اخبار انتخاب سردبیر

موفقیت «مرکزدادهٔ زیرآبی A» مایکروسافت: پیشرفت آژور (Azure)

موفقیت «مرکز داده زیرآبی A» مایکروسافت: پیشرفت آژور (Azure)
موفقیت «مرکزدادهٔ زیرآبی A» مایکروسافت: پیشرفت آژور (Azure)

موفقیت «مرکزدادهٔ زیرآبی A» مایکروسافت: پیشرفت آژور (Azure)

مایکروسافت (Microsoft) دو سال پیش، یک مرکزداده را که به‌شکل کپسول و به‌اندازهٔ کانتیتر است، در عمق ۳۰ متری کف دریای شمال قرار داد. اکنون آن را از آب بیرون کشیده و پس از بررسی دریافته است که عمکرد سرورهای درون آن، از سرورهای روی زمین اطمینان‌پذیری (Reliability) و پایایی (Availability) بسیار بهتری دارد.

مایکروسافت پروژهٔ ناتیک (Natick) را راه‌اندازی کرد تا عملکرد و اطمینان‌پذیری و خرابیِ مرکزدادهٔ زیرآبی جزیرهٔ اورکنی (Orkney) را آزمایش و پایش کند. این مرکزداده را از ۱۲ رک و ۸۶۴ سرورِ دارای پردازشگر FPGA و ۲۷٫۵ پتابایت ذخیره‌ساز داده ساختند. سپس آن را در بهار سال ۲۰۱۸ در آب‌های جزیره اورکنی اسکاتلند به کف دریا فرستادند.

مایکروسافت می‌گوید کارکرد سرورهای این مرکزدادهٔ زیرآبی موفقیت‌آمیز است؛ چنانکه خرابی آن یک‌هشتم مراکزدادهٔ روی زمین بوده است.

اطمینان‌پذیریِ مرکزدادهٔ زیرآبی جزیرهٔ اورکنی، مایکروسافت را برانگیخت تا از این نوع مراکزداده برای تقویت مجموعهٔ خدمات ابری آژور استفاده کند.

اسپنسر فلاورس (Spencher Fowers) یکی از اعضای برجستهٔ فنی در گروه پروژه‌های تحقیقات ویژهٔ مایکروسافت است. او دراین‌باره می‌گوید: «همچنان که از رایانش ابری عمومی به‌سوی ابر و رایانش لبه‌ای پیش می‌رویم، می‌بینیم نیاز داریم به‌جای مراکزدادهٔ بزرگ‌تری که از مشتریان نسبتا دور هستند، هرچه بیشتر از مراکزدادهٔ کوچک‌تری استفاده کنیم که به محل مشتریان نزدیک‌تر باشند.»

مایکروسافت می‌خواهد برای از میان بردن کُندی شبکه (Data latency) از مراکزدادهٔ زیرآبی در نزدیکی شهرهای ساحلی استفاده کند. افزون بر این، مرکزدادهٔ زیرآبی امنیت بهتری فراهم می‌کند که به‌نظر مایکروسافت ویژگیِ ماموریت اصلی آژور (Azure) است.

ویلیام چاپل (William Chappell) معاون رئیس ماموریت سیستم‌های آژور می‌گوید: «سیستم مرکزدادهٔ زیرآبی به‌سرعت به کار افتاد و تا وقتی بود به‌خوبی کار کرد. کیفیت رمزگذاریِ سیگنال‌ها، ترکیبی را به وجود آورد که دورنمای امیدبخشی را نشان می‌دهد.» وی می‌گوید: «آرزو داریم مرکزدادهٔ اطمینان‌پذیری بسازیم که لازم نباشد همیشه در دسترس مهندسان باشد.»

تجزیه‌وتحلیل اولیه نشان می‌دهد مرکزدادهٔ زیرآبی از نظر پایایی (Availability) بسیار موفق بوده است. این پایایی مطلوب چند دلیل دارد: بهره‌گرفتن از محیط نیتروژن خشک به‌جای هوای طبیعی، رطوبت کنترل‌شده، نبودن تنش گرمایی، نبودن آسیب ناشی از برخورد سهوی کارکنان با تجهیزات.

مراکزدادهٔ زیرآبی را چنان طراحی می‌کنند که برق بخش سرمایش و فاوای خود را از انرژی تجدیدپذیر باد یا خورشید یا جزر و مد یا حرکت امواج به دست آورند.

مایکروسافت برای کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ مسیری را پیش‌بینی کرده است که از بهینه‌کردن بهره‌وری و سازگاری با محیط زیست (Sustainability) زیرساخت ابر به دست می‌آید. این شرکت قول داده است همهٔ مراکزداده‌اش تا سال ۲۰۲۵ از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند.

موفقیت مرکز داده زیرآبی A مایکروسافت: پیشرفت آژور (Azure)
«مرکزدادهٔ زیرآبی A» مایکروسافت

غول نرم‌افزاری ردموند در واشنگتن (مایکروسافت) از بزرگترین بهره‌برداران مرکزدادهٔ در جهان است که نرم‌افزاری عظیم دارد و سازندهٔ و تجهیزکنندهٔ مراکزدادهٔ بسیار بزرگ در سرتاسر جهان است.

هزینهٔ زیرساخت رایانشیِ مراکزدادهٔ ابر عمومی، سالانه ۲۵ درصد جهش کرده و به نزدیک ۱۷ بیلیون دلار در سه‌ماههٔ دوم سال ۲۰۲۰ رسیده است. این اطلاعات از تحقیق گروهیِ شرکت‌های آمازون و مایکروسافت و گوگل به دست آمده که در این حوزه پیشرو هستند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

CRN: Microsoft’s Underwater Data Center A Success; Azure Ahead

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *