمیایی کمتری مصرف می‌کند، در تصفیهٔ آب سیستم سرمایش خود بهره می‌برند. اپل در تازه‌ترین گزارش سازگاری با محیط زیست خود نوشته است: «این سیستم که در آن از خزهٔ طبیعی و تجزیه‌پذیرِ اسفاگنوم برای بهبود کیفیت آب استفاده می‌شود، صرفه‌جویی آب را بیشتر می‌کند.»

دیجیتال ریلتی (Digital Realty) در سرمایش تأسیسات سنگاپور خود از نوعی رسوب‌زدای الکترولیتی استفاده کرده است که جلوی زیاد شدن ناخالصی‌ها را می‌گیرد. آن‌ها با این روش توانسته‌اند آب را سه‌برابر بیشتر از معمول در سیستم سرمایش به گردش درآورند.

از سوی دیگر برخی تأسیسات مرکزداده به سرمایش با دریا یا رودخانه رو آورده‌اند. در این روش گرمای آب سیستم بستهٔ سرمایش، به آب بیرون منتقل می‌شود. هرچند مقداری آب از راه نشت یا تبخیر یا تخیله از آن دفع می‌شود.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

AWS using reclaimed wastewater for data center cooling at 20 locations (November 23, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ تأسیسات دیجیتال ریلتی در سنگاپور: کاهش یک میلیون لیتر مصرف ماهیانهٔ آب مرکزداده با بهره‌گیری از الکترولیز به‌جای تصفیهٔ شیمیایی

ـ سرمایش با آب رودخانه: مرکزدادهٔ شناور ۷ مگاواتی استاکتون: سرمایش بدون مصرف آب، بسیار بهره‌ور

ـ سرمایش در دریا: اولین مرکزدادهٔ زیرآبی تجاری، ساخت شرکت های‌لندر

 

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *