اخبار تماشاخانه رویدادهای صنعت مرکزداده شبکه اشیا مطالب ویژه

بهینه‌سازی نگه‌داری از تجهیزات به‌وسیله اینترنت اشیاء

Asset Performance Management

امروزه کارشناسان بخش نگه‌داری و مهندسین کارخانه‌ها شغل پرچالشی دارند؛ برای کاهش هزینه‌ی نگه‌داری و افزایش چرخه‌ی حیات[1] و کارآیی تجهیزات موجود فشار زیادی را تحمل می‌کنند. افزون بر این باید همواره در فکر کاهش استفاده از منابع نیز باشند.

از طرف دیگر روزبه‌روز تعداد تجهیزاتی که از طریق حسگرها به سیستم متصل می‌شوند بیشتر می‌شود. بدین ترتیب نسبت به گذشته از فرآیندها و تجهیزات موجود در کارخانه‌ها داده‌های صنعتی بسیار بیشتری به‌دست می‌آید. شرکت‌های نوآور برای افزایش کارآیی تجهیزات و بهینه کردن فرآیند نگه‌داری آن‌ها از فناوری‌های اینترنت اشیاء صنعتی و کلان‌داده بهره می‌گیرند.

شرکت‌ها با داده‌های فراوانی که از اینترنت اشیاء صنعتی به‌دست می‌آورند و با به‌کار گرفتن راهکار «مدیریت عملکرد دارایی‌ها»[2] (APM) می‌توانند شرایط را از نگه‌داری انفعالی به نگه‌داری فعال تغییر دهند و با این کار به کاهش هزینه‌ی نگه‌داری و افزایش زمان به‌کار (آپ‌تایم)[3] دست یابند.

راهکار «مدیریت عملکرد دارایی‌ها» فقط بستر گردآوری داده نیست بلکه فناوری‌ای است که مزایای بسیار آن در بازار تجارت امروز به‌اثبات رسیده است. برای نمونه شرکت EDF راهکار «تحلیلی پیش‏گیرانه»[4] را برای مجموعه‌ی تولید برق گرمایی و هسته‌ای خود به‌کار گرفت و با بهبود کارآیی در بخش نگه‌داری خیلی زود به بازگشت سرمایه دست یافت. تنها یکی از موارد جلوگیری از خرابی بالقوه برای شرکت یک میلیون دلار صرفه‌جویی به‌همراه آورد.

بهره‌برداری از IIOT

راهکارهای APM عملکردهای مختلف را در یک مجموعه‌ی سخت‌افزاری غیر وابسته به بستر[5] (که به بستر خاصی وابسته نیست و با تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزار کار می‌کند) ترکیب کرده تا به‌سادگی بتواند با تمامی سیستم ­های موجود یکپارچه شود. این عملکردها ممکن است در مکان‌های مختلف متفاوت باشد اما به‌طور کلی شامل گرفتن و جمع‌آوری داده‌ها، نگه‌داری و تعمیرات پیشگیرانه[6]، توانمندسازی نیروی کار متحرک، همچنین نگه‌داری مبتنی بر تحلیل ریسک[7] می‌شود.

 

 

ابزارهای نگه‌داری و تعمیرات پیشگیرانه از تکنیک‌هایی مانند الگوشناسی پیشرفته[8] استفاده می‌کنند تا زمان خرابی تجهیزات را (ماه یا هفته یا روز) شناسایی کنند. حال اگر ابزارها و فرآیندهای پیش‌گفته موردی را تشخیص بدهند، اپراتورها می‌توانند به‌وسیله‌ی قابلیت‌های یکپارچه‌شده مسائل را به‌سرعت و با بازدهی زیاد حل کنند. این راهکارها را همچنین می‌توان به‌عنوان راهبردهای بلندمدت درنظر گرفت. ابزارهای نگه‌داری مبتنی بر تحلیل ریسک به کسب‌وکارها امکان می‌دهد برای مسائلی برنامه‌ریزی کنند که در پنج یا ده یا بیست سال آینده رخ خواهند دارد.

به‌طور کلی می‌توان گفت راهکارهای APM داده‌های خام صنعتی را می‌گیرند و پس از تحلیل و پردازش آن‌ها را تبدیل به آگاهی و بینشی[9] می‌نماید که کاربران را قادر می‌سازد در هرکجا و هر زمان تصمیم­های مناسب و به‌موقع بگیرند. درنتیجه استخراج داده‌ها زمان کمتری نیاز دارد و مهندسان می‌توانند بیشتر زمان خود را صرف بررسی و تصمیم‌گیری و انجام عملیات کنند. این یعنی نگه‌داری تجهیزات با کارآیی و بازده بالاتر که برای کل کسب‌وکار بسیار سودمند است.

[1] Lifecycle

[2] Asset Performance Management

[3] uptime

[4] predictive analytics solution

[5] hardware-agnostic package

[6] predictive maintenance

[7] risk-based maintenance

[8] advanced pattern recognition

[9] insights

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *