اخبار

راه‌اندازی شبکهٔ مخابراتیِ بلاک‌چین‌پایهٔ بالونی در آفریقا

راه‌اندازی شبکهٔ مخابراتیِ بلاک‌چین‌پایهٔ بالونی در آفریقا
راه‌اندازی شبکهٔ مخابراتیِ بلاک‌چین‌پایهٔ بالونی در آفریقا

راه‌اندازی شبکهٔ مخابراتیِ بلاک‌چین‌پایهٔ بالونی در آفریقا

شرکت بالن‌های متصل آلتائه‌رُس (Altaeros) و شرکت مخابرات بلاک‌چین‌پایهٔ World Mobile شریک شده‌اند تا با بالن برای آفریقا اتصال بی‌سیم فراهم کنند. این دو شرکت در همکاری خود برای ایجاد پوشش اینترنت در منطقهٔ زنگبار، از بالن‌های هواایستِ (Aerostat) شرکت آلتائه‌رس استفاده می‌کنند که متصل و از نوع بادکنکی (Blimps) هستند.

بالن مخابراتی هواایست شرکت آلتائه‌رس
بالن مخابراتی هواایست شرکت آلتائه‌رس

این شرکت‌ها می‌‌گویند بالن‌های هواایست می‌توانند ۸ هزار کیلومتر مربع را پوشش دهند. ازاین‌رو از نظر تئوری یکی از این بالن‌ها کافی است تا اونگوجا (Unguja) را پوشش دهد. اونگوجا جزیرهٔ اصلی زنگبار است و ۱٬۶۶۶ کیلومتر مربع مساحت دارد. آلتائه‌رس پیش‌‌تر گفته است هریک از این ابربرج‌ها (SuperTower) می‌تواند مساحتی به‌اندازهٔ ۱۵ دکل آنتن روی زمین (Cell towers) را پوشش دهد.

آن‌ها می‌خواهند تا ژانویهٔ ۲۰۲۲، بیست سایت مش (Mesh) داشته باشند (گره‌های وای‌فای محلی) و ۱۲۰ سایت دیگر را نیز در شش‌ماه اول سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی کنند؛ از جمله اولین بالن هواایست. نتیجهٔ این کار تقریبا ۷۵ درصد از جزیرهٔ اونگوجا را پوشش خواهد داد.

شرکت بالن‌های هواایست آلتائه‌رس در سال ۲۰۱۰ به‌شکل درون‌گذارده یا اسپین‌آف (Spin-off) از دانشگاه MIT تأسیس شده و شرکت مخابراتی ژاپنی سافت‌بانک (SoftBank) یکی از سرمایه‌گذاران آن است.

«ابربرج‌های هواایست آلتائه‌رس» بالن‌های پرشده از هلیوم هستند که معمولا با کابل برق و فیبر به یک پایه متصل می‌شوند. این بالن‌ها می‌توانند ۳۰۰ کیلوگرم تجهیزات با توان مصرفی ۱ کیلووات را در هوا نگه دارند و در ارتفاع ۳۰۵ متری در بادی که ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بوزد به‌خوبی کار کنند. این وسیله می‌تواند موقعیت خود را نسبت به جهت باد تنظیم کند. همچنین می‌‌گویند که این ابربرج‌ها انرژی خود را از خورشید می‌گیرند.

ابربرج‌های مخابراتی شرکت آلتائه‌رس
ابربرج‌های مخابراتی شرکت آلتائه‌رس

بن گلس (Ben Glass) مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی شرکت آلتائه‌رس می‌گوید: «ما در کار فراهم‌کردن زیرساخت‌های مدرن برای میلیاردها نفر مردم محروم در سرتاسر جهان هستیم. ما بر این باور پیش می‌رویم که کسب‌وکار و نوآوری فنی برای دست‌یافتن به تأثیر مطلوب و مقیاس‌پذیر راهگشا هستند. شرکت World Mobile برای این چشم‌اندازی که ما داریم، شریکی عالی است.»

شرکت World Mobile عرضه‌کنندهٔ خدمات مخابراتیِ بلاک‌چین‌پایه است. این شرکت برای فراهم‌کردن دسترسی کاربران به شبکه، از گره‌های غیر متمرکز خود در حیطهٔ فرکانس‌های بدون نیاز به مجوز بهره می‌برد و برخی از گره‌ها را برای هم‌سازگاری (Backhaul) به شبکهٔ مخابرات سنتی وصل می‌کند. این شرکت علاوه بر اتصال، به هر کاربر نهایی یک شناسهٔ بلاک‌‌چین‌پایه و یک کیف پول دیجیتال می‌دهد. کاربر نهایی هزینهٔ اتصال و خدمات خود را با World Mobile Token به صاحبان گره می‌پردازد. می‌گویند که هر یک از این گره‌های هوایی می‌تواند برای ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر اینترنت وای‌فای فراهم کند.

میکی واتکینز (Micky Watkins) بنیان‌گذار و مدیرعامل World Mobile می‌‌گوید: «شرکت ما در کار انجام وظیفهٔ فراهم‌کردن اتصال برای مردمی است که به شبکه دسترسی ندارند. ما داریم اولین شبکهٔ موبایل را می‌سازیم که نیرو گرفتن و ادارهٔ آن از مردم است. کار با شرکایی که به تحقق ارزش‌‌های اجتماعی ما کمک می‌کنند، ما را نیرومندتر می‌سازد.»

خدمات مخابراتیِ بلاک‌چین‌پایهٔ شرکت World Mobile
خدمات مخابراتیِ بلاک‌چین‌پایهٔ شرکت World Mobile

گرچه World Mobile می‌‌گوید این شبکهٔ مخابراتی اکنون در آن دهکدهٔ ماهیگیری در زنگبار به کار افتاده، هنوز به‌شکل کامل راه‌اندازی نشده است. چنانکه از سایت این شرکت برمی‌آید، آن‌ها تا پایان سه‌ماههٔ چهارم سال ۲۰۲۲، پوشش کامل زنگبار را با حدود ۲۰۰ هزار کاربر کامل خواهند کرد. سپس برنامه‌ریزی می‌کنند پیش از سال ۲۰۲۳ که می‌خواهند کار را به ۱۲ کشور دیگر گسترش بدهند، سرزمین اصلی تانزانیا را تمام کرده باشند. این شرکت در سال گذشته از فروش رمزارز، ۴۰ میلیون دلار به دست آورده است.

شرکت World Mobile می‌گوید دارد با مقامات دولت‌های تانزانیا و کنیا و دیگر مناطقی که زیر پوشش خدمات موبایل سنتی هستند گفت‌وگو می‌کند. سعید سیف مدیر کل سازمان دولت الکترونیک زنگبار می‌گوید: «وضعیت زنگبار با راه‌اندازی خدمات اینترنتِ مقرون‌به‌صرفه تغییر خواهد کرد؛ چنانکه بیشتر زنگباری‌ها خواهند توانست به‌طور کامل از انقلاب دیجیتال بهره‌مند باشند.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Altaeros parters with World Mobile for balloon-based network in Zanzibar

مطالعهٔ خبر:

ـ مرکزدادهٔ شاخص شرکت راکسیو در پارک صنعتی بندر ماپوتو

ـ مرکزدادهٔ شرکت مخابرات چین در شهر معدنی دورافتاده در بیابان گوبی

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *