اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده شبکه اشیا مطالب ویژه

کاهش هزینه‌ی فروشگاه‌های خرده‌فروشی با اتوماسیون ساختمان

اتوماسیون فروشگاه خرده فروشی

 

هزینه‌ی انرژی برای صاحبان فروشگاه‌های خرده‌فروشی بسیار نگران‌کننده است. در ایالات متحده خرده‌فروشی‌ ها بیشتر از سایر کسب‌وکارها انرژی مصرف می‌کنند. سوال این جاست که برای کاهش مصرف انرژی در فروشگاه‌های خرده‌‌فروشی چه راهکاری می‌توان ارائه داد؟ در جواب باید گفت که خرده‌فروشی‌ها نیز همانند سایر بخش‌های تجاری و اداری می‌توانند سیستم‌های نظارتی را در مجموعه‌ی خود ارتقا بدهند و با استفاده از وسایل هوشمند و ارتباطات بی‌سیم صرفه‌جویی خوبی در میزان هزینه‌ها به‌دست آورند.

برای نمونه ارتقای کنترلرها و نرم‌افزارهای مربوط به آن میزان مصرف انرژی را تا حدود 30% کاهش داده و بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد. ولی صرفه‌جویی در هزینه‌ی انرژی تنها نتیجه‌ی اجرا و ارتقای سیستم‌های مدیریت و نظارت در خرده‌فروشی‌ها نیست.

فراتر از صرفه‌جویی در انرژی
مشکلات مربوط به مصرف بالای انرژی معمولا به‌تنهایی بروز نمی‌کنند بلکه با خرابی تجهیزات و از دست دادن زمان یا انواع گرفتاری‌های عجیب‌وغریب رخ می‌دهد. مثلا دیگ بخاری که مصرف انرژی بالایی دارد درست وسط زمستان خراب می‌شود. مدیر فروشگاه ناچار می‌شود تا پایان تعمیر به‌طور موقت فروشگاه را تعطیل کند و بدین ترتیب تا مدتی درآمد خود را از دست می‌دهد. اگر فروشگاه مواد غذایی فاسدشدنی داشته باشد آن‌ها نیز خراب می‌شوند و این زیان به هزینه‌های دیگر افزوده خواهد شد. چنانکه می‌بینید مجموع هزینه‌ی مسائلی که در پی می‌آیند شاید بیشتر از هزینه‌ی خرابی آن دیگ بشود. این‌دست از هزینه‌ها را معمولا به‌پای انرژی محاسبه نمی‌کنند ولی درواقع جزء همان هستند.

برای نمونه سیستم تهویه‌ی مطبوع یا تجهیزات گرم‌کن‌ها یا فریزرها یا دیگ‌های بخار در فروشگاه فرضی خراب می‌شوند. این خرابی‌ها ممکن است مشکلات زیر را در پی آورد:

  • مصرف زیاد انرژی و از دست دادن بازده.
  • رخ دادن مشکل یا وقفه در کار فروشگاه.
  • نارضایتی مشتریان.
  • از دست دادن ساعات کسب‌وکار.
  •  آلودگی و فساد خوراکی‌ها.
  • هزینه‌ی تعمیرات.

در ابتدای مطلب بیان کردیم که با تجهیز و ارتقای سیستم اتوماسیون ساختمان این‌گونه هزینه‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد. سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار مدیریت و پیمایش ساختمان بر کاهش هزینه‌ها بیشتر نمود دارد. به‌وسیله‌ی این نرم‌افزارها می‌توان با پایش عملکرد تجهیزات مختلف میزان بازده آن‌ها را به‌دقت بررسی کرد و حتی می‌توان پیش از آن‌که دستگاه‌ها خراب بشوند دست به تعمیر یا تعویض آن‌ها زد. بدین ترتیب در هزینه و زمان صرفه‌جویی بسیاری به‌دست می‌آید و از انواع مشکلاتی که با بروز خرابی رخ می‌دهد جلوگیری می‌شود.

اگر هزینه‌ی انرژی و سایر موارد مربوط به آن را از جمله هزینه‌های عملکردی و هزینه‌های اضطراری و توقف کسب‌درآمد در نظر بگیریم، استفاده از فناوری‌های در دسترس امروزی از کنتلرهای هوشمند و ارتباطات بی‌سیمی بر روی ابر گرفته تا سیستم‌های اتوماسیون ساختمان همگی به‌خوبی برای یک فروشگاه متوسط مقرون‌به‌صرفه هستند.

برای مطالعه بیشتر به مقاله‌ی «فناوری جدید اتوماسیون برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی» که توسط اشنایدر الکتریک تنظیم شده مراجعه کنید.

New Building Automation Technology for Retailers

 

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *