اخبار

رک رایانش ابری شرکت Oxide: مرکزداده با «مالکیت ابر» به‌جای «اجاره کردن ابر»

رک رایانش ابری شرکت Oxide: مرکز داده با مالکیت ابر به‌جای اجاره کردن ابر
رک رایانش ابری شرکت Oxide: مرکزداده با «مالکیت ابر» به‌جای «اجاره کردن ابر»

رک رایانش ابری شرکت Oxide: مرکزداده با «مالکیت ابر» به‌جای «اجاره کردن ابر»

شرکت نوپای Oxide Computer سیستم رک رایانش ابری خود را عرضه کرد. Oxide می‌گوید این محصول طراحی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکپارچه‌‌ای دارد که مشتریان با آن می‌توانند از مزایای رایانش ابری (Cloud Computin) در مرکزدادهٔ خودشان بهره‌مند شوند؛ بدون اینکه لازم باشد از شرکت‌های رایانش ابری سخت‌افزار اجاره کنند.

رک رایانش ابری شرکت Oxide مرکز دادهاین سیستم رک می‌تواند ۱۶ یا ۲۴ یا ۳۲ تیغهٔ پردازش (Compute Sled) و ۱۶ تا ۳۲ پردازندهٔ با هستهٔ x86 داشته باشد. تیغه‌های پردازش از پردازندهٔ AMD Epyc 7713P بهره می‌برند و از سوئیچ Tofino 2 اینتل استفاده می‌کنند. هر تیغه در واقع سیستمی است با DRAM و با CPU ساخت شرکت AMD و ذخیره‌ساز که با هم ترکیب شده‌اند. ظرفیت DRAM این سیستم ۱۶ تا ۳۲ BiT و ظرفیت ذخیره‌ساز آن ۴۶۵٫۷۵ تا ۹۳۱٫۵ BiT است. ارتفاع رک ۲۳۵٫۵ سانتی‌متر، عرض آن ۶۰ سانتی‌متر، وزن آن ۱٬۱۴۵ کیلوگرم است. نرم‌افزار عملیاتی Oxide در این سیستم، فریم‌ور (Firmware) و هایپروایزر (Hypervisor) و کنترل‌پنل (Control Plane) را با هم دارد.

رک رایانش ابری شرکت Oxide مرکز دادهشرکت Oxide را استیو تاک (Steve Tuck) در کالیفرنیا بنیان گذاشت. مدیرعامل این شرکت اکنون خودش است؛ در کنار برایان کانتریل (Bryan Cantrill) که سمت مدیر ارشد فناوری را بر عهده دارد. آن‌ها پیش از این در چند شرکت تجربهٔ کار داشته‌اند؛ از جمله Dell و Sun Microsystems و استارت‌آپ زیرساخت ابری Joyent که آن را سامسونگ در سال ۲۰۱۶ خرید.

شرکت Oxide Computer چهار سال است که دارد این رک را توسعه می‌دهد. آزمایشگاه ملی آیداهو (Idaho National Laboratory) و یک شرکت خدمات مالی جهانی، اکنون از مشتریان آن‌ها هستند.

آقای تاک می‌گوید: «رایانش ابری که یکی از بنیان‌های تحول دیجیتال است، هنوز به مدل متمرکز و اجاره‌ای محدود مانده است. امروزه هر شرکتی که نیازهای مالی، امنیتی، کندی شبکه (Latency)، اطمینان‌پذیری (Reliability) داشته باشد، ناچار است با زیرساخت یارانشی خودش کار کند. محدود بودن به مدل اجاره‌ای، شرکت‌ها را از بهره‌مند بودن از قابلیت‌هایی که ابر مدرن برای این استفاده فراهم می‌کند باز می‌دارد. ما اکنون داریم این وضعیت را تغییر می‌دهیم.»

آقای کانتریل می‌گوید: «ما متوجه شدیم علی‌رغم ادعاهایی که می‌کنند، هیچ‌کس تاکنون از رویکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاریِ یکپارچه در سطح رک استفاده نکرده است؛ همیشه چیزی را بر اساس آنچه موجود بوده ساخته‌اند که در مرکزداده آن را اجرا کنند. همین مسئله بود که مبنای کار ما در Oxide شد.»

اندی فلیگل (Andy Fligel) مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاریِ خطرپذیر Intel Capital می‌گوید: «راهکار Oxide نیازهای ضروری دست‌اندرکاران فناوری اطلاعات سازمانی را برآورده می‌کند. آن‌ها مبادلهٔ میان فضای ابری و داخل را حذف کرده‌اند. بدین ترتیب شرکت‌ها برای همهٔ جنبه‌‌های کسب‌وکار خود، ابرِ با عملکرد بهتر در اختیار دارند. Oxide مفهوم مالکیت ابر را به‌جای اجاره کردن ابر آورده است. این می‌تواند اقتصاد رایانش ابری را متحول کند.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Startup Oxide launches on-prem cloud computing rack system (November 08, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ سری جدید رک مرکزداده ساخت شرکت لگراند (Legrand) با پیکربندی سفارشی

ـ پلتفرم آزمایشی برای اجرای نرم‌افزارهای کاربردی مشتریان با رایانش لبه‌ای (Edge)

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *