اخبار

اولین رآکتور کوچک ماژولار (SMR) برای تأمین برق مرکزداده

اولین رآکتور کوچک ماژولار (SMR) برای تأمین برق مرکز داده
اولین رآکتور کوچک ماژولار (SMR) برای تأمین برق مرکزداده

اولین رآکتور کوچک ماژولار (SMR) برای تأمین برق مرکزداده

شرکت فناوری هسته‌ای NuScale Power در آمریکا، برای رآکتور کوچک ماژولار (SMR) خود تأییدیه گرفت. آن‌ها می‌خواهد از این رآکتور برای تأمین انرژی مرکزداده استفاده کنند. رآکتور Voygr با کمک وزارت انرژی آمریکا (DOE) تکمیل شده که از سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در پروژهٔ NuScale و دیگر پروژه‌های SMR خرج کرده است.

طرح NuScale Voygr اولین رآکتور کوچک ماژولار (SMR) است که از کمیسیون ساماندهی هسته‌ای ایالات متحده (NRC) برای کشور آمریکا تأییدیهٔ نهایی گرفته است. این نوع رآکتورها از منابع بالقوهٔ انرژی کم‌کربن هستند که برای فراهم‌ساختن برق مرکزداده پیشنهاد می‌شوند. در هر منبع برق می‌توان به‌شکل گروه تا ۱۲ ماژول از این رآکتورها استفاده کرد. رآکتور Voygr با سرمایش غیرفعال با گرانش و جریان همرفت خنک می‌شود.

اولین رآکتور کوچک ماژولار (SMR) برای تأمین برق مرکز داده
ماژول SMR

شرکت‌های برق برای ساخت و راه‌اندازی رآکتور ۵۰ مگاواتی Voygr می‌توانند از ۲۱ فوریهٔ امسال با استناد به حکم NRC درخواست دهند. شرکت NuScale اولین درخواست تأییدیه‌اش را برای این ماژول در سال ۲۰۱۸ داده است. پس از آن نیز برای افزایش ظرفیت به ۷۷ مگاوات اقدام کرده که آخرین مرحلهٔ آن در همین ماه به سرانجام می‌رسد.

دکتر کاترین هاف (Kathryn Huff) دستیار وزیر انرژی هسته‌ای دولت ایالات متحده می‌گوید: «رآکتور کوچک ماژولار (SMR) دیگر مفهوم انتزاعی نیست؛ چیزی است واقعی که به‌لطف کار سخت شرکت NuScale و یاری جامعهٔ دانشگاهی و آزمایشگاه‌های ملی و شرکای صنعتی، اکنون آمادهٔ راه‌اندازی است. با اینکه این نوآوری در وضعیت بسیار خوبی است، ما در ایالات متحده تازه اول کار هستیم.»

جان هاپکینز (John Hopkins) مدیرعامل NuScale می‌گوید: «ما از تأییدیهٔ تاریخی کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای برای SMR شرکتمان بسیار هیجان‌زده‌ایم و از پشتیبانی‌ای که وزارت انرژی (DOE) در فراینده گرفتن آن کرده سپاسگزاریم.»

شرکت NuScale و وزارت انرژی (DOE) اکنون دارند با آژانس «سیستم‌های برق شهری وابسته به یوتا» (UAMPS) کار می‌کنند تا شش ماژول رآکتور Voygr را در آزمایشگاه ملی آیداهو ارائه دهند. اولین ماژول قرار است تا سال ۲۰۲۹ راه‌اندازی شود و در سال پس از آن به بهره‌برداری کامل برسد. NuScale اعلام کرده که در این پروژه از ماژول‌های ۷۷ مگاواتی بهره می‌گیرد.

با تأیید دولت، شرکت NuScale در پی راه‌اندازی رآکتورهای خود در کشورهای دیگر است. آن‌ها می‌گویند در ۱۲ کشور ۱۹ قرارداد امضا کرده‌اند. تأسیسات مرکزداده با بهره‌گیری از رآکتور کوچک ماژولار (SMR) می‌توانند مستقل از شبکهٔ برق محلی کار کنند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Modular nuclear player NuScale gets US regulatory approval

خبرهای مرتبط:

ـ هدایت صنعت ساخت مرکزدادهٔ چین به مناطق دارای انرژی سبز

ـ راه‌اندازی مرکزدادهٔ HPC با برق تولیدشده از زبانهٔ آتش دکل استخراج نفت و گاز

ـ سرمایش مرکزداده با «انرژی سرد» حاصل از گازسازی LNG

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *