اخبار

علی‌بابا تا ۸ سال دیگر انتشار کربن دامنه ۱ و ۲ مراکزدادهٔ خود را به صفر می‌رساند

شرکت علی‌بابا تا ۸ سال دیگر انتشار کربن دامنه ۱ و ۲ مراکز داده خود را به صفر می‌رساند
شرکت علی‌بابا تا ۸ سال دیگر انتشار کربن دامنه ۱ و ۲ مراکزداده خود را به صفر می‌رساند

علی‌بابا تا ۸ سال دیگر انتشار کربن دامنه ۱ و ۲ مراکزدادهٔ خود را به صفر می‌رساند

ابتکار اهداف علم‌پایه (SBTi)
ابتکار اهداف علم‌پایه (SBTi)

غول خدمات ابری چین به جنبش سازگاری با محیط زیست (Sustainability) می‌پیوندد. علی‌بابا (Alibaba) اعلام کرد برای دست‌یافتن به سازگاری با محیط زیست، هدف تعیین کرده و می‌خواهد انتشار کربن خود را تا سال ۲۰۳۰ به صفر برساند؛ از جمله آلودگی مراکزداده. این شرکت که خدمات ابری و تجارت الکترونیک عرضه می‌کند، قول داده است انتشار کربن ناشی از عملیات خود را تا سال ۲۰۳۰ به صفر برساند. همچنین هدف‌گذاری کرده است تا سال ۲۰۳۵ بتواند ۱٫۵ گیگاتن از انتشار دامنه ۳ خود بکاهد.

علی‌بابا می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن خود را از دامنه ۱ و دامنه ۲ به صفر برساند؛ یعنی انتشار مستقیم و غیرمستقیم. همچنین می‌خواهد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ به مقدار ۵۰ درصد از میزان انتشار دامنه ۳ خود بکاهد؛ یعنی انتشار از زنجیره تأمین. این شرکت متعهد شده است تا به «ابتکار اهداف علم‌پایه» (SBTi) نیز بپیوندد و در پایان امسال اولین گزارش «حاکمیت محیطی، اجتماعی، شرکتی» (ESG) خود را منتشر کند.

شرکت علی‌بابا تا ۸ سال دیگر انتشار کربن دامنه ۱ و ۲ مراکز داده خود را به صفر می‌رساند

بر اساس گزارش اقلیمی سال ۲۰۲۰، مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ایِ شرکت علی‌بابا برابر است با ۹٫۵۱۴ میلیون تن CO2e (معادل دی‌اکسید کربن). از این مقدار یک‌سوم در دامنه ۲ است. یعنی انتشار غیرمستقیم از مراکزدادهٔ خودش؛ ناشی از منابعی همچون مصرف انرژی و سرمایش. بیشتر از نیمی از آن نیز ویژگی انتشار از دامنه ۳ را داد که شامل برقی است که برای مراکزدادهٔ اجاره‌ای می‌خرند.

علی‌بابا می‌گوید برای نوآوری‌های کربن‌زدایی‌اش از این روش‌ها بهره می‌گیرد: صرفه‌جویی هرچه بیشتر انرژی، فناوری‌های بهینه‌کردن بهره‌وری، تغییر فعالانهٔ ساختار انرژی با استفادهٔ تدریجی از انرژی تجدیدپذیر، یافتن نوآوری برای حذف کربن.

مرکزدادهٔ Zhejiang Renhe علی‌بابا که در سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده، با به کار بردن فناوری سرمایش با مایع، به بهره‌وری مصرف انرژی (PUE) ۱٫۰۹ دست یافته است. این مرکزداده برای منطقه‌ای که در آن است، سیستم جمع‌آوری آب باران و سیستم گرمایش محلی دارد که با آن گلخانه‌های اطراف را گرم می‌کند.

در کشورهای غربی شرکت‌های خدمات‌دهندهٔ ابر و مراکزداده برای کربن‌زدایی کارهای بسیاری کرده‌اند؛ ولی همتایان چینی آن‌ها به‌طور کلی عقب هستند. سازمان صلح سبز بارها شرکت‌های چینی را سرزنش کرده است که برای سازگاری با محیط زیست و کاهش استفاده از سوخت فسیلی هدف‌گذاری ندارند.

جنبش حاکمیت محیطی، اجتماعی، شرکتی (ESG)
جنبش حاکمیت محیطی، اجتماعی، شرکتی (ESG)

شرکت Chindata تاکنون از انگشت‌شمار شرکت‌های چینی بوده که برای صفر کردن انتشار کربنش، تاریخ اعلام کرده است. شرکت Tencent نیز سال گذشته اولین گزارش ESG خود را منتشر کرد؛ ولی تنها پس از اشاره به هدف دولت چین برای صفر کردن انتشار کربن در سال ۲۰۶۰، بدون اعلام‌کردن هدف مشخص گفت کوشش خواهد کرد تا از شرکت‌های پیشروی بدون انتشار کربن باشد. همچنین بایدو (Baidu) جستجوگر چینی، در ماه آگوست از عرضهٔ یک میلیارد دلار اوراق قرضهٔ سبز خبر داد. بایدو می‌خواهد از آن برای نوآوری‌های «حاکمیت محیطی، اجتماعی، شرکتی» (ESG) استفاده کند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Alibaba announces 2030 carbon neutral goal

مطالعهٔ خبر:

ـ راهنمای دامنه‌های ۱ و ۲ و ۳ در محاسبهٔ انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG Protocol)

ـ ابزارهای مایکروسافت و گوگل برای پیگیری ردپای کربن مشتریان خدمات ابری

ـ ابزار محاسبه‌گر هزینهٔ انرژی و کربن کاربران فاوای مرکزداده

ـ هدایت صنعت ساخت مرکزدادهٔ چین به مناطق دارای انرژی سبز

ـ مراکزدادهٔ اکوئینیکس تا سال ۲۰۳۰: پنجاه درصد کاهش انتشار کربن و استفادهٔ بیشتر از انرژی تجدیدپذیر

ـ تأمین نیمی از برق مرکزداده‌ایِ دیجیتال ریلتی از انرژی تجدیدپذیر

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *