اخبار

رک‌ماژول‌های سیستم لبه‌ای خارج از مرکزداده، مجهز به سرمایش مایع لیکوئیدکول

رک‌ماژول‌های سیستم لبه‌ای خارج از مرکز داده ، مجهز به سرمایش مایع لیکوئیدکول
رک‌ماژول‌های سیستم لبه‌ای خارج از مرکزداده، مجهز به سرمایش مایع لیکوئیدکول

رک‌ماژول سیستم لبه‌ای خارج از مرکزداده، مجهز به سرمایش مایع لیکوئیدکول

شرکت دیتاکیوب (DataQube) سازندهٔ رک‌های لبه‌ای ویژهٔ محیط خارج از تأسیسات مرکز داده

شرکت دیتاکیوب (DataQube) در شرکت لیکوئیدکول (LiquidCool) سرمایه‌گذاری کرد و صاحب حق بازاریابی برخی از محصولات این شرکت از جمله سیستم لبه‌ای مجهز به سرمایش مایع شد. این سیستم واحدهای سرمایشی مهروموم‌شده‌ای است درون جعبه‌‌های Dataqube’s Edge. دیتاکیوب که خود سازندهٔ رک‌های لبه‌ای ویژهٔ محیط خارج از تأسیسات مرکزداده است، با این سرمایه‌گذاری حق انحصاری بازاریابیِ سیستم خنک‌کنندهٔ شرکت LiquidCool Solutions را به دست آورد.

یکی از این محصولات رک‌ماژول ZPServer و جعبهٔ جدید MiniNode Edge است که در مراکزدادهٔ لبه‌ایِ دیتاکیوب به کار خواهد رفت. این محصول را طراحی کرده‌اند تا به‌جای رک‌های انعطاف‌پذیر کنار جاده‌ای استفاده بشود. رک‌های کنار جاده‌ای تاکنون به‌شکل کانتیر حمل‌ونقل بوده‌اند. دیتاکیوب می‌گوید سیستم‌های بر پایهٔ LiquidCool را تا پایان سال ۲۰۲۲ وارد کار خواهد کرد.

رک‌ماژول‌های سیستم لبه‌ای خارج از مرکز داده ، مجهز به سرمایش مایع لیکوئیدکول
رک‌ماژول ZPServer و جعبهٔ MiniNode Edge

MiniNode که به‌تازگی عرضه شده، جعبه‌ای است مهروموم‌شده برای کاربردهای لبه‌ای مانند دکل مخابرات و دیگر محیط‌های در وضعیت دشوار. خنک‌سازی آن به‌روش سرمایش با مایع داخلی است و از مایع دی‌الکتریک استفاده می‌‌کند که دوستدار محیط زیست است. این شرکت همچنین واحدهای سرور ماژولار و مهروموم‌شدهٔ ZPserver ـ (Zero Pressure Server) را عرضه می‌کند. این سرورها را در رک‌سرورهای موجود کار می‌گذارند که PUE آن‌ها ۱٫۰۳ است.

سیستم لیکوئیدکول پیش از این نیز بوده؛ چنانکه در سال ۲۰۱۴ مطالبی دربارهٔ آن منتشر شده است. اما Liquid-Cooled Edge به‌شکل دستگاه کنونی اولین بار در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. این دستگاه را از سرورهای خشابیِ جداگانه مهروموم‌شده ساخته‌اند و آن‌ها را در درون یک ماژول جا داده‌اند که مایع خنک‌کننده در آن می‌گردد.

هرب زین (Herb Zien) مدیرعامل پیشین لیکوئیدکول می‌گوید: «از سال ۲۰۱۸ تاکنون برای راهکار لیکوئیدکول زحمت زیادی کشیده‌ایم. با اینکه فناوری غوطه‌وریِ تک‌فاز و برپایهٔ شاسی ما صرفه‌جویی چشمگیر دارد و در سرتاسر طیف پردازش سودمندیِ زیست‌محیطی به همراه می‌آورد، بیشتر توجه ما بر پردازش لبه و مرکزداده و محیط‌های دشوار است.»

شرکت لیکوئیدکول (LiquidCool) سازندهٔ سیستم لبه‌ای مجهز به سرمایش مایع

هرب زین برای مقایسهٔ فناوری لیکوئیدکول با راهکارهای دیگر، اسلایدی منتشر کرده است و در آن نشان داده که این طراحیِ برپایهٔ شاسی، کمتر از مخازن غوطه‌وری شرکت‌هایی مانند GRC و Submer و Asperitas جا می‌گیرد. تأمین‌کنندهٔ دیگری که سیستم رک‌پایه تولید می‌کند، Iceotope است. عرضه‌کنندهٔ فناوری لیکوئیدکول ادعا می‌کند که شرکت Iceotope اگر در بازارهای جهانی فعالیت کند، حق اختراع شرکت LiquidCool Solutions را نقص کرده است. هرب زین می‌گوید: «به نظر ما شرکت دیتاکیوب برای بازار لبه بهترین راهکار ماژولار را عرضه کرده است.»

دیتاکیوب به‌تازگی با شرکت استرالیایی Edge Centres شریک شده تا در آمریکا ۲۰ جعبهٔ دیتاکیوب نصب کند. پیش‌تر نیز اعلام کرده که با همکاری کارشناسان سرمایش شرکت Primaria، مشغول آزمایش مبرد R32 برای جایگزین‌کردن آن با مبردهای معمول R134a و R410a است.

لیکوئیدکول می‌گوید: «در مرکزداده می‌توان هریک از رک‌های لیکوئیدکول را جایگزین چهار رک معمول دارای سرمایش با هوا کرد. این کار هزینهٔ انرژی و فضا و هزینهٔ سرمایه‌ای و هزینهٔ نگهداری و تعمیر را کاهش خواهد داد. زیرا دیگر به سیستم‌های پیچیدهٔ هواساز و کانال‌کشی و فیلتر و واحد CRAC نیاز نخواهد بود.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 – Dataqube invests in LiquidCool, gets rights to distribute liquid-cooled Edge systems

مقاله:

ـ تولید رک‌های لبه‌ای مرکزداده با حمایت شرکت سرمایه‌گذاری سبز

ـ توسعهٔ فناوری سرمایش مرکزداده با روش غوطه‌وری در روغن با شراکت SK و GRC

ـ سیستم جدید سرمایش با مایع CoolIT برای سرورهای پرظرفیت مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *