اخبار

سیستم سرمایش بدون آب مرکزداده: فناوری X-Cooling

سیستم سرمایش بدون آب مرکز داده : فناوری X-Cooling
سیستم سرمایش بدون آب مرکزداده: فناوری X-Cooling

سیستم سرمایش بدون آب مرکزداده: فناوری X-Cooling

Chindata عرضه‌کنندهٔ مرکز داده فوق مقیاس سازندهٔ فناوری سرمایش X-Cooling

شرکت چینی Chindata عرضه‌کنندهٔ مرکزدادهٔ فوق مقیاس (Hyperscale)، به‌کمک شرکت آمریکایی Vertiv برای مراکزداده سیستم سرمایش جدیدی با نام X-Cooling ساخته است که بدون آب کار می‌کند. این شرکت می‌‌گوید X-Cooling اولین فناوری سرمایشی در جهان است که مرکزداده با آن می‌تواند بدون مصرف آب کار کند و در شاخص «بهره‌وری مصرف آب» (WUE) به عدد صفر دست یابد.

این شرکت می‌گوید سیستم X-Cooling «برای دست‌یافتن به خنک‌کنندهٔ طبیعی که مصرف انرژی را کاهش دهد، از مجموعهٔ پیچیده‌ای از کنترل‌کننده‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بهره می‌برد». Chindata می‌گوید وقتی این فناوری را با فناوری معمول هواساز (AHU) که از تبخیر غیرمستقیم بهره می‌برد مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم PUE آن کوچک‌تر از ۱٫۱ است و WUE آن در هر کیلووات توان مصرفی صفر لیتر است. بدین ترتیب اگر مرکزدادهٔ ۱۰۰ مگاواتی از این فناوری استفاده کند، در هر سال ۱٫۲ میلیون تن آب صرفه‌جویی خواهد کرد.

سیستم سرمایش بدون آب مرکز داده : فناوری X-Cooling
فناوری X-Cooling

شرکت Chindata دربارهٔ این فناوری اطلاعات کافی منتشر نکرده؛ ازاین‌رو پذیرفتن ادعای دست‌یافتن به WUE صفر دشوار است. از سویی تأمین‌کنندگان سرمایش غوطه‌وری (Immersion Cooling) از جمله Submer و Asperitas و GRC، چندی است که در سیستم‌های سرمایش با روغن خود، مزیت مصرف‌نکردن آب را در نظر گرفته‌اند.

شرکت Chindata می‌گوید X-Cooling تنظیم‌پذیر است؛ آن را می‌توان برای سازگارکردن با تغییرات بار داخلی یا وضعیت محیط بیرون، به‌شکل آنی تنظیم کرد. این فناوری همچنین کلید روشن و خاموش اضطراری دارد. این‌ها ویژگی‌هایی است که هر فناوری مدرن سرمایش مرکزداده باید داشته باشد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Chindata and Vertiv claim waterless ‘X-Cooling’ technology

مطالب مرتبط:

ـ مقایسهٔ دو محصول سرمایش غوطه‌وری مرکزداده به‌روش تک‌فاز و دوفاز

ـ رک‌ماژول‌های سیستم لبه‌ای خارج از مرکزداده، مجهز به سرمایش مایع لیکوئیدکول

ـ سیستم جدید سرمایش با مایع CoolIT برای سرورهای پرظرفیت مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *