اخبار بازار مرکزداده (Data Center Market)

رونق بی‌سابقهٔ صنعت مرکزدادهٔ اروپا در دوران رشد هوش مصنوعی

رونق بی‌سابقهٔ صنعت مرکز داده اروپا در دوران رشد هوش مصنوعی
رونق بی‌سابقهٔ صنعت مرکزدادهٔ اروپا در دوران رشد هوش مصنوعی

رونق بی‌سابقهٔ صنعت مرکزدادهٔ اروپا در دوران رشد هوش مصنوعی

گزارش سه‌ماههٔ دوم بازار مرکز داده اروپا: مقایسهٔ سال‌‌ها

شرکت املاک و مستغلات JLL که در حوزهٔ مرکزداده فعالیت می‌کند، گزارشی دربارهٔ بازار مرکزدادهٔ اروپا در سه‌ماههٔ دوم سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که رشد پرشتاب هوش مصنوعی موجب رونق بی‌سابقهٔ صنعت مرکزداده شده است.

گزارش JLL نشان می‌دهد در بازهٔ آوریل تا ژوئن سال ۲۰۲۳، مصرف بازار FLAP-D به‌مقدار ۱۱۴ مگاوات بوده است. این مقدار که از ۵۱ مگاواتِ سه‌ماههٔ اول امسال دو برابر بیشتر است، رکورد قبلیِ بیشترین سه‌ماههٔ دوم را نیز شکسته است. بازار FLAP-D بازار پیشروی (Leading Market) مرکزدادهٔ اروپا است و فرانکفورت، لندن، آمستردام، پاریس، دوبلین را در بر می‌گیرد.

در بخش اجاره نیز بازار گرم‌تر شده است. JLL در گزارش خود می‌گوید ظرفیت پیش‌اجاره‌شده (Pre-letting) در سه‌ماههٔ دوم امسال به ۱۴۱ مگاوات رسیده؛ درحالی‌که در سه‌ماههٔ اول امسال ۶۴ مگاوات بوده است. البته همچنان عرضه از تقاضا پیش است؛ چنانکه در همین بازه ۷۳ مگاوات نیز فضای جدید عرضه شده است.

گزارش سه‌ماههٔ دوم بازار مرکز داده اروپا: پیش‌بینی رشد

تام گلاور (Tom Glover) رئیس معاملات مرکزدادهٔ منطقهٔ EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا) در شرکت JLL می‌گوید: «تلاش برای دستیابی به طلای هوش مصنوعی (AI) دارد به صنعت مرکزداده پروبال می‌دهد؛ حتی می‌توان گفت دارد صنعت را وارد دورانی نو و پرجنب‌وجوش می‌کند. می‌بینیم که تقاضای سه‌ماههٔ دوم سال ۲۰۲۳ در صنعت مرکزدادهٔ اروپا بازهم رکورد شکسته و هیچ اثری از کاهش فعالیت نشان نمی‌دهد.»

دانیل تورپ (Daniel Thorpe) سرپرست تحقیقات مرکزدادهٔ منطقهٔ EMEA در شرکت JLL می‌گوید: «دوران هوش مصنوعی (AI) فرارسیده و عقب‌گردی در کار نیست. وضعیت بازار نشان می‌دهد که صنعت مرکزداده دارد آماده می‌شود برای رفع نیاز آینده، برق بیشتر و عملکرد (Performance) بهتری فراهم کند. در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۳ خواهیم دید که افزایش عرضهٔ مراکزدادهٔ جدید به تحرک بازار تداوم خواهد داد.»

خلاصهٔ گزارش JLL دربارهٔ بازار مرکزدادهٔ‌ اروپا در سه‌ماههٔ دوم سال ۲۰۲۳

مصرف بازار فرانکفورت ۴۴ مگاوات بوده است؛ درحالی‌که در سال گذشته در همین بازه ۲۶ مگاوات مصرف کرده بود. ظرفیت خدمات اشتراک مکانیِ (Colocation) در فرانکفورت به ۶۵۶ مگاوات رسیده است.

لندن با ۹۰۲ مگاوات به‌طور کلی بزرگ‌ترین بازار مرکزداده را دارد؛ ولی امسال در آن تنها ۷ مگاوات ظرفیت جدید عرضه شده است. بااین‌حال JLL تأکید می‌کند که روند توسعه در بازار لندن همچنان قوی است.

گزارش سه‌ماههٔ دوم بازار مرکز داده اروپا: نوع معامله

پاریس امسال تاکنون ۲۴ مگاوات اضافه کرده است؛ ۴۰ مگاوات نیز تا پایان سال اضافه خواهد کرد. مصرف سه‌ماههٔ دوم آن به ۲۳ مگاوات رسیده که از آغاز ثبت اطلاعات در سال ۲۰۱۶، شلوغ‌‌ترین سه‌ماههٔ بازار پاریس بوده است. اندازهٔ بازار پاریس اکنون ۳۷۴ مگاوات است.

به بازار دوبلین امسال تا اینجا ۱۲ مگاوات اضافه شده و حجم آن به ۱۹۹ مگاوات رسیده است. این در وضعیتی است که چون شرکت برق دولتی ایرلند (EirGrid) از فراهم ساختن برق بیشتر ناتوان بوده، ایجاد مرکزدادهٔ جدید در عمل متوقف شده است. بدین ترتیب همهٔ مراکزداده‌ای که امسال به ظرفیت دوبلین اضافه شده‌اند، مجوز خود را پیش از اعمال محدودیت ناشی از کمبود برق گرفته بوده‌اند.

آمستردام نیز ۱۰ مگاوات جدید اضافه کرده و ظرفیت کل خود را به ۴۵۸ مگاوات رسانده است. بازار آمستردام پس از پایان یافتن تعلیق ساخت مرکزداده در سال ۲۰۲۰، هنوز از کسادی درنیامده است.

خارج از بازار FLAP-D، مادرید ۷ مگاوات جدید عرضه کرده و حجم بازارش را به ۹۷ مگاوات رسانده است. برلین هیچ ظرفیت جدیدی به بازار مرکزدادهٔ خود اضافه نکرده و همچنان ۹۲ مگاوات است.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

JLL: Europe sees largest second quarter ever for data centers, “the AI era is here” (August 31, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ ۳۸ گیگاوات رشد ظرفیت در صنعت مرکزداده با هوش مصنوعی مولد

ـ ایرلند صنعت پرمصرف مرکزداده را محدود نمی‌کند

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *