اخبار

کاهش یک میلیون لیتر مصرف ماهیانهٔ آب مرکزداده با بهره‌گیری از الکترولیز به‌جای تصفیهٔ شیمیایی

کاهش یک میلیون لیتر مصرف ماهیانهٔ آب مرکز داده با بهره‌گیری از الکترولیز به‌جای تصفیهٔ شیمیایی
کاهش یک میلیون لیتر مصرف ماهیانهٔ آب مرکزداده با بهره‌گیری از الکترولیز به‌جای تصفیهٔ شیمیایی

کاهش یک میلیون لیتر مصرف ماهیانهٔ آب مرکزداده با بهره‌گیری از الکترولیز به‌جای تصفیهٔ شیمیایی

کاهش یک میلیون لیتر مصرف ماهیانهٔ آب مرکز داده با بهره‌گیری از الکترولیز به‌جای تصفیهٔ شیمیایی

شرکت دیجیتال ریلتی (Digital Realty) در سنگاپور برای جدا کردن رسوب از آبِ برج خنک‌کنندهٔ مرکزداده، به‌جای مواد شیمیایی از الکترولیز استفاده می‌کند. با این روش آب در سیستم سرمایش بیشتر کار می‌‌کند؛ چنانکه پیش از آنکه بی‌استفاده شود و به فاضلاب برود، چندین بار در سیستم سرمایش می‌چرخد. آن‌ها با این کار در هر ماه بیش از یک میلیون لیتر آب صرفه‌جویی می‌کنند.

این شرکت در مرکزدادهٔ SIN10 خود، از دستگاه DCI (DeCaIon) ساخت شرکت سنگاپوریِ Innovative Polymers بهره می‌‌برد که شرکت Deston Pte آن‌ را عرضه می‌کند. این دستگاه برای جدا کردن مواد معدنی از آبِ «زیرآب‌زنی» (Blow-Down Water)، به‌جای روش شیمیایی از الکترولیز استفاده می‌کند. «زیرآب‌زنی» فرایندی است که آب پررسوبِ مانده در تجهیزات را بیرون می‌کشد تا پس از تصفیه دوباره استفاده شود.

دستگاه DCI از جریان الکتریسیتهٔ ضعیف برای تولید یون هیدروکسیل (OH-) استفاده می‌کند. فرایند کار بدین شکل است که PH آب را در نزدیکی الکترود تغییر می‌دهد. این باعث می‌شود کلسیم و منیزیم به‌شکل کربنات کلسیم و هیدروکسید منیزیم در آب رسوب کند.

آقای BK Ng صاحب شرکت Innovative Polymers و از توسعه‌دهندگان این محصول می‌گوید: «استفاده از دستگاه DCI در تصفیهٔ آبِ مکان‌هایی مانند بیمارستان فراگیر شده است؛ اما در سنگاپور اکنون اولین بار است که تأسیسات مرکزداده از آن استفاده می‌کند. بهره‌گیری از این دستگاه در مراکزداده آهسته‌‌تر بوده است.»

دستگاه DCI (DeCaIon): تصفیهٔ آب برج خنک‌کنندهٔ مرکز داده را با الکترولیز

دیجیتال ریلتی می‌گوید برای تمیز نگه داشتن آب، روش دستگاه DCI از مواد شیمیایی مؤثرتر است. قابلیت پیوسته کار کردن این دستگاه این نتیجه را دارد که هر مقدار آب، پیش از آنکه راهی فاضلاب شود، سه بار در سیستم بچرخد.

چنانکه می‌گویند، هر دستگاه DCI می‌تواند آب لازم را برای سرمایش ۱ تا ۱٫۳ مگاوات زیرساخت تصفیه کند. هرچند دیجیتال ریلتی خودش این را نگفته، می‌توان برآورد کرد که سرمایش کل مرکزدادهٔ SIN10 به ۲۰ تا ۲۵ تا این از دستگاه‌ها نیاز دارد. نصب این تعداد دستگاه احتمالاً ۵۰۰ هزار دلار آمریکا هزینه داشته است. سنگاپور مشکل کمبود منابع آب دارد. به همین دلیل دولت این کشور به این پروژهٔ نصب کمک مالی کرده است. دیجیتال ریلتی می‌گوید با این کار در هر ماه ۱٫۲۴ میلیون لیتر آب صرفه‌جویی می‌کند.

از سوی دیگر آقای Ng می‌گوید بهینه بودنِ دورهٔ بازگشت سرمایهٔ (Payback) دستگاه DCI، بیش از آنکه از صرفه‌جویی در مصرف آب باشد از کم شدن مصرف انرژی است. زیرا کار کردن این دستگاه لایهٔ رسوب آب را در بخش مبدل حرارتیِ سیستم سرمایش از میان می‌‌برد. این لایه همچون عایق حرارتی است و در نبودن آن، چیلرها دیگر آن‌طور سخت کار نمی‌کنند.

او می‌گوید «جالب است که اگر سیستم سرمایش و کیفیت آب شما خوب باشد، صرفه‌جویی این دستگاه برایتان کمتر است. برعکس اگر سیستم سرمایش و کیفیت آب شما خراب باشد، صرفه‌‌جویی‌اش برایتان بیشتر است.»

آقای NG می‌گوید ۵۰ تا ۶۰ درصد از بازگشت سرمایهٔ (ROI) این دستگاه از صرفه‌جویی در مصرف انرژی به دست می‌آید، ۳۵ درصد از صرفه‌جویی در مصرف آب است، بقیه نیز از کاهش هزینهٔ نگهداری تجهیزات و حذف شدن هزینهٔ‌ مواد شیمیایی تصفیهٔ آب است که با وجود این دستگاه دیگر به آن‌ها نیازی نیست.

دستگاه DCI (DeCaIon): تصفیهٔ آب مرکز داده را با الکترولیز
دستگاه DCI (DeCaIon)

دیجیتال ریلتی می‌گوید چون سیستم سرمایش تأسیسات با استفاده از این دستگاه بهینه‌تر کار می‌کند، نیاز برق مرکزدادهٔ SIN10 کاهش یافته است. از سویی آب تخلیه‌شده هم از قبل تمیزتر است. آن‌ها می‌گویند از سال ۲۰۲۰ توانسته‌اند از «نرخ مصرف آب جهانیِ» (Global Water Use Intensity) خود ۷ درصد بکاهند. «نرخ مصرف آب جهانی» واحد سنجش مقدار آبی است که برای تولید یک محصول یا ارائه یک واحد خدمات استفاده می‌شود. این واحد سنجش مقدار «آب مخفی» (Virtual Water) را نیز در بر می‌گیرد.

دیجیتال ریلتی (Digital Realty) در گزارش 2020 ESG گفته که سازمان SBTi برایش «هدف‌گذاری دانش‌پایه برای کاهش انتشار کربن» (Science-based Emissions Target) را تا پیش از سال ۲۰۳۰، چنین تعیین کرده است: ۶۸ درصد کاهش دامنهٔ (Scope) ۱ و ۲، ۲۴ درصد کاهش دامنهٔ ۳.

آن‌ها همچنین به‌تازگی در سنگاپور نصب پنل‌های خورشیدی مرکزدادهٔ SIN11 را تکمیل کرده‌اند و مشغول نصب آن‌ها در مرکزدادهٔ SIN12 شده‌اند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Digital Realty Singapore uses electrolysis to clean its cooling water (August 08, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ بازیافت ۶۱۷ میلیون گالن آب در عملیات جهانی شرکت متا، با افزایش دما و کاهش رطوبت سالن سرور مرکزداده

ـ تحقیق دربارهٔ مصرف آب صنعت مرکزداده در گرماگرم خشک‌سالی بریتانیا

ـ دیوار سرمایش آب سرد شرکت ورتیف (Vertiv) برای مرکزدادهٔ روی کف سازه

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *