اخبار

دستیار واقعیت افزودهٔ EcoStruxure اشنایدر الکتریک در خدمت مدیریت فنی و کارکنان مرکزداده

دستیار واقعیت افزودهٔ EcoStruxure اشنایدر الکتریک در خدمت مدیریت فنی و کارکنان مرکز داده
دستیار واقعیت افزودهٔ EcoStruxure اشنایدر الکتریک در خدمت مدیریت فنی و کارکنان مرکزداده

دستیار واقعیت افزودهٔ EcoStruxure اشنایدر الکتریک در خدمت مدیریت فنی و کارکنان مرکزداده

بسیاری از بهره‌برداران مرکزداده متأثر از این سه گرایش مهم هستند: سازگار با محیط زیست (Sustainability)، تغییر نیروی کار صنعتی، فناوری خودکارسازیِ باز برپایهٔ استاندارد. همچنان که گوش‌ها با صحبت از پایداری پر می‌شود که بی‌شک بسیار هم اهمیت دارد، تغییر نیروی کار ماهرِ جهانی است که دارد کسب‌وکارهای جدید و همچنین پویایی زنجیرهٔ تأمین را هدایت می‌کند. این تغییر اغلب به دو دلیل رخ می‌دهد.

اولین دلیل آن کم‌شدن نیروی کار ماهر قدیمی است. آن‌ها دارند به‌سرعت بازنشسته می‌شوند؛ چنانکه تا پایان این دهه [میلادی] همگی به ۶۵ سالگی خواهند رسید. هر روز بیش از ۱۰ هزار نفر از آن‌ها بازنشسته می‌شوند و این تعداد بازنشستگی در سال گذشته از همیشه بیشتر بوده است.

دومین چیزی که نیروی کار جهانی را تغییر می‌دهد، همه‌گیری کرونا (کووید ۱۹) است. نتیجهٔ نظرسنجی شرکت معتبر مشاور مدیریت مکینزی اند کامپنی (McKinsey & Company) که در ژانویه ۲۰۲۰ انجام شده است، نشان می‌دهد دو سوم از مدیران کسب‌وکارها گفته‌اند برای چیره‌شدن بر گرفتاری‌های تجاری ناشی از همه‌گیری کرونا و مدیریت‌کردن فراز و فرود نیروی کار امروزی، سرمایه‌گذاری در راهبرد دیجیتال را افزایش داده‌اند؛ از جمله خودکارسازی و هوش مصنوعی (AI).

دستیار واقعیت افزودهٔ EcoStruxure اشنایدر الکتریک در خدمت مدیریت فنی مرکز داده

فراهم‌کردن ويژگی‌های دیجیتالی برای سازمان‌ها، سه عامل مؤثر را برجسته کرده است: چگونگی اجرا، مکان، زمان انجام کارها. برای نمونه بررسی دیگری از مکینزی نشان می‌دهد بیش از ۲۰ درصد از نیروی کار، یعنی همهٔ نیروی کار نه‌فقط در صنعت، به‌احتمال زیاد می‌توانند دورکاری کنند. به‌گفتهٔ مکینزی، این یعنی نسبت به پیش از دورهٔ همه‌گیری کرونا، کسانی که از خانه کار می‌کنند سه تا چهار برابر شده‌اند. چنین وضعیتی تأثیری مهم بر اقتصاد شهری می‌گذارد؛ از جمله در حمل‌ونقل و مخارج مصرف‌کنندگان.

ادامه‌یافتن این اندازه از دورکاری، به‌میزان چشمگیری بر بسیاری از مشتریان اثر خواهد گذاشت. زیرا رفتار مردم را دربارهٔ مصرف انرژی و سوخت و کالاهایی که از آن‌ها تولید می‌شود، از نظر چگونگی و زمان و تکرار مصرف، بسیار تغییر خواهد داد. گوناگونی و پیچیدگی کنونیِ وضعیت نیروی کار صنعتی مرکزداده، فراز و فرودهایی دارد که در سراسر جهان بر زنجیرهٔ تأمین اثر می‌گذارد.

بهره‌گرفتن از نوآوری‌ها برای به‌کارگیری و نگه‌داشتن نیروی کار جوان

برای اینکه بتوان وضعیت نیروی کارِ در حال تغییر و زنجیرهٔ تأمین پویا را به‌خوبی مدیریت کرد، باید از پس سه مانع برآمد:

  • می‌باید دانش را از نسل پیشین به نسل جدید منتقل کرد.
  • می‌باید کارکنان جوان‌تر را پرورش داد؛ چنانکه بتوانند جای خالی افراد متخصص و مجربی را که می‌روند به‌خوبی پر کنند.
  • می‌باید فهمید چگونه می‌توان بیشترین بهره را از نسل جوان برد؛ تا اطمینان یافت آن‌ها هم ارزش‌افزایی می‌کنند و هم در وظایفی که دارند، جاافتاده می‌شوند.

دستیار واقعیت افزودهٔ EcoStruxure اشنایدر الکتریک در خدمت مدیریت فنی مرکز داده

امروزه کارکنان مرکزداده بسیار متنوع‌تر و جوان‌تر از چند سال پیش هستند. تجربه‌هایشان فرق می‌کند و توقع‌هایشان نیز متفاوت است. این نسل جوان آرزوهای شغلی خودشان را دارند و به دنبال ارزش‌های جدید می‌روند. آن‌ها را اغلب هدف‌محور می‌نامند. یعنی افزون بر اینکه می‌خواهند برای شرکت‌ها کار کنند، به فکر تغییردادن هستند و می‌خواهند آن تغییر را خودشان ایجاد کنند.

این دگرگونیِ بسیار مهمی است. پیش از این مهندسان و بهره‌برداران به‌طور کلی، ارزش مهم را در مدیریت‌کردن فرایندها می‌جستند. ولی نسل جدید می‌خواهد ارزش‌های متفاوتی ایجاد کند و نتایج تجاری متفاوتی به دست آورد که مرتبط با پایداری (Sustainability) یا برخی نتایج هدف‌محور دیگر است. مسئله اکنون این است که چگونه امکانات شکوفایی و رسیدن به موفقیت را برای این نسل فراهم کنیم.

کمک دستیار واقعیت افزودهٔ EcoStruxure به کارکنان مرکزداده

بخش مهمی از دورنمای کاریِ اشنایدر الکتریک، پشتیبانی‌کردن از کارکنان است تا بتوانند در نقشی که بر عهده دارند جا بیفتند. برای اینکه بتوانند در مرکزداده و هنگام اجرای عملیات، روش خود را بهبود بدهند و موفق شوند. اشنایدر الکتریک این کار را با فناوری EcoStruxure انجام می‌دهد.

نمونهٔ آن دستیار واقعیت افزودهٔ کاربر (Augmented Operator Advisor) است که با راهکاری از نوع واقعیت افزوده (AR)، دادهٔ عملیاتی آنیِ گوناگون را «روی‌هم‌نمایی» (Superimpose) می‌کند. این سیستم به کاربر امکان می‌دهد دوربین تبلتش را رو به رک یا تجهیزات یا تأسیسات مرکزداده بگیرد و وضعیت را با خواندن اطلاعات نوشتاری و دیدن تصاویر مجازی بررسی کند. اطلاعات افزوده‌ای که این سیستم به دست می‌دهد، بیشتر از تصویر زندهٔ (Real-time) دستگاه است. مهم‌تر اینکه مجموعه‌ای از جدیدترین اطلاعات مربوط به هر دستگاه را به‌شکل نمودار و نوشته در اختیار می‌گذارد.

دستیار واقعیت افزودهٔ EcoStruxure اشنایدر الکتریک در خدمت مدیریت فنی مرکز داده

کارشناس نگهداری و تعمیرِ امروزی می‌تواند در میان تجهیزات مرکزداده راه برود و بدون بازکردن رک‌ها یا شاسی تجهیزات، هر مشکلی را به‌سرعت مشخص کند. این ابزار سیستم را کارآمد می‌کند و انتقال هدفمند دانش و ارتقای مهارت را ممکن می‌سازد. کاربر هنگام استفاده از آن هرگز ناچار نخواهد شد زمان صرف کند و به دنبال دفترچه‌های راهنما بگردد.

ابزار دستیار واقعیت افزودهٔ کاربر EcoStruxure در بیش از ۸۰ تأسیسات هوشمند (Smart Factories) اشنایدر الکتریک استفاده شده است. از جمله در کارخانهٔ هوشمند این شرکت در لکسینگتون در کنتاکی که به‌تازگی مجمع جهانی اقتصاد از میان فقط سه تأسیسات همانند در جهان، آن را پرچمدار پایداری (Sustainability) شناخته است.

استفاده از این راهکار در سراسر جهان نشان داده است بهره‌گرفتن از آن، زمان نگهداری را ۲۰ درصد و زمان ازکارافتادگی را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. می‌بینیم که پلت‌فرم EcoStruxure به بهره‌برداران کمک کرده موفقیت را برای همهٔ کارکنان خود فراهم کنند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. برگرفته از:

Digital Tools Can Help You Manage the Changing Industrial Workforce, and Its Impact on the Supply Chain

مطالعه:

ـ مدیریت گروه تأسیسات مرکزداده با نرم‌افزار شرکت هانی‌ول

ـ ترکیب راهکار رسیدگی از دور با فناوری دستیار مجازی برای ساختن مرکزداده و خدمات پشتیبانی

ـ سگ ربات در خدمت مرکزدادهٔ دیجیتال ریلتی (Digital Realty)

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *