اخبار

کارتریج ذخیره‌سازی نواری ۵۰ ترابایتی؛ ساختهٔ مشترک IBM و Fujifilm

کارتریج ذخیره‌سازی نواری ۵۰ ترابایتی؛ ساختهٔ مشترک IBM و Fujifilm
کارتریج ذخیره‌سازی نواری ۵۰ ترابایتی؛ ساختهٔ مشترک IBM و Fujifilm

کارتریج ذخیره‌سازی نواری ۵۰ ترابایتی؛ ساختهٔ مشترک IBM و Fujifilm

شرکت‌های IBM و فوجی‌فیلم از توسعهٔ ذخیره‌ساز نواری IBM 3592 JF خبر داده‌اند که ۵۰ ترابایت ظرفیت دارد. پرظرفیت بودن آن سخت‌افزاری است (Native)؛ یعنی بدون فشرده‌سازی نرم‌افزاری به دست آمده است. این محصول اکنون پرظرفیت‌ترین ذخیره‌ساز نواریِ مرکزداده از نوع خود در جهان است.

فوجی‌فیلم تولید این کارتریج نواری پرظرفیت را آغاز کرده است. آن‌ها این سخت‌افزار را برای استفاده از جدیدترین درایو نواری قدرتمند شرکت IBM با نام TS1170 ساخته‌اند.

کارتریج ذخیره‌سازی نواری ۵۰ ترابایتی؛ ساختهٔ مشترک IBM و Fujifilm برای مرکزداده
۶ نسل کارتریج نواری IBM

شرکت IBM می‌گوید فناوری جدیدی را در نسل ششم کارتریج نواری IBM 3592 JF توسعه داده است. در این فناوری آن‌ها برای دست یافتن به ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر، از ذرات مغناطیسی ترکیبی استفاده کرده‌اند. در این محصول، هم چگالی ذخیره‌سازی منطقه‌ای (Areal Recording Density) یعنی مقدار داده‌ای که می‌توان در هر اینچ مربع ثبت کرد، هم منطقهٔ ذخیره‌سازی کلی (Overall Recording Area) یعنی مساحت سطحی که قابلیت ضبط داده را دارد؛ هر دو افزایش یافته است.

این نوار با داشتن لایهٔ نازک‌تر و محکم‌تر، در هر کارتریج ۱۵ درصد طولانی‌تر است. در این نوارها ذرات مغناطیسی را از ترکیب اکسید استرانسیم (SrFe) و اکسید باریم (BaFe) ساخته‌اند و با این کار ظرفیت ذخیره‌سازی را بهبود داده‌اند.

کارتریج نواری IBM 3592 JF را تاکنون فقط در درایو نواری IBM TS1170 کار گذاشته‌اند. چنانکه می‌گویند، در این محصول هر کارتریج با نسبت تراکم ۳:۱ می‌تواند ۱۵۰ ترابایت داده ذخیره کند.

کارتریج ذخیره‌سازی نواری ۵۰ ترابایتی؛ ساختهٔ مشترک IBM و Fujifilm برای مرکز داده

کی ناگاتا (Kei Nagata) معاون مدیرکل بخش محصولات صنعتی فوجی‌فیلم می‌گوید: «به نظر ما عرضهٔ این محصول با ظرفیت سخت‌افزاریِ ۵۰ ترابایتی که از پرظرفیت‌ترین کارتریج‌های نواری کنونی ۲٫۵ برابر بیشتر است، نشان می‌دهد فناوری نواری چه قابلیت چشمگیری برای پیشرفت بیشتر دارد. کارتریج نواری IBM 3592 JF دستاورد مهم دیگری است که از چندین سال تحقیق و توسعه مشترک ما و IBM به دست آمده است. ما به ساختن آن افتخار می‌‌کنیم.»

آلیستر سایمون (Alistair Symon) معاون توسعهٔ سیستم‌های ذخیره‌سازی IBM می‌گوید: «استفاده از فناوری پیشرفتهٔ کارتریج نواریِ IBM 3592 JF به بهره‌برداران امکان می‌دهد ذخیره‌ساز پرظرفیتی داشته باشند که با حفظ عملکرد و زمان مطلوب، هزینهٔ مرکزداده را بهینه می‌کند. این اولین دستگاه ذخیره‌ساز نواری با ظرفیت سخت‌افزاری ۵۰ ترابایتی است و نشان می‌دهد این فناوری برای حفاظت از داده، برای استفاده در آرشیو فعال (Active archives)، نگهداری درازمدت دادهٔ علمی، گردآوری دادهٔ صنعتی، همچنین برای محیط عرضه‌کنندهٔ خدمات ابری، گزینه‌ای است عملی (Viability) و بهینه.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

IBM & Fujifilm launch 50TB tape storage cartridge (August 31, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ ذخیره‌‌ساز کلید هوشمند (KV-CSD) با سرعت تجزیه‌وتحلیل هزار برابر

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *