اخبار

واحد توزیع مبرّد (CDU) شرکت LiquidStack برای فناوری سرمایش مستقیم به تراشهٔ (DTC) مرکزداده

واحد توزیع مبرّد (CDU) شرکت LiquidStack برای فناوری سرمایش مستقیم به تراشهٔ (DTC) مرکز داده
واحد توزیع مبرّد (CDU) شرکت LiquidStack برای فناوری سرمایش مستقیم به تراشهٔ (DTC) مرکزداده

واحد توزیع مبرّد (CDU) شرکت LiquidStack برای فناوری سرمایش مستقیم به تراشهٔ (DTC) مرکزداده

واحد توزیع مبرّد (CDU) شرکت LiquidStack برای فناوری سرمایش مستقیم به تراشهٔ (DTC) مرکز داده

شرکت LiquidStack تولیدکنندهٔ محصولات سرمایش غوطه‌وری دوفاز، محصول جدید واحد «توزیع مستقیم مبرّد» (CDU) را برای سرمایش مرکزداده عرضه کرده است که به سیستم‌های تک‌فازِ «سرمایش مستقیم به تراشه» (DTC) متصل می‌شود. واحد CDU به سیستم سرمایشی شرکت‌های دیگر که با گردش مبرد (Coolant) در رک کار می‌‌کنند وصل می‌شود. این دستگاه می‌تواند ۸۰۰ کیلووات تا ۱٫۵ مگاوات گرما را دفع کند.

آن‌ها می‌گویند CDUهای جدید را برای سرمایش رایانش با عملکرد بسیار خوب (HPC) و هوش مصنوعی (AI) و دیگر کاربردهای پرظرفیت ساخته‌اند. این سیستم «با بیشترِ راهکارهای تجاریِ سرمایش مستقیم به تراشه (DTC) سازگار است».

شرکت LiquidStack را تاکنون با سیستم‌های سرمایش دوفازش می‌شناخته‌اند. در سرمایش غوطه‌وری در مایع (Immersive Liquid Cooling) به‌روش دوفاز، سیال دی‌الکتریک می‌جوشد و دوباره متراکم می‌شود. این فرایند گرما را بیشتر از روش تک‌فاز دفع می‌کند که بر پایهٔ جریان همرفت کار می‌کند.

البته استفاده از این روش با مشکل روبه‌رو شده است. زیرا از حلال‌های فلوئوردار مانند 3M’s Novec استفاده می‌کند. این مواد را به دلیل نگرانی‌های بهداشتی، جزء مواد شیمیایی ابدی (Forever Chemicals) دسته‌بندی کرده‌اند که نباید استفاده شوند.

جو کیپس (Joe Capes) مدیرعامل LiquidStack می‌گوید شرکتش با سیال‌هایی که عملکرد بهتری دارند (Outperform)، همچنان از سرمایش غوطه‌وری دوفاز پشتیبانی می‌کند. در عین حال آن‌ها در بیانیه‌ای گفته‌اند که دارند گزینه‌های جایگزین عرضه می‌کنند. آقای کیپس می‌گوید در پی آن هستند که برای سرمایش با مایع، متنوع‌ترین محصولات را داشته باشند.

واحد توزیع مبرّد (CDU) شرکت LiquidStack برای فناوری سرمایش مستقیم به تراشهٔ (DTC) مرکز داده

رو آوردن به فناوری سرمایش مستقیم به تراشه (DTC) گامی منطقی است؛ زیرا چنانکه LiquidStack می‌گوید سرمایش با مایع اکنون بزرگ‌ترین بخش بازار است که در خدمت رایانش با عملکرد بسیار خوب (HPC) و کاربرانی است که با کامپیوترهای اورکلاک‌شده بازی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند بازار مرکزداده تقاضای زیادی برای فناوری سرمایشی مستقیم به تراشه (DTC) دارد: مراکزداده‌ای که برای این فناوری می‌باید از واحد سرمایش توزیع مستقیم مبرّد (CDU) استفاده کنند. این دستگاه‌ها را می‌توان مطابق درخواست هر تأمین‌کننده پیکربندی کرد.

آقای نیک شویسگوث (Nick Schweissguth) مدیر ارشد محصول شرکت LiquidStack می‌گوید: «هیچ راهکار سرمایش با مایعی وجود ندارد که برای همهٔ نیازها و نرم‌افزارها مناسب باشد؛ زیرا هر تأسیسات مرکزداده باید مکان، حجم کاری، اهداف سازگاری با محیط زیست (Sustainability)، بودجه و ملاحظات ويژهٔ خودش را در نظر بگیرد.»

او همچنین گفت: «پیش‌بینی می‌شود تا آینده‌ای مشخص، بیشتر مراکزداده از ترکیب سرمایش هوا و مایع استفاده کنند. ما به‌عنوان شرکت متخصص تأمین‌کنندهٔ خدمات و تجهیزات سرمایش با مایع، دستگاه توزیع مبرد CDU را که برای فناوری مستقیم به تراشه (DTC) طراحی شده، تولید و عرضه می‌کنیم.»

به‌گفتهٔ LiquidStack، این محصول انواع ۸۰۰ کیلوواتی و ۱٫۲ مگاواتی و ۱٫۵ مگاواتی خواهد داشت که آبِ با دمای داغ‌تر را تحمل می‌کنند. این دستگاه با داشتن پمپ سرعت‌متغیر با قابلیت نگهداری و تعمیر هم‌زمان، شیر بای‌پس (Bypass Valves) و ایزوله، جریان‌سنج (Flow Metering)، حسگرهای دما و فشار سیال، کنترل هوشمند دارد و می‌توان از آن به‌شکل مداوم استفاده کرد.

این دستگاه را به‌شکل محفظه‌ای جمع‌وجور و عایق صدا توصیف کرده‌اند که در محیط مرکزداده، دسترسی به آن از همه‌طرف امکان‌پذیر است.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

LiquidStack creates a coolant distribution unit for direct-to-chip systems (November 15, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ مقایسهٔ دو محصول سرمایش غوطه‌وری مرکزداده به‌روش تک‌فاز و دوفاز

ـ سرمایش مرکزداده با پاشیدن مایع دی‌الکتریک به تراشهٔ پردازندهٔ سرور

ـ انتخابی‌شدن سیال در سرمایش غوطه‌وری مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *