اخبار

ابزارهای مایکروسافت و گوگل برای پیگیری ردپای کربن مشتریان خدمات ابری

ابزارهای مایکروسافت و گوگل برای پیگیری ردپای کربنِ مشتریان خدمات ابری
ابزارهای مایکروسافت و گوگل برای پیگیری ردپای کربنِ مشتریان خدمات ابری

ابزارهای مایکروسافت و گوگل برای پیگیری ردپای کربنِ مشتریان خدمات ابری

ابزار مایکروسافت

ابزار مایکروسافت برای پیگیری ردپای کربنِ مشتریان خدمات ابری
ابزار مایکروسافت

مایکروسافت این هفته اعلام کرد داشبوردی جدید در دسترس همهٔ مشتریان ابرش گذاشته است که با آن می‌توانند ردپای کربن (Carbon Footprint) ناشی از استفاده از ابر عمومی‌شان را پیگیری کنند. خدمات‌گیرندگان با این ابزار می‌توانند آگاهی بهتری دراین‌باره پیدا کنند که انتشار کربن ناشی از استفاده‌شان از ابر چقدر است: درک کنند، میزان آن را پیگیری کنند، گزارش بگیرند، تجزیه‌وتحلیل کنند، سرانجام بتوانند آن را کاهش بدهند.

«داشبورد تأثیر انتشار کربن» را مایکروسافت نخست در ژانویهٔ ۲۰۲۰ با نام «محاسبه‌گر سازگاری با محیط زیست» (Sustainability) معرفی کرد. این ابزار که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از استفاده از ابر مایکروسافت را آشکار می‌کند، به‌تازگی با نمایش‌دادن انتشار کربن ناشی از بخش دامنهٔ ۳ (Scope 3) یعنی از زنجیرهٔ تأمین به‌روز شده است.

در این ابزار مشتری می‌تواند ببیند انتشار کربن چقدر کمتر خواهد بود، اگر مقدار مشخصی از بار کاری (workload) را با پردازش ابری انجام بدهد.

شرکت اطلاعات و تحلیل دادهٔ RELX می‌گوید در شش ماه گذشته از پیش‌نمایش آن استفاده کرده است. این داشبور که در جزء اصلی راهکار دی‌اکسید کربن از آن استفاده می‌شود، انتشار کربن را از هر سه دامنهٔ ۱ و ۲ و ۳ محاسبه می‌کند.

ابزارهای گوگل

ابزارهای گوگل برای پیگیری ردپای کربنِ مشتریان خدمات ابری
ابزار گوگل

گوگل نیز چند ابزار در اختیار مشتریانش گذاشته است که با آن‌ها می‌توانند از تأثیر کربن ناشی از استفاده‌کردنشان از خدمات زیرساخت ابری گوگل (GCP) آگاه شوند. این شرکت در آخرین همایش Next 21 اعلام کرد برای ردپای کربن ابزار جدید در اختیار مشتریان می‌گذارد که نشان می‌دهد پیش از اینکه غول جستجو با بستن قرادادهای خرید برق [تجدیدپذیر] (PPA) آن را جبران کند، انتشار کربن ناخالصشان از پلت‌فرم ابر گوگل چقدر بوده است.

این ابزار که اکنون رایگان در دسترس همهٔ کاربران است، به شرکت‌ها امکان می‌دهد انتشار کربن ناخالصشان را که ناشی از مصرف برق استفاده از ابر گوگل باشد، اندازه‌گیری و پیگیری و گزارش‌گیری کنند. همچنین به آن‌ها امکان می‌دهد دادهٔ انتشار کربن داخلی و کربن خارجی ناشی از مصرف انرژی خود را منتشر کنند.

اوایل امسال گوگل ابزار دیگری را منتشر کرده است که برای هر تأسیسات، میانگین ساعتی ترکیبِ انرژی تجدیدپذیر را با انرژی به‌دست‌آمده از سوخت فسیلی مقایسه می‌کند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 – Microsoft makes Cloud emissions dashboard generally available

مطالعه:

ـ پلت‌فرم مدیریت پروژهٔ مرکزدادهٔ شرکت DC Byte

ـ ابراز محاسبه‌گر تأثیرات کربن مرکزداده

ـ مجموعهٔ ابزارهای حرفه‌ای اشنایدر برای طراحان مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *