اخبار

استارت آپ بریتانیایی خدمات پردازش کوانتومی را عمومی می‌کند

استارت آپ بریتانیایی خدمات پردازش کوانتومی را عمومی می‌کند
استارت آپ بریتانیایی خدمات پردازش کوانتومی را عمومی می‌کند

استارت آپ بریتانیایی خدمات پردازش کوانتومی را عمومی می‌کند

شرکت مدارهای کوانتومی آکسفورد (OQC) اولین پلتفرم خدمات پردازش کوانتومی بریتانیا (QCaaS) را راه‌اندازی می‌کند و سیستم ۴ کیوبیتی (Qubit) سوفیا (Sophia) را در دسترس کاربران عمومی قرار می‌دهد.

شرکت نوپای (استارت آپ) OQC که خارج از دانشگاه آکسفورد است می‌گوید فناوری Coaxmon از معماری سه‌بعدی به‌جای مدارهای دو بعدی بهره می‌برد. این معماری تولید را ساده می‌کند و انسجام سیستم‌های کوانتومی را بهبود می‌بخشد. سازنده ادعا می‌کند مقیاس‌پذیری با این فناوری بهبود می‌یابد.

OQC می‌گوید پلتفرم QCaaS از طریق ابر خصوصی در دسترس خواهد بود. بدین ترتیب شرکا و مشتریان می‌توانند از آن برای بیشتر آزمایش‌کردن کامپیوتر کوانتومی استفاده کنند.

خانم ایلانا ویسبی مدیرعامل OQC و سیستم پردازش کوانتومی ۴ کیوبیتی سوفیا
دکتر ایلانا ویسبی مدیرعامل OQC و سیستم سوفیا

خانم دکتر ایلانا ویسبی (Ilana Wisby) مدیرعامل OQC می‌گوید: «راه‌اندازی پلتفرم QCaaS افزون بر اینکه دستاورد چشمگیری در تاریخ مدارهای کوانتومی آکسفورد است، گام مهمی برای بازکردن قفل استفاده از رایانش کوانتومی در بریتانیا و جهان است. هنگامی که پلتفرم QCaaS ما به‌شکل گسترده در دسترس شرکای راهبردی و مشتریان قرار گیرد، شرکت‌های پیشرو در جهان فرصت پیدا می‌کنند نشان بدهند فراگیری کاربرد پردازش کوانتومی در صنایع چقدر است.»

شرکت نرم‌افزاری و امنیتی تخصصیِ کوانتوم با نام کمبریج‌کوآنتوم (Cambridge Quantum) اولین شرکتی است که به ابر رایانشی خصوصی دسترسی خواهد داشت تا پلتفرم امنیت سایبری IronBridge خود را نشان بدهد. این شرکت به سیستم ۴ کیوبیتی سوفیا دسترسی پیدا می‌کند که در آزمایشگاه پارک علمی تِمز ولی (Thames Valley) در Reading میزبانی شده است.

سیستم پردازش کواتنومی ۴ کیوبیتی سوفیا ساخت شرکت OQC
سیستم پردازش کواتنومی ۴ کیوبیتی سوفیا ساخت OQC

آقای ایلیاس خان (Ilyas Khan) مدیرعامل کمبریج‌کوانتوم است. او و گروهش نمایندهٔ بهترین نوع سخت‌افزار در بریتانیا هستند. وی می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که در کارکردن بر روی اولین محصول تجاری‌مان با OQC همکاری می‌کنیم. اینکه شرکتی که تاکنون بسیار تودار بوده است دست به راه‌اندازی جسورانهٔ پردازندهٔ کوانتومی زده، نشان‌دهندهٔ عمق و گوناگونی بخشِ فناوری کوانتومی در بریتانیا است.»

OQC در بریتانیا اولین شرکتی است که سیستم کوانتومی را از طریق ابر رایانشی در دسترس عموم قرار می‌دهد. در سطح جهان شرکت‌های دیگری نیز هستند که همین خدمات تجاری را دارند. از جمله IonQ، IBM، دانشگاه اینسبروک (Innsbruck).

شرکت IonQ سیستم ۱۱ کیوبیتی خود را از طریق Google Cloud عرضه کرده است؛ پیش از سخت‌افزار خودِ Google و AWS و Microsoft Azure.

شرکت IBM دسترسی به بیش از ۲۰ سیستم کوانتومی مستقر در مرکزدادهٔ نیویورک را از طریق پورتال وبِ مبتنی بر ابر (Cloud-based) ارائه می‌دهد و می‌گوید هم‌اکنون ۱۵۰ سازمان از طریق ابر به گروه پردازش کوانتومی‌اش دسترسی دارند. آبی بزرگ (IBM) نصب رایانه‌های کوانتومی پیش‌فرض را آغاز کرده و یکی از آن‌ها را به‌تازگی به Fraunhofer Gesellschaft در آلمان تحویل داده است. می‌خواهد یکی دیگر را در مرکز پزشکی کلینیک کلیولند (Cleveland Clinic) در اوهایو نصب کند. سیستم دیگری را نیز قرار است در ماه‌های آینده به تأسیسات خود در ژاپن تحویل دهد.

از سوی دیگر دانشگاه اینسبروک (Innsbruck) به‌تازگی خبر داده یک کامپیوتر کوانتومی ساخته است که می‌توان آن را در دو رک استاندارد ۱۹ اینچی جا داد. این ویژگی امکان نصب ساده‌تر را برای هر جایی فراهم می‌کند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 – UK startup begins offering Quantum Computing-as-a-Service (QCaaS )

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *