اخبار

سگ ربات در خدمت مرکزدادهٔ دیجیتال ریلتی (Digital Realty)

سگ ربات در خدمت مرکز داده دیجیتال ریلتی (Digital Realty)
سگ ربات در خدمت مرکزدادهٔ دیجیتال ریلتی (Digital Realty)

سگ ربات در خدمت مرکزدادهٔ دیجیتال ریلتی (Digital Realty)

شرکت دیجیتال ریلتی (Digital Realty) برای بازرسی منظم در مرکزدادهٔ سوئیس خود، یک سگ رباتیک به خدمت گرفته است. شرکت انی‌باتیکس (Anybotics) سازندهٔ سگ ربات انیمال (Anymal) به‌تازگی یک نمونه‌پژوهی (Case Study) منتشر کرده و در آن توضیح داده که چگونه دیجیتال ریلتی برای بازرسی مرکزداده یک سال است که دارد از این سگ رباتیک استفاده می‌کند.

سگ ربات در خدمت مرکز داده دیجیتال ریلتی (Digital Realty)

ربات چهارپای انیمال (Anymal) از نظر طراحی مانند ربات اسپات (Spot) ساختهٔ شرکت بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) است. انی‌باتیکس می‌گوید این ربات از ژوئیهٔ ۲۰۲۲ هرروز مرکزدادهٔ زوریخِ دیجیتال ریلتی را بازرسی می‌کند و مشغول نظارت منظم و سنجش سیستم‌های خاص مانند تهویهٔ مطبوع (HVAC) است.

چنانکه انی‌باتیکس می‌گوید، سگ ربات با API برنامه‌ریزی شده و روزانه ۹ بار به مأموریت بازرسی می‌رود. هر مأموریت دو ساعت است که در آن بر بیش از ۷۰ شاخص نظارت می‌کند و اندازه‌گیری بصری و حرارتی و صوتی انجام می‌دهد. ربات پس از هر دور مأموریت، برای شارژ به ایستگاه باز می‌گردد.

سازنده می‌گوید اگر کابل‌ها بیش از اندازه گرم شده باشند، یا پمپ‌ها بیش از اندازه لرزش داشته باشند، یا فرکانس نامنظم شناسایی شود، ربات به کاربر هشدار می‌فرستد تا برای رسیدگی دست‌به‌کار شود. انیمال به فناوری لیدار (LiDAR) و روشنایی ال‌ای‌دی (LED) مجهز است که با آن می‌تواند در نور کم و شیفت شب نیز کار کند.

انی‌باتیکس (Anybotics) شرکت رباتیک سوئیسی است که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده است. این شرکت می‌گوید انیمال با ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر و طول ۸۰ سانتی‌متر به‌خوبی بادوام است. این رباتِ تمام‌خودکار با هر شارژ کامل که ۳ ساعت طول می‌کشد، ۹۰ دقیقه کار می‌کند. می‌تواند با اتصال به شبکهٔ وای‌فای (WiFi) و 4G/LTE نیز کار کند. انیمال در بخش امکانات بازرسی، از بزرگ‌نمایی دوربین، تصویربرداری حرارتی، میکروفون، همچنین سیستم تحلیل داده بهره می‌برد.

سگ ربات در خدمت مرکز داده دیجیتال ریلتی (Digital Realty)

دنیس ماروسیک (Denis Marusic) مدیر عملیات دیجیتال ریلتی در زوریخ می‌گوید: «با کمک ربات انیمال ما در کار ایجاد روش‌های جدید و نوآورانه برای بهبود عملیات مرکزداده هستیم. انیمال خودکار اجرا می‌شود و داده را به‌شکل دیجیتال، بدون دخالت دست تحویل می‌دهد. ویژگیِ گردآوری شبانه‌روزی داده که برای شناسایی زودهنگام مشکلات سودمند است، امنیت و اطمینان‌پذیری (Reliability) مرکزداده را بهبود می‌بخشد.»

انی‌باتیکس یادآور می‌شود که «وجود انسان هنوز ضروری است». این ماشین «با فراهم‌کردن دادهٔ منسجم و دقیقی که در بازرسی‌های خود از دارایی و تجهیزات گردآوری می‌کند،‌ به کارکنان دیجیتال ریلتی (Digital Realty) کمک می‌کند».

دیجیتال ریلتی تنها شرکتی نیست که ربات چهارپا را به مرکزداده آورده است. شرکت Novva در یوتا، از ربات‌های بوستون داینامیکس در تأسیسات پرچم‌دار خود استفاده می‌کند و می‌گوید در آینده می‌خواهد این کار را بیشتر توسعه دهد. این شرکت همچنین برای اهداف امنیتی از پهباد بهره می‌گیرد و دارد پیگیری می‌کند که پهبادهای کوچک برای بازرسی در سالن‌ها پرسه بزنند. در مرکزدادهٔ اپراتور مکزیکی Kio، دو ربات اسپات (Spot) در عملیات مرکزداده کار می‌کنند. در کارخانهٔ تولید تراشهٔ شرکت گلوبال‌فوندریز (GlobalFoundries) در ورمونت، همین ربات‌ها مشغول نظارت بر تأسیسات هستند. اوراکل دارد برای استفاده از ربات اسپات در مرکزداده، در آزمایشگاه شیکاگوی خود آزمایش انجام می‌دهد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Digital Realty deploying Anybotics robot dogs in Swiss data center

خبرهای مرتبط:

ـ دستیار واقعیت افزودهٔ EcoStruxure اشنایدر الکتریک در خدمت مدیریت فنی و کارکنان مرکزداده

ـ مدیریت گروه تأسیسات مرکزداده با نرم‌افزار شرکت هانی‌ول

ـ ترکیب راهکار رسیدگی از دور با فناوری دستیار مجازی برای ساختن مرکزداده و خدمات پشتیبانی

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *