اخبار

مقایسهٔ دو محصول سرمایش غوطه‌وری مرکزداده به‌روش تک‌فاز و دوفاز

مقایسهٔ دو محصول سرمایش غوطه‌وری مرکز داده به‌روش تک‌فاز و دوفاز
مقایسهٔ دو محصول سرمایش غوطه‌وری مرکزداده به‌روش تک‌فاز و دوفاز

مقایسهٔ دو محصول سرمایش غوطه‌وری مرکزداده به‌روش تک‌فاز و دوفاز

سرمایش غوطه‌وری برای دورکردن گرما از سیستم‌های الکترونیکی مرکزداده، آن‌ها را در سیال دی‌الکتریک غرق می‌کند. سرمایش غوطه‌وری دو روش دارد: در روش «تک‌فاز» سیال خنک‌کننده گرما را با گردش در محیط با جریان همرفت دور می‌کند. تأمین‌کنندگان تک‌فاز می‌گویند فناوری‌شان مطمئن‌تر است. در روش «دوفاز» سیال خنک‌کننده برای جذب گرمای بیشتر و انتقال بهتر تبخیر می‌شود و سپس با فشرده‌کردن به حالت مایع بازمی‌گردد. تأمین‌کنندگان دوفاز می‌گویند دفع گرمای محصولاتشان بهتر است زیرا مایعات اگر تبخیر بشوند، گرما را بهتر به خود می‌گیرند.

بیشتر تأمین‌کنندگانِ سرمایش غوطه‌وری محصولاتشان را فقط با یکی از این دو روش عرضه می‌کنند. Asperitas و GRC و Iceotope و LiquidCool محصولاتشان را با روش تک‌فاز می‌سازند، LiquidStack و Zutacore محصولات دوفاز دارند. شرکت TMGcore برای مرکزداده دو محصول سرمایش غوطه‌وری دارد که یکی با روش تک‌فاز و دیگری با روش دوفاز کار می‌کند.

ComputeCore با روش سرمایش غوطه‌وری تک‌فاز برای مرکز داده
ComputeCore با روش سرمایش غوطه‌وری تک‌فاز برای مرکزداده

سیستم ComputeCore با روش سرمایش غوطه‌وری تک‌فاز

محصول ComputeCore که سیستم HPC (رایانش با عملکرد بسیار خوب) شرکت TMGcore است، مخزن خنک‌کننده با روش سرمایش غوطه‌وری تک‌فاز است. این مخزن 48U را در خود جا می‌دهد، ۲۰۰ کیلووات توان محاسباتی دارد، سطح اشغال آن ۲٫۴ متر مربع است. سازنده دربارهٔ محصول تک‌فازِ ComputeCore خود می‌گوید بی‌صدا و بدون فن است و به تنظیمات پیچیدهٔ و تهویهٔ مطبوع نیازی ندارد.

سیستم Otto با روش سرمایش غوطه‌وری دوفاز

محصول Otto با روش سرمایش غوطه‌وری دوفاز برای مرکز داده
Otto با روش سرمایش غوطه‌وری دوفاز برای مرکزداده

سیستم Otto شرکت TMGcore با سرمایش غوطه‌وری دوفاز کار می‌‌کند. Otto جعبه‌ای است بسته که در آن هیدروبلیدهای (Hydroblades) ویژه به‌شکل عمودی وارد جایی می‌شوند که به‌نظر می‌رسد مخزن پر از مایع مخصوص مانند 3M Novec باشد. کارهایی مانند عوض‌کردن سرورهای خشابی را بازوهای رباتی در درون جعبه انجام می‌دهند.

سازنده می‌‌گوید: دفع گرمای این سیستم چنان کارآمد است که می‌تواند ۶ کیلووات گرمای هر تیغهٔ 1U را خنک کند؛ تیغه‌ای که واحدهای GPU آن را در دو عمق روی هم چیده باشند. PUE آن ۱٫۰۲۸ است. سطح اشغالش ۳۰ متر مربع است. این محصولِ پرظرفیت برای رایانش لبه‌ای به‌خوبی بهینه‌مصرف است. آن را با ماژول‌های ۴٫۵ کیلوواتی تا ۱٫۲ مگاواتی عرضه می‌کنند. هیچ نیازی به کف کاذب و سرمایش خارجی ندارد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 – TMGcore launches single-phase immersion-cooled HPC module

 – DartPoints adopts TMGcore’s two-phase liquid cooling

مقاله:

ـ رک‌ماژول سیستم لبه‌ای خارج از مرکزداده، مجهز به سرمایش مایع لیکوئیدکول

ـ توسعهٔ فناوری سرمایش مرکزداده با روش غوطه‌وری در روغن با شراکت SK و GRC

ـ سیستم جدید سرمایش با مایع CoolIT برای سرورهای پرظرفیت مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *