اخبار

PoDهای زیر دریایی Subsea Cloud برای کمک به تنگنای صنعت مرکزدادهٔ سنگاپور

مرکز داده زیر دریایی شرکت Subsea Cloud در سنگاپور
مرکزدادهٔ زیر دریایی شرکت Subsea Cloud در سنگاپور

PoDهای زیرِ دریایی Subsea Cloud برای کمک به تنگنای صنعت مرکزدادهٔ سنگاپور

شرکت Subsea Cloud سازندهٔ مرکز دادهٔ زیر دریایی

شرکت Subsea Cloud که پیشنهاددهندهٔ مراکزدادهٔ زیر آب است، می‌گوید دارد کار می‌کند تا محفظه‌های مرکزدادهٔ زیرِ دریایی خود را در مناطق ساحلی سنگاپور راه‌اندازی کند.

چنانکه ماکسی رینولدز (Maxie Reynolds) بنیان‌گذار شرکت آمریکایی Subsea در وبلاگش می‌گوید، این شرکت امیدوار است بتواند به‌زودی PoDهای زیر دریایی را به سنگاپور تحویل بدهد. صنعت مرکزدادهٔ سنگاپور به‌تازگی به‌‌دلیل گرفتاری‌های ناشی از مصرف انرژی و مشکل سازگاری با محیط زیست (Sustainability) زیان دیده است.

خانم رینولدز در لینکدین خود نوشته است: «برای استقرار PoDهای زیر دریاییِ منطقه‌ای (Region) که مراکزدادهٔ توسعه‌پذیر و سازگار با محیط زیست خواهند ساخت، مشغول تعامل با دولت و شرکت‌های محلی هستیم.»

گرفتاری صنعت مرکزدادهٔ سنگاپور

در حالی که تقریباً همهٔ برق سنگاپور از سوزاندن گاز طبیعی به دست می‌آید، نزدیک به ۷۰ مرکزدادهٔ فعال دارد که بیش از ۷ درصد از کل برق کشور را مصرف می‌کنند. دولت سنگاپور از سال ۲۰۱۹ برای تأسیسات جدید پرمصرف، مهلت قانونی تعیین کرده است. اما این کشور منطقه‌ای است کوچک که زمین در آن بسیار گران است. نبودن زمین برای اجرای راهکارهای تولید برق پاک، بهره‌برداران مرکزداده را از انجام تعهدات خود برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر و کاستن از گرمایش زمین ناتوان ساخته است. با اینکه در ژانویه ۲۰۲۲ مهلت قانونی تعیین‌شده تمام خواهد شد، تکلیف مراکزداده هنوز معلوم نیست.

مرکز داده زیر دریایی شرکت Subsea Cloud در سنگاپور

سنگاپوری‌ها برای رفع این مشکل کوشش‌هایی کرده‌اند: این کشور مشغول توسعهٔ مزارع خورشیدی شناور است. شرکت سنگاپوری Keppel چندی پیش سبک‌سنگین می‌کرد تا پارک مرکزدادهٔ شناور بسازد. فیس‌بوک نیز در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده است که از مرزعه‌ای فراساحلی برق خواهد خرید.

رینولدز می‌گوید به‌کارگرفتن PoDهای زیر دریایی‌ای که آن‌ها را می‌توان در عمق ۳ هزار متری دریا به کار انداخت، به حل مشکلات سنگاپور کمک می‌کند. «این PoDها ۴۰ درصد کمتر انرژی مصرف می‌کنند، انتشار کربن را بسیار کاهش می‌دهند، همهٔ برق آن‌ها را می‌توان از انرژی تجدیدپذیر تأمین کرد، برای جغرافیای طبیعی سنگاپور مناسب‌اند، هزینهٔ ساخت و توسعه و بهره‌برداری آن‌ها در مقایسه با مراکزدادهٔ سنتی بسیار کمتر است.»

تفاوت محفظه‌های Subsea Cloud با رقبا

شرکت‌‌های دیگر نیز دارند با مرکزدادهٔ زیر آب کار می‌کنند. شرکت های‌لندر (Highlander) در چین مشغول راه‌اندازی تجاری مرکزداده در زیر آب‌های بندر هاینان (Hainan) است که جزیره‌ای است با توسعهٔ سریع. مایکروسافت نیز پیش‌تر آزمایش‌های مهمی را در آمریکا و اسکاتلند انجام داده است.

واحد PoD هم‌فشار مرکز داده زیر دریایی شرکت Subsea Cloud
PoD هم‌فشار زیر دریایی Subsea Cloud

شرکت مایکروسافت در پروژهٔ ناتیک (Natick) و شرکت های‌لندر در بندر هاینان هر دو از محفظه‌های تحت فشار استفاده کرده‌اند. اما Subsea در طرح‌هایش از فشار برابر استفاده می‌کند؛ یعنی فشار درون محفظهٔ مرکزداده با فشار آبِ عمقی که محفظه را در آن فرو برده‌اند برابر است. نتیجه اینکه Subsea توانسته است از PoDهایی استفاده کند که از محفظه‌های تحت فشار ساده‌تر و سبک‌تر باشد.

رینولدز می‌گوید «طراحی هم‌فشار ما ارزشمند است؛ زیرا هرچه مرکزداده را در دریا به عمق بیشتری فرو ببریم، فشار بیشتر می‌شود. برای مقاومت در برابر فشار بیشتر، باید دیواره‌های محفظهٔ مرکزداده را ضخیم‌تر کرد. این بر بسیاری از عناصر پشتیبانی در خشکی و بر راه‌اندازی در زیر دریا تأثیر می‌گذارد.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Subsea Cloud promises underwater data centers for Singapore

مطالب مرتبط:

ـ برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی سرمایش، چین مرکزداده در زیر دریا می‌سازد

ـ موفقیت «مرکزدادهٔ زیرآبی A» مایکروسافت: پیشرفت آژور (Azure)

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *