اخبار تماشاخانه مرکزداده مطالب ویژه

پروژه رایانش باز

پروژه رایانش باز

فیسبوک در سال 2009 شرکت نوظهور و روبه‌رشدی بود که پلتفرم خود را برای به‌اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو به میلیون‌های نفر ارائه می‌داد. این شرکت با آینده‌نگری تشخیص داد که می‌بایست زیرساخت‌های خود را برای تطبیق بیشتر با حجم عظیم کاربران و داده‌های روزافزون و همچنین مهار هزینه و انرژی بازطراحی کند.

سپس فیسبوک طراحی مرکزداده‌ای را آغاز کرد که با بالاترین بازده و با کمترین هزینه‌ی ممکن توانایی کار با بیشترین داده را داشته باشد. طراحی و ساخت تمامی قطعات این مرکزداده طی 2 سال توسط گروه کوچکی از مهندسان انجام شد: نرم‌ا‌‌فزارها، سرورها، رک‌ها، منابع تغذیه برق، همچنین سیستم سرمایش همگی بازبینی شدند. نتیجه‌ی کار مرکزداده‌ای شد که اکنون در پرینویل اورگن (Prineville, Oregon) قرار دارد. هزینه‌ی ساخت این مرکزداده‌ی منحصربه‌فرد نسبت به سایر مراکزداده‌ی همان‌وقت 24% ارزان‌تر از کار درآمد درحالی‌که 38% بازدهی بالاتری داشت. علاوه بر این در جای‌جای این مرکزداده انواع نوآوری‌ها به‌کار رفته بود.

 

تاریخچه: رویش از زیرساخت‌های سنتی

در سال 2011 فیسبوک طرح‌های این مرکزداده را با 3 شرکت و 1 شخص حقیقی به‌اشتراک گذاشت: اینتل، Rackspace، گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، همچنین آقای اندی بچتولشیم (Andy Bechtolsheim). فیسبوک و این 4 عضو باهم سازمان پروژه‌ی رایانش باز [1] یا OCP را بنیان نهادند. آن‌ها با این امید شروع کردند که این پروژه دگرگونی بزرگی در حوزه‌ی سخت‌افزارهای مرکزداده ایجاد نماید؛ همانند چیزی که در حوزه‌ی نرم‌افزاهای متن باز[2] رخ داد. اکنون با گذشت زمان می‌بینیم که آن آرزو به‌حقیقت پیوسته است.

اعضا  پروژه رایانش باز به‌شکل داوطلبانه تمامی یا بخشی از طراحی‌های سخت‌افزاری مراکزداده‌ی خود را با اعضای دیگر به‌اشتراک می‌گذارند و فیسبوک تنها عضوی است که تمامی مراکزداده خود را جزو OCP کرده است. امروزه این سازمان 7 عضو هیئت‌مدیره دارد که شامل 5 عضو حقوقی و 2 نفر عضو حقیقی است. نمایندگان شرکت‌های فیسبوک، اینتل، Rackspace، گلدمن ساکس، مایکروسافت اعضای حقوقی آن هستند.

تا اکنون از غول‌های دنیای IT شرکت‌های زیادی عضو این پروژه شده‌اند و بخشی از طرح‌ها و نوآوری‌های مرکزداده‌ی خود را به‌اشتراک می‌گذارند. عضویت در این پروژه 4 درجه دارد: ساده، نقره‌ای، طلایی، پلاتینی. شرح آن را می‌توانید در اینجا ببینید. از شرکت‌های بزرگی که در این پروژه مشارکت دارند می‌توان به این‌ها اشاره کرد: فیسبوک، اینتل، نوکیا، گوگل، اپل، مایکروسافت، سیگیت، دل، اریکسون، سیسکو، لنوو، بانک آمریکا، رک اسپیس. سیاهه‌ی شرکت‌های عضو را می‌توانید در اینجا ببینید.

 ماموریت: حرکت به‌سوی نوآوری

«سازمان پروژه‌ی رایانش باز» سازمانی است جهانی و روبه‌رشد که هدف آن طرح‌های با بازده بالا برای رایانش و بهره‌گیری از آن‌ها است. بنیان‌گذاران این پروژه معتقد هستند ایده‌ها و طرح‌ها یا هر سرمایه‌ی فکری دیگری که به‌اشتراک گذاشته بشوند عاملی خواهند بود برای افزایش روزافزون نوآوری و کاهش پیچیدگی‌ها در محصولات فناورانه. این سازمان بستری فراهم کرده که اشخاص حقیقی و سازمان‌ها بتوانند دارایی‌ها فکری خود را با دیگران به‌اشتراک بگذارند و با این کار صنعت IT را ترغیب به پیشرفت هرچه بیشتر نمایند.

آنچه مشخص است OCP و اعضای آن در کار ساخت و پالایش طرح‌هایی هستند که دگرگونی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مرکزداده را در گذار از شکل سنتی به‌سوی ایده‌های جدید شتاب خواهد دارد. دیگر تولیدکنندگان سخت‌افزار نیز ناگزیرند نوآوری‌های OCP را برای تامین نیازهای بازار در نظر بگیرند.

[1] Open Computing Project (OCP)

[2] Open Source Software

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *