اخبار

سیستم جدید سرمایش با مایع CoolIT برای سرورهای پرظرفیت مرکزداده

سیستم جدید سرمایش با مایع CoolIT برای سرورهای پرظرفیت مرکز داده
سیستم جدید سرمایش با مایع CoolIT برای سرورهای پرظرفیت مرکزداده

سیستم جدید سرمایش با مایع CoolIT برای سرورهای پرظرفیت مرکزداده

سرور G492-ZL2 مرکز داده مجهز به سیستم سرمایش با مایع CoolIT شرکت Gigabyte
سرور G492-ZL2

شرکت گیگابایت (Gigabyte) سازندهٔ سرور مرکزداده، دو واحد سرمایش با مایع برای کارهای تحقیقاتی HPC (رایانش با عملکرد بسیار خوب) و AI (هوش مصنوعی) طراحی‌ و اجرا کرده است.

سرورهای G262-ZL0 و G492-ZL2 که از شتاب‌دهندهٔ Nvidia HGX A100 و پردازندهٔ AMD Epyc 7003 بهره می‌برند، می‌توانند با نوعی از خنک‌کنندهٔ مایع به‌خوبی در محدودهٔ خود کار کنند. این خنک‌کننده را CoolIT فراهم کرده که تأمین‌کنندهٔ تخصصیِ سرمایش با مایع است.

پژوهش در زمینهٔ HPC و AI به سرورهای پرظرفیت نیاز دارد که گرمای زیادی تولید می‌کنند. برای ازمیان‌بردن این گرما و جلوگیری از ازکارافتادگی انبوه سرورهای مرکزداده، سرمایش مایع امروزه روزبه‌روز رایج‌تر می‌شود.

CoolIT به‌تازگی سیستم سرمایشی ساخته و در آن برای CPU و GPU به‌جای هیت‌سینک از صفحهٔ سرد (Cold-plate) استفاده کرده است. صفحهٔ سرد در خودش سیستم گردش سیال و لوله‌کشی برای پخش‌کردن مایع سردکننده در رک‌ها دارد.

سرور G262-ZL0 مرکز داده مجهز به سیستم سرمایش با مایع CoolIT شرکت Gigabyte
سرور G262-ZL0

گیگابایت می‌گوید استفاده از پلت‌فرم Nvidia HGX A100 جالب‌توجه است؛ زیرا تراشه‌های آن از فناوری جدید Nvidia Magnum IO GPUDirect بهره می‌برند که برای بهبود عملکرد، بارهای اضافی را از CPU تخلیه می‌کند. این تراشه‌ها از تبادل مستقیم داده میان GPU و سخت‌افزار سومی همچون NIC یا مبدل ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کنند. سیستم در هنگام تخلیهٔ CPU، برای ایجاد مسیر مستقیمِ انتقال داده از ذخیره‌ساز به حافظهٔ GPU، از GPUDirect Storage بهره می‌برد. همچنین برای اتصالات پرسرعت، در خود NVIDIA NVLINK دارد و از NVIDIA NVSWITCH برای ارتباط همتابه‌همتا (Peer-to-peer) استفاده می‌کند.

G262-ZL0 سروری است از نوع 2U GPU-Centric؛ در حالی که G492-ZL2 از نوع 4U GPU-Centric است. در سرورهای جدید، پایهٔ GPU را از اجزای دیگر همچون CPU و رم و ذخیره‌ساز، در دو بخش جدا کرده‌اند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Gigabyte launches direct cooled liquid servers

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *