اخبار شبکه اشیا مرکزداده مطالب ویژه

دیدگاه اشنایدر الکتریک : چرا شهر هوشمند ؟

شهر هوشمند - اشنایدر الکتریک

درباره‌ی فوایدی که شهر هوشمند برای شهروندان دارد مطالب بسیاری نوشته‌اند؛ درباره‌ی فعالیت‌های شهری منظم‌تر از طریق برنامه‌های شهری، تردد روان‌تر، پارک کردن آسان‌تر خودروها، امکان برقراری ارتباط بهتر بین شهروندان این‌ها از جمله‌ی فواید هوشمند شدن شهرها هستند. لذت از فهمیدن نزدیک‌ترین مکان خالی برای پارک خودرو یا استفاده از بهترین مسیر ممکن از نظر ترافیکی برای رسیدن به مقصد نیز از نمونه‌های ثمرات شهر هوشمند است.

امکانات گسترده در شهر هوشمند زندگی را بسیار آسان‌تر و رضایت‌بخش‌تر می‌نماید. ولی هنوز بسیاری از زمینه‌ها هستند که باید درباره‌ی آن‌ها فکر کرد. احتمالا هنوز زود است که هوشمندی شهر تنها در گستردگی و آسانی ارتباطات و امکانات تعریف شود. شاید مهم‌ترین ویژگی شهر هوشمند کاهش آلاینده‌های کربنی باشد که نتیجه‌ی استفاده‌ی کمتر از انرژی خواهد بود. بی‌شک تعریف کامل شهر هوشمند در کنار کاهش مصرف انرژی واقعی‌تر خواهد بود.

چالش‌های بسیاری در شهرهای بزرگ وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش جمعیت است. ارزیابی وب‌سایت Worldometers نشان می‌دهد که جمعیت جهان با ضریب 1٫2% در سال و بیشتر از همه در شهرها افزایش می‌یابد. افزایش جمعیت نیاز به تامین و گسترش شبکه‌ی برق و آب و انرژی خواهد داشت؛ ولی در شرایط کنونی شهرها قادر به تامین آن نیستند.

آیا تاکنون دقت کرده‌اید که حین مسافرت از شهر به نواحی اطراف چه اختلاف دمایی احساس می‌شود؟ تحقیقات EPA نشان می‌دهد با فرض یکسان بودن ویژگی‌های اقلیمی، دمای هر شهر یک میلیون نفری به‌طور میانگین بین 1 تا 3 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از حومه‌ی آن است که البته در نیم‌روز اختلاف دما از این نیز بیشتر می‌شود. در دمای بیشتر استفاده از فن‌ها و تهویه‌ی مطبوع افزایش می‌یابد. در این وضعیت در اینترنت اشیاء مبادله‌ی اطلاعات میان حسگرهای مربوط به دما و دستگاه‌ها بیشتر می‌شود. بدین ترتیب بالا رفتن دما استفاده از وسایل ارتباطی را افزایش می‌دهد که آن خود بازهم مصرف انرژی و تولید حرارات را بیشتر می‌کند.

شاید بیشتر مردم ندانند که تلفن همراه‌شان ممکن است بیشتر از یخچال‌های مدرن معمولی باعث مصرف برق بشود. هر تلفن همراه برای کار کردن نیازمند است به شبکه‌ی ارتباطی گسترده و زیرساخت‌های بزرگ و سرورها و مراکزداده؛ ولی یک یخچال به این زیرساخت‌ها نیازی ندارد.

شهرهای هوشمند برای رسیدگی به مسائلی مانند بهینه‌سازی مصرف انرژی و پایایی به شرکایی چون اشنایدر الکتریک نیاز دارند که به آن‌ها یاری دهند. به‌نظر اشنایدر الکتریک دسترسی به انرژی جزء حقوق اساسی انسان‌ها می‌باشد ولی متاسفانه امروزه مدیریت انرژی در بسیاری از شهرها به محیط زیست آسیب می‌زند.

فناوری‌های کاربردی اشنایدر الکتریک راه‌حل‌هایی را ارائه می‌نماید برای هوشمندی امور شهرها، برای آب‌رسانی هوشمند، برای ساختمان‌های هوشمند، تا بتوان بر چالش‌های پیش رو که ناشی از افزایش جمعیت هستند غلبه کرد.

محصولات مبتنی بر اینترنت اشیاء، کنترل و رایانش لبه‌ای و نرم‌افزارهای مرتبط با آن‌ها، تحلیل‌ها و خدمات مختلف اشنایدر الکتریک، همگی شفافیت و کنترل عمیقی از زیرساخت‌ها و منابع شهرها به‌ارمغان می‌آورد.

محیط ساختمان هوشمند یک نمونه از خدمات اشنایدر الکتریک است. با استفاده از معماری EcoStruxure ساختمان‌های مختلف شهر از قبیل مدارس و دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بزرگ خرید، همچنین ایستگاه‌‌های بزرگ مترو می‌توانند به‌میزان 30% مصرفی انرژی خود را کاهش دهند. نمونه‌ی واقعی آن سیستم مدارس عمومی Davis در ایالت یوتا می‌باشد که با استفاده از EcoStruxure Building Operation میزان مصرف انرژی در تهویه مطبوع را 7% کاهش داده که با گسترش محیط مدارس تا 18% نیز خواهد رسید.

وابستگی شدید ما به نیروی برق شاید هیچ‌گاه تغییر نکند. ولی می‌توانیم روش‌هایی پیدا کنیم که با اندازه‌گیری و پیمایش لحظه‌به‌لحظه مصرف انرژی، پیدا کردن منابع تولید انرژی نو مانند خورشید و باد، همچنین بهینه کردن مصرف انرژی در سیستم‌های کنونی و جدید شهری به سمت شهرهای هوشمند حرکت کنیم.

دیدگاه اشنایدر الکتریک درباره شهرهای هوشمند این‌گونه است.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *