اخبار بازار مرکزداده (Data Center Market)

ایرلند صنعت پرمصرف مرکزداده را محدود نمی‌کند

ایرلند صنعت پرمصرف مرکز داده را محدود نمی‌کند
ایرلند صنعت پرمصرف مرکزداده را محدود نمی‌کند

ایرلند صنعت پرمصرف مرکزداده را محدود نمی‌کند

افزایش انرژی صنعت مرکز داده در ایرلند

آمار جدید نشان می‌دهد مصرف انرژیِ صنعت مرکزداده در ایرلند روزبه‌روز افزایش می‌یابد؛ با این حال دولت ایرلند نمی‌خواهد مانند برخی از کشورهای دیگر، تعداد مراکزداده را محدود کند. آماری که مرکز آمار ملی ایرلند (CSO) منتشر کرده نشان می‌دهد مصرف برق این صنعت در سال ۲۰۲۲ به‌مقدار ۳۱ درصد افزایش یافته که ۱۸ درصد از کل برق مصرف‌شدهٔ آن سال بوده است. در مقایسه با آن، مصرف خانگی در همین بازهٔ زمانی کاهش یافته و به ۹ درصد رسیده است. در چنین وضعیتی دولت ایرلند هیچ تصمیمی برای کاستن از تعداد مراکزداده ندارد.

آقای ایمون رایان (Eamon Ryan) وزیر محیط زیست (Climate Minister) ایرلند امسال در اجلاس سالیانهٔ گفت‌وگوی ملی اقتصادی (National Economic Dialogue 2023) گفت: «مراکزداده برای کشور ما بسیار مفید و مهم هستند. ما در بودن صنایع بالقوه‌ای که در اینجا همراه آن‌ها هستند، استفاده‌های کلانی داریم.» او می‌‌گوید «به‌نظرم هر مرکزداده‌ای به فکر استفاده از سیستم‌های انعطاف‌پذیر برای فراهم کردن برق کم‌کربن یا استفاده از گرمای هدررفته در تأسیسات خود هست.»

در دوبلین برای استفادهٔ از گرمایی که در مرکزداده هدر می‌رود، پیش‌تر کارهایی شده است. در سال ۲۰۲۱ در طرح اقتصاد چرخشیِ (Circular Economy) گرمایش منطقه‌ایِ AWS، شروع به استفاده از آبگرمکن‌های Heatworks شرکت آمازون کردند که از گرمای تولیدشده در مرکزدادهٔ این شرکت در دوبلین استفاده می‌کند. قرار است ۱۳۳ آپارتمان تا سال ۲۰۲۴ به این شبکه متصل شوند. اکوئینیکس (Equinix) نیز راهکاری را بررسی کرده است. در سال ۲۰۲۲ آن‌ها این راهکار را در شهر بلانچردستاون (Blanchardstown) امکان‌سنجی کردند.

آقای سایمون کاوونی (Simon Coveney) وزیر کار و تجارت و اشتغال دولت ایرلند می‌گوید: «رشد اقتصادیِ بر پایهٔ فناوری، بدون صنعت مرکزداده امکان‌پذیر نیست. ما به‌جای اینکه به فکر کم کردن از تعداد مراکزداده باشیم، باید به‌دنبال این باشیم که با استفاده از آنچه در اختیار داریم، برای آن‌ها انرژی سازگار با محیط زیست و فراوان فراهم کنیم؛ به‌ویژه از باد فراساحلی که به‌خوبی از آن برخورداریم. من پیش‌بینی می‌کنم در این زمینه سرمایه‌گذاری در چند سال آینده بسیار افزایش خواهد یافت.»

انرژي باد فراساحلی برای صنعت مرکز داده ایرلند

از سوی دیگر خانم جنیفر ویتمور (Jennifer Whitmore) سیاست‌مدار سوسیال‌دموکرات نگران است. او می‌گوید آمار جدید نشان می‌دهد هشدار دربارهٔ به ۳۰ درصد رسیدن مصرف انرژیِ صنعت مرکزداده تا سال ۲۰۳۰ که آن را مردود دانستند، اکنون واقعی به نظر می‌رسند. او می‌گوید: «آنچه مرکز آمار ما (CSO) منتشر کرده نشان می‌دهد داریم به آن مقدار مصرف می‌رسیم یا حتی از آن می‌گذریم. در حالی که دولتِ ما مصرف بی‌رویهٔ انرژی صنعت مرکزداده را به‌آسانی نادیده می‌گیرد، بارِ رسیدن به اهداف اقلیمی نباید بر دوش مشتریان شخصی باشد.»

این سخنان اندکی پس از آن منتشر شد که شرکت برق دولتی ایرلند (EirGrid) هشدار کهربایی صادر کرد که خبر از احتمال قطع برق می‌دهد. به‌تاریخ ۱۰ ژوئن آن‌ها در توئیتر خود نوشتند: «امروز برای بازار مصرف برق هشدار کهربایی دادیم. در تولید برق به کمبودِ حاشیهٔ ذخیره (Tight Margin) دچار شده‌ایم: از صبح وزش باد کم شده، در واردات برق محدودیت داریم، همچنین ناچار شده‌ایم تعدادی از ژنراتورها را خاموش کنیم.» سه روز بعد نیز رعد و برق باعث قطع برق در بخش چشمگیری از دوبلین شد و بر کار ۱٬۵۰۰ مشتری اثر گذاشت.

شرکت برق دولتی ایرلند پیش‌تر برای توسعهٔ مرکزداده در منطقهٔ بزرگ دوبلین محدودیت قانونی گذاشته بود. گردانندهٔ شبکه اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۸ به هیچ مرکزدادهٔ جدیدی در این منطقه انشعاب برق نخواهد داد. با اینکه برخی از مراکزداده در این منطقه توانستند محدودیت را دور بزنند، ۱۱ تأسیساتی که از قبل بوده‌اند برای تأمین برق به شبکهٔ گاز وابسته شده‌اند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Ireland isn’t going to limit data centers despite high energy use

خبرهای مرتبط:

ـ گزارش «دیتاسنتر هاوک» دربارهٔ وضعیت بازار مرکزداده در جهان

ـ تبادل سرمایش و گرمایش میان مرکزدادهٔ مخابراتی و خانه‌های شهرک مسکونی

ـ بزرگ‌ترین مرکزدادهٔ خورشیدی جهان در دبی

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *