مرکزداده نقد و بررسی

نکته ای درباره PUE

منحنی PUE در سال 2007 توسط سازمان شبکه سبز (The Green Grid)  به عنوان شاخصی برای اندازه گیری بازده انرژی زیر ساخت مراکز داده بیان گردید. از آن سال تاکنون این شاخص به یک شاخص جهانی پرکاربرد تبدیل شده است. در حالت ایده آل PUE  برابر با عدد یک می باشد به این معنی که تمام انرژی ورودی، برای تجهیزات و وسایل الکتریکی مرتبط با ذخیره و جابجایی داده ها، صرف شده است. بالا رفتن عدد PUE نشان دهنده این است که سهم وسایل دیگر (نظیر سیستمهای سرمایشی، مبدل ها، سیستمهای نوری و  ….) بیشتر شده و در نتیجه بازده کلی مصرف انرژی مرکز داده کم خواهد شد.

آنچه درباره PUE چالش برانگیز است ادعای برخی از نوشته جات مبنی بر رسیدن به PUE برابر  1.15 برای کی مرکز داده می باشد. این عدد بسیار عالی است اما به نظر میرسد فریبی درکار باشد. با دیدن اعدادی شبیه به این سوالاتی مطرح می شود. آیا PUE در یک بارگذاری کامل، اندازه گیری شده و یا به صورت لحظه ای بدست آمده است؟ و یا شاید تنها نتیجه محاسبه و پیش بینی کارآیی دستگاه ها و نه اندازه گیری دقیق باشد؟ میزان بارگذاری امروز مرکز داده مورد نظر  چیست؟

چنین سوال هایی در مورد صنعت UPS نیز قریب به 10 سال پیش بوجود آمده بود. تولیدکنندگان، عدد بازده UPS  را تنها در بارگیری کامل ذکر می کردند. سوالی که مطرح می شد این بود  که در بارگذاری های جزئی و نه کامل، عدد بازده باز همان مقدار می باشد؟ صد در صد عدد تغییر خواهد نمود. بعدها برای UPS اوضاع عوض شد و تولیدکنندگان به جای بیان عدد بازده ، منحنی طیف بازده را بیان نمودند. با تغییر در بیان بازدهیUPS ، استفاده کنندگان  نیز برای طراحی های خود  از اعداد واقعی تراستفاده نمودند و در نتیجه پیشرفت بزرگی در این صنعت بوجود آمد.

آنچه در صنعت UPS درپیش گرفته شد و باعث پیشرفت بزرگی گردید، برای صنعت مرکز داده نیز  باید مورد استفاده قرار بگیرد. PUE پارامتری است که به بسیاری عوامل از جمله میزان بارگذاری مرکز داده وابسته می باشد. درنتیجه برای مرکز داده نمی توان یک عدد PUE تعیین نمود.

 طراحی منحنی PUE برای هر مرکز داده به جای استفاده از عدد PUE برای مرکزداده، پیشنهادی است که در طول سالیان اخیر بارها ارائه شده است و تا کنون به آن توجه خاصی نشده است. البته شاید در آینده، به جای استفاده از واژه PUE از واژه  DPC (Design PUE Curve) برای بیان بازدهی مراکز داده استفاده شود

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *