اخبار

توسعهٔ فناوری سرمایش مرکزداده با روش غوطه‌وری در روغن با شراکت SK و GRC

توسعهٔ فناوری سرمایش مرکز داده با غوطه‌وری در روغن، با شراکت SK و GRC
توسعهٔ فناوری سرمایش مرکزداده با غوطه‌وری در روغن، با شراکت SK و GRC

توسعهٔ فناوری سرمایش مرکزداده با روش غوطه‌وری در روغن با شراکت SK و GRC

توسعهٔ فناوری سرمایش مرکز داده با غوطه‌وری در روغن، با شراکت SK و GRC

شرکت کره‌ای SK و شرکت GRC با هم شریک شده‌اند تا سیستم سرمایش غوطه‌وری در روغن را برای مرکزداده توسعه دهند. در روش سرمایش غوطه‌وری (Immersion Cooling) برای مهیا ساختن خنک‌سازیِ کارآمدتر و فراهم‌کردن توان پرظرفیت‌تر، همهٔ سیستم الکترونیکی را در روغن دی‌الکتریک بی‌اثر (Inert Dielectric Oil) غوطه‌ور می‌کنند. دو شرکت قرارداد خود را در آمریکا امضا کرده‌اند. شرکت کره‌ای SK می‌خواهد با گسترش کسب‌وکار بخش Lubricants خود، عرضه‌کنندهٔ راهکار مدیریت گرما شود.

بهره‌گیری از روش غوطه‌وری در روغن برای سرمایش تجهیزات الکترونیکی مرکزداده

با اینکه مایع خنک‌کننده بسیار بیشتر از هوا کارایی دارد، تا کنون در مراکزدادهٔ کمی به کار رفته است. زیرا بازار و فناوری آن کمتر توسعه یافته و مشتری نمی‌داند کدام فناوری برایش مناسب‌تر است و کدام فناوری‌ها را می‌تواند با یکدیگر استفاده کند.

شرکت‌های SK و GRC (Green Revolution Cooling) قرار است سردکنندهٔ غوطه‌وریِ با درجهٔ بالا و روش‌های سرمایش را توسعه دهند. هدف مشترکشان استانداردسازی و تجاری‌سازی سرمایش غوطه‌وری است تا فراگیرتر شود و صنعت مرکزداده آن را تنها گزینهٔ بلندمدت برای تأسیسات سازگار با محیط زیست بشناسد. روشی که از نظر کاهش تأثیرات کربن هم معتبر باشد.

در روش سرمایش غوطه‌وری (Immersion Cooling)، همهٔ سیستم الکترونیکی تجهیزات مرکز داده را در روغن دی‌الکتریک بی‌اثر (Inert Dielectric Oil) غوطه‌ور می‌کنند.
سرمایش با غوطه‌وری تجهیزات در روغن

کسب‌وکار اصلی SK پتروشیمی است و در بازار «روغن پایه» که محصولی است به‌دست‌آمده از تصفیهٔ نفت خام، سهم چشمگیری دارد. اکنون این شرکت از صنعت نفت دور می‌شود و می‌خواهد اعتبار خود را در حوزهٔ سازگاری با محیط زیست افزایش دهد. عرضهٔ روغن پایهٔ درجه‌یک برای استفادهٔ سیال خنک‌کنندهٔ غوطه‌وری تک‌فاز، بخشی است از برنامهٔ «کربن به سبز» (Carbon to Green) این شرکت که خروجی‌ای است جدید و سازگار با محیط زیست برای محصولاتش.

شرکت SK این فناوری مدیریت حرارت را که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مصرف برق و انتشار کربنشان را کاهش دهند، درخت پول و درآمد مطمئن آینده‌اش می‌بیند. البته برای SK Lubricants اعتبارِ ESG و از نظر کاهش تأثیرات کربن، وجههٔ عمومی نیز خواهد آورد. به‌گفتهٔ SK روش سرمایش مایع با حذف بیشتر انرژیِ مصرفی سرمایش، از مصرف برق مرکزداده حدود ۳۰ درصد می‌کاهد.

چا گیوتک (Cha Gyu-tak) مدیرعامل SK Lubricants می‌گوید: «با چشمگیرشدن هوش مصنوعی (AI) و واقعیت مجازی (VR) و صنعت اتومبیل خودران، انتظار می‌رود بازار مرکزدادهٔ پرظرفیت رونق خوبی پیدا کند. من معتقدم سرمایه‌گذاری ما در GRC که همکاری‌مان را به بیشترین مقدار می‌رساند، کمک خواهد کرد رشد کنیم و بتوانیم فراهم‌کنندهٔ راهکار مدیریت گرما با مایع بشویم و اولین محرک در بازار باشیم. همچنین به اجرای برنامهٔ مالیِ (Financial Story) درازمدت ما شتاب خواهد داد.»

مخازن ICEraQ Series 10 شرکت SRG برای سرمایش غوطه‌وری مرکز داده با روغن دی‌الکتریک بی‌اثر (Inert Dielectric Oil)
مخازن ICEraQ Series 10

شرکت GRC که دوازده سال در حوزهٔ سرمایش غوطه‌وری کار کرده است، با اینتل و HPE نیز همکاری دارد. از جمله به‌تازگی ۷ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری سری B، سرمایه جذب کرده است. پیتر پولین (Peter Poulin) مدیرعامل GRC می‌گوید: «ما از سرمایه‌گذاریِ SK Lubricants خرسندیم. این سرمایه‌گذاری جدید به ما امکان  می‌دهد کار مهمی را که برای جاانداختن این زیرساختِ سرمایش مرکزداده پی می‌گیریم، در سطح جهان گسترش دهیم.»

GRC در ماه مارس برنامهٔ «پیش از خرید امتحان کنید» راه انداخته است که در آن به مالکان و بهره‌برداران مرکزداده اجازه می‌دهد از مخازن غوطه‌وری ICEraQ Series 10 به‌شکل آزمایشی استفاده کنند. مشتریان بالقوه می‌توانند نمونهٔ تجهیزات فاوای خود را به GRC بفرستند تا کارشناسان فنی شرکت آن‌ها را از نظر سازگار بودن با سرمایش غوطه‌وری آزمایش کنند. از سوی دیگر اگر مشتری خواسته باشد، GRC یک سری از ICEraQ Series 10 خود را در مرکزدادهٔ او نصب می‌کند تا خودش تجهیزاتش را آزمایش کند و تجربهٔ سرمایش غوطه‌وری را در عمل به دست آورد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Korea’s SK Lubricants buys $25m of immersion cooling firm GRC

مقاله:

ـ «توسعهٔ سرمایش با مایع برای مرکزداده: همکاری اشنایدر الکتریک با Iceotope و Avnet»

ـ «برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی سرمایش، چین مرکزداده در زیر دریا می‌سازد»

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *