اخبار

فناوری DFM: برپا کردن مرکزدادهٔ کانتینری با انرژی شعلهٔ دکل چاه نفت

فناوری DFM: برپا کردن مرکز داده کانتینری با انرژی شعلهٔ دکل چاه نفت
فناوری DFM: برپا کردن مرکزداده کانتینری با انرژی شعلهٔ دکل چاه نفت

فناوری DFM: برپا کردن مرکزدادهٔ کانتینری با انرژی شعلهٔ دکل چاه نفت

فناوری DFM: برپا کردن مرکز داده کانتینری با انرژی شعلهٔ دکل چاه نفت

شرکت کروزو انرژی (Crusoe Energy) ماژول‌های مرکزداده را در کنار چاه‌های نفت ایالت یوتا برپا می‌کند. آن‌ها می‌خواهند انرژی تأسیسات را از گاز اضافهٔ چاه نفت به دست بیاورند که معمولاً سر دکل‌ها می‌سوزد. کروزو اعلام کرده که با شرکت XCL Resources قرارداد جدیدی بسته است تا فناوری کاهش شعلهٔ دیجیتال (Digital Flare Mitigation (DFM)) خود را در تأسیسات استخراج حوزهٔ Uinta در ایالت یوتا (Utah) راه بیندازد.

شرکت‌های نفتی گاز همراه نفت را می‌سوزانند

شرکت‌های نفتی در سر چاه‌های نفت خود مقدار زیادی گاز طبیعی می‌سوزانند. این گازها را آتش می‌زنند زیرا بهره‌برداری از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست. شرکت کروزو در این چاه‌‌های نفت، توربین گازی کار می‌گذارد و با استفاده از گازی که قرار است هدر برود، برای سرورهای درون مرکزدادهٔ کانتینری برق تولید می‌کند. این کامپیوترها بیشتر در خدمت کار استخراج رمزارز هستند؛ ولی برای هوش مصنوعی (AI) و ابررایانه (SuperComputing) نیز استفاده می‌شوند.

کروزو می‌گوید اجرای این قرارداد از هدررفتن و انتشار روزانهٔ ۱۷۰ هزار متر مکعب گاز طبیعی جلوگیری خواهد کرد. در عکسِ بیانیهٔ مطبوعاتی این قرارداد می‌توان ۳۶ ماژول مرکزداده را شمرد؛ اما دقیقاً روشن نیست قرارداد چند ماژول را در بر می‌‌گیرد. به‌هرحال آن‌ها ادعا می‌کنند با اجرای این قرارداد سالیانه به‌مقدار ۲۷۳ هزار تنِ «معادل دی‌اکسید کربن» (CO2e) از انتشار گاز گلخانه‌ای خواهند کاست.

آقای کالی کاونس (Cully Cavness) بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت کروزو می‌گوید: «بسیار خوشحالیم که می‌توانیم خدمات زیست‌محیطی خود را به حوزهٔ Uinta ببریم و با این کار بر مجموع گاز متانی که از انتشار آن جلوگیری می‌کنیم بیفزاییم. همکاری با شرکت XCL در این پروژه به ما کمک می‌کند بتوانیم اهداف پردازشی (Computing) را با ویژگیِ سازگاری با محیط زیست هماهنگ کنیم.»

فرایند فناوری کاهش شعلهٔ دیجیتال (Digital Flare Mitigation (DFM)) شرکت کروزو برای تولید برق مرکز داده
فناوری DFM

آقای بلیک مک‌کنا (Blake McKenna) مدیرعامل و مدیر عملیات شرکت XCL می‌گوید:‌ «توجه شرکت ما بر فراهم‌آوردن انرژی فراوانِ ارزان و مطمئن است که به‌شکل سازگار با محیط زیست در جوامع گسترش یابد. همکاری ما با کروزو و اجرای فناوری پیشرفته‌ای که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد، با راهبرد شرکت ما هم‌خوانی دارد و به رشد مداوم XCL کمک می‌کند.»

شرکت کروزو اکنون بیش از ۱۲۰ مرکزدادهٔ ماژولارِ با فناوری DFM دارد که در سرتاسر ایالات متحده برپا شده‌اند. آن‌ها می‌گویند به کار بردن این فرایند برای محیط زیست مفید است؛ زیرا از انرژی‌ای که در غیر این صورت هدر می‌رود استفاده می‌کند، گاز را بهره‌ورتر (Efficiently) می‌سوزاند، متان نسوختهٔ کمتری تولید و منتشر می‌کند.

متان گاز گلخانه‌ای (GHG) است که وقتی می‌‌سوزد به CO2 تبدیل می‌شود. اثر گلخانه‌ای این گاز کم اما دوام آن زیاد است. کروزو ارقامی ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت با بهره‌گیری از فرایند «سوزاندن گاز متان به CO2» (سوختن کامل آن)، ۶۹ درصد کمتر از شعله‌ور کردن آن در سر دکل‌ها (سوختن ناقص) گاز گلخانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب یا عنوان سبزنما (Greenwash / Greenwashing) یعنی ادعاهای فریبکارانه دربارهٔ خدمات و محصولات سازگار با محیط زیست (سبز)

گفتنی است که به این فرایندِ تولید انرژی برای مرکزداده، برچسب «سبزنما» (Greenwash Lable) داده‌اند. زیرا در بهره‌برداری از سوخت فسیلی خودش را سازگار با محیط زیست‌تر (سبزتر) نشان می‌دهد؛ بدون اینکه برای کاستن از مصرف کلی سوخت‌های فسیلی کاری کرده باشد. برچسب یا عنوان سبزنما (Greenwash) بیانگر ادعاهایی است که دربارهٔ یک محصول یا خدمات می‌شود تا وانمود کنند آنچه عرضه می‌شود سازگار با محیط زیست است؛ اما ادعاها اثبات‌شدنی نیستند و ممکن است فریب‌کاری باشد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Crusoe to deploy gas flare data centers in Utah (August 31, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ تأمین انرژی برای استخراج رمزارز و مرکزدادهٔ پربازده از گازی که دکل استخراج می‌سوزاند

ـ راه‌اندازی مرکزدادهٔ HPC با برق تولیدشده از زبانهٔ آتش دکل استخراج نفت و گاز

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *