اخبار

سیستم مایکروسافت برای به‌اشتراک‌گذاری انرژی باتری مرکزداده

سیستم مایکروسافت برای به‌اشتراک‌گذاری انرژی باتری مرکز داده
سیستم مایکروسافت برای به‌اشتراک‌گذاری انرژی باتری مرکزداده

سیستم مایکروسافت برای به‌اشتراک‌گذاری انرژی باتری مرکزداده

سیستم مایکروسافت برای اشتراک‌گذاری انرژی باتری مرکز داده

مایکروسافت سیستم به‌اشتراک‌گذاری باتری را که با همکاری انل اکس (Enel X) در مرکزدادهٔ خود در شهر دوبلین آزمایش کرده، در دیگر نقاط جهان به کار خواهد برد. در این روش آن‌ها برای به‌اشتراک‌گذاشتن انرژی ضروری با شبکهٔ برق محلی، از سیستم ذخیره‌سازی باتری یون‌لیتیوم (BESS) و UPS تعاملی شبکه (Grid-interactive UPS) ساخت شرکت ایتن (Eaton) بهره برده‌اند. این سیستم اجرای طرحی است که آن را در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده بودند.

در نشستی که این هفته اتحادیهٔ اروپا در لندن دربارهٔ ذخیرهٔ انرژی برگزار کرد، مایکروسافت گفت پس از آنکه اجرای این سیستم برای مشکلات ویژهٔ شبکهٔ برق ایرلند به‌خوبی مناسب از کار درآمد، اکنون می‌توانیم از آن در جاهای دیگر نیز استفاده کنیم. ساختن مرکزداده در ایرلند با محدودیت برق روبه‌رو است.

مایکروسافت در تأسیسات دوبلین باتری‌های یون‌لیتیوم را جایگزین سربی ـ اسیدی کرد و با این کار نیاز به روشن‌کردن ژنراتورهای دیزلی را کاهش داد. آن‌ها هم‌زمان با بهره‌گیری از BESS جدید، امکانی فراهم کردند که بشود در سیستم تنظیم‌فرکانسی که ابزار محلی EirGrid اجرا می‌کند، به‌شکل محدود دخالت کرد. بدین ترتیب می‌توان هرگاه نیاز کوتاه‌مدت پیش بیاید، برق را به شبکه فرستاد.

UPS استفاده‌شده در این سیستم ساختهٔ شرکت ایتن (Eaton) است و  BESS آن را شرکت خدمات‌دهندهٔ جهانی انل اکس (Enel X) نصب کرده است. شرکت انل اکس منابع انرژی را به‌شکل «نیروگاه مجازی» (Virtual Power Plants) تجمیع می‌کند.

در نشست لندن دکتر کریستوف مازور (Christoph Mazur) مدیر ارشد برنامه، بر اساس گزارش ذخیرهٔ انرژی گفت پس از موفقیت در دوبلین اکنون این سیستم را می‌توان در هرجایی استفاده کرد. او گفت هرگاه منابع برق تجدیدپذیر کم بیاید، این سیستم با عرضهٔ انرژی ذخیره‌شده به کربن‌زدایی شبکهٔ برق ایرلند کمک خواهد کرد.

تونی ویتل (Tony Whittle) مدیرعامل انل اکس (Enel X) بریتانیا و ایرلند توضیح داد: در مواقع اضطراری برای متعادل‌سازی شبکهٔ برق معمولاً نیروگاه‌های سوخت فسیلی را روشن می‌کنند. ولی در این کار تناقضی وجود دارد: اینکه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نیاز به متعادل‌سازی را افزایش می‌دهد؛ در حالی که قرار است نیروگاه‌های سوخت فسیلی کنار بروند و بهره‌گیری از انرژی فسیلی کاهش یابد.

سیستم اشتراک‌گذاری باتری مایکروسافت، توسعه‌یافته در مرکز داده دوبلین

از سوی دیگر باتری‌ها در فراهم‌آوردن نوع شارژ کوتاه‌مدتِ ضروری برای شبکهٔ توزیع برقی که می‌خواهد بیشتر از انرژی تجدیدپذیر بهره بگیرد، بهتر هستند. تونی ویتل می‌گوید کارش بیشتر مانند سوئیچ دیمر است تا فرایند روشن و خاموش کردن.

ایرلند می‌خواهد استفاده از انرژی تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ به ۷۰ درصد برساند. یکی از مشکلات دست‌یافتن به این هدف، صنعت مرکزداده است. صنعت مرکزداده هم‌اکنون ۱۰ درصد از برق این کشور را مصرف می‌کند و تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی شده به ۳۰ درصد می‌رسد. این مشکل مانع توسعهٔ خودِ صنعت مرکزداده نیز هست.

اکنون مایکروسافت در دوبلین در تأسیسات مرکزدادهٔ خود، ۲۵۵ مگاوات ظرفیت دارد و با مجوزهایی که گرفته دارد امسال آن را بیشتر می‌کند. این البته پیش از اعمال محدودیت‌هایی است که برای ساختن مرکزداده در دوبلین وضع کرده‌اند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Microsoft to roll out data center battery-sharing worldwide

مطالب مرتبط:

ـ UPS حساس‌به‌شبکه برای به‌‌اشتراک گذاشتن انرژی مازاد در سیستم برق مرکزداده

ـ فناوری PowerExchanger برای به‌‌اشتراک گذاشتن انرژی باتری UPS با شبکهٔ برق ناپایدار مرکزداده

ـ مقالهٔ مدیریت ظرفیت برق و سرمایش مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *