اخبار

اولین مرکزدادهٔ زیرآبی تجاری، ساخت شرکت های‌لندر

اولین مرکز داده زیرآبی (UDC) تجاری، ساخت شرکت های‌لندر (Highlander)
اولین مرکزدادهٔ زیرآبی (UDC) تجاری، ساخت شرکت های‌لندر (Highlander)

اولین مرکزدادهٔ زیرآبی تجاری، ساخت شرکت های‌لندر

اولین مرکز داده زیرآبی تجاری، ساخت شرکت های‌لندر (Highlander)

شرکت های‌لندر (Highlander) اولین مرکزدادهٔ تجاری زیر آب (UDC) را در نزدیکی آب‌های جزیرهٔ هاینان (Hainan) چین ساخته است و می‌خواهد تأسیسات زیرآبی خود را به مشتریان در سرتاسر جهان بفروشد. به‌گزارش چاینا دیلی آن‌ها ساختن این تأسیسات را در سال ۲۰۲۲ در ماه فوریه آغاز کردند و در ماه دسامبر به پایان رسانده‌اند. های‌لندر اکنون در کار آماده‌کردن آن برای راه‌اندازی تجهیزات فعال است.

های‌لندر می‌گوید فناوری زیر دریا را خریده است؛ ازاین‌رو می‌تواند سفارش بگیرد و از این مرکزدادهٔ تجاری زیر دریایی برای دیگر کشورها تولید کند. آن‌ها سفارش‌هایی نیز داشته‌اند؛ از جمله از شرکت چاینا تله‌کام (China Telecom) و شرکت هوش مصنوعی هنگ‌کنگی سنسه‌تایم (SenseTime). این شرکت همچنین از اواخر سال ۲۰۲۳، کار ساخت یک تأسیسات بدون انتشار کربن را آغاز خواهد کرد که برق آن قرار است از انرژی بادی دریایی در شانگهای و هاینان فراهم شود.

پیش از اینکه های‌لندر وارد رقابت در این فناوری شود، مفهوم مرکزدادهٔ زیر آب را اولین بار مایکروسافت آزمایش کرد. در سال ۲۰۱۵ در پروژهٔ ناتیک (Natick Project)، آن‌ها اولین مرکزدادهٔ غوطه‌ور خود را در سواحل اقیانوس آرامِ ایالات متحده به بستر دریا انداختند و از آن برای خدمات ابری آژور (Azure) بهره گرفتند. این آزمایش با یک پروژهٔ دوسالهٔ دیگر در جزیرهٔ اورکنی (Orkney) اسکاتلند دنبال شد که در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید. این آزمایش‌ها مایکروسافت را به این نتیجه رساند که چون سخت‌افزار فاوا در تأسیسات زیر آب از اکسیژن و آسیب‌های پیش‌بینی‌نشده به دور است، اطمینان‌پذیری (Reliability) بهتری دارد.

واحدهای مرکز داده زیرآبی (UDC) تجاری شرکت های‌لندر (Highlander)

سرورهایی که در واحدهای بستهٔ ضدآب در رطوبت و فشار ثابت مهروموم شده باشند، از اکسیژن و گردوغبار به دور هستند و محیط پایداری دارند. چنانکه مایکروسافت نیز دریافته است، پرکردن مخزن با یکی از گازهای نجیب (Nonreactive Gas) مانند نیتروژن، اطمینان‌پذیری را بهبود می‌بخشد.

چون مرکزدادهٔ زیر آب (UDC) کم‌مصرف‌تر است و جای کمتری می‌گیرد، پیشنهاد می‌شود جانشین مراکزدادهٔ زمینی شود. این تأسیسات را می‌شود در نزدیک مناطق پرجمعیت راه‌اندازی کرد؛ بدون اینکه ناچار باشند زمین گران‌قیمت بخرند. با آب دریا خنک می‌شود و مصرف انرژیِ سرمایش را ندارد. برقش را می‌توان از امواج دریا تأمین کرد که در مناطق حاره منبع انرژی باارزشی است. چنانکه آقای پو دینگ (Pu Ding) از مدیران دست‌اندرکار در این پروژه می‌گوید، برق تأسیسات زیر آب را می‌توان از چندین منبع انرژی تجدیدپذیر فراهم کرد. از جمله نیروی باد دریا، برق فتوولتائیک به‌دست‌آمده در ساحل، انرژی امواج اقیانوس، نیروی حرکت جزومد، تبدیل انرژی گرمایی اقیانوسی (OTEC).

های‌لندر سیستمِ تجهیزات زیر آب مطمئن و مقرون‌به‌‌صرفهٔ‌ خود را طراحی کرده تا از این مفهوم، سرمایه‌گذاری تجاری درآورد. آقای دینگ به چاینا دیلی می‌گوید: «بهینه درآوردن بهره‌وری انرژیِ (PUE) تأسیسات زیر آب، در دریای با آب خنک کار چندان دشواری نیست»؛ دست‌یافتن به بهره‌وری در دریای گرم آزمون دشواری است. او می‌گوید: «ما اولین پروژهٔ خود را در هاینان اجرا کردیم که جزیرهٔ بزرگ گرمسیری است. این موضوع نشان می‌دهد شرکت خواسته است خود را در دشوارترین وضعیت قرار دهد تا مشکلات فنی طراحی مرکزدادهٔ زیر آب (UDC) را حل کند. ما از همان اولِ کار، سخت‌ترین حالت را انتخاب کردیم.»

او می‌گوید: «تجهیزات اصلی زیردریایی را که در بازار جهانی عرضه می‌شوند، اغلب برای استفاده در عمق یک کیلومتری ساخته‌اند. اما مرکزدادهٔ زیر آب را چنان طراحی می‌کنند که در عمق کمتر از ۵۰ متر کار کند؛ وگرنه فاصلهٔ آن با تجهیزاتی که در خشکی به آن متصل است، باعث تأخیر انتقال داده می‌شود و بهره‌وری را به خطر می‌اندازد.»

سیستمی که برای عمق زیاد طراحی می‌شود، الزاماتش بسیار بیشتر از نیازهای مرکزدادهٔ زیر آب است. آقای دینگ توضیح می‌دهد: «بنابراین استفاده از چنین تجهیزاتی دورریختن پول است؛ زیرا ساختن تأسیساتِ ویژهٔ عمق زیاد بسیار گران‌تر از تأسیسات عمق کم است.» او معتقد است های‌لندر با بازطراحی تجهیزات برای به‌کاربردن در عمق کم، از هزینهٔ تأسیسات زیر آب خود ۸۰ درصد کاسته است.

های‌لندر اکنون برای تولیدِ «تأسیسات نوآورانه و مقرون‌به‌صرفه برای مرکزداده در زیر آب کم‌عمق»، زنجیرهٔ تأمین (Production Chain) کامل دارد. آقای دینگ می‌گوید: «ما مطمئن هستیم که برای مرکزدادهٔ زیر آب، راهکارهای پیشرفته (High-end Solutions) و مقرون‌به‌صرفه به مشتریان جهانی عرضه می‌کنیم.»

مرکز داده زیر آب (UDC) در خوشهٔ صنعت دریایی
مرکزداده‌ٔ زیر آب در خوشهٔ صنعت دریایی

به‌گفتهٔ های‌لندر از مرکزدادهٔ زیر آب (UDC) می‌توان در خوشهٔ صنعت دریایی بهره گرفت و به کشاورزان و گردشگران دریایی خدمات فناوری اطلاعات داد. البته های‌لندر شریک‌هایی دارد که ممکن است درستی ادعاهای زیست‌محیطی‌اش را با تردید روبه‌رو کند: از این مراکزداده می‌توان برای انجام محاسبات حفاری دریایی برای استخراج نفت و گاز استفاده کرد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

China’s Highlander completes first commercial underwater data center, looks for exports

خبرهای مرتبط:

ـ موفقیت «مرکزدادهٔ زیرآبی A» مایکروسافت: پیشرفت آژور (Azure)

ـ PoDهای زیر دریایی Subsea Cloud برای کمک به تنگنای صنعت مرکزدادهٔ سنگاپور

ـ برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی سرمایش، چین مرکزداده در زیر دریا می‌سازد

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *