اخبار

اولین مرکزدادهٔ اگزامقیاس اروپا؛ پیش‌ساخته و ماژولار

اولین مرکز داده اگزامقیاس اروپا؛ پیش‌ساخته و ماژولار
اولین مرکزدادهٔ اگزامقیاس اروپا؛ پیش‌ساخته و ماژولار

اولین مرکزدادهٔ اگزامقیاس اروپا؛ پیش‌ساخته و ماژولار

اولین مرکز داده اگزامقیاس اروپا برای میزبانی ابررایانه ژوپیتر: ساخت Eviden با پشتیبانی مالی EuroHPC

شرکت فرانسوی اویدن (Eviden) که به عرضهٔ ماژول‌های پیش‌ساختهٔ مرکزداده مشهور است، تأسیسات جدیدی در آلمان می‌سازد. این مرکزدادهٔ پیش‌ساخته و ماژولار، میزبان اولین ابررایانهٔ اگزامقیاس (Exascale) اروپا خواهد بود.

آن‌ها با «مرکز ابررایانهٔ جولیش» (Jülich) آلمان قرارداد بسته‌اند تا برای میزبانی ابررایانهٔ «ژوپیتر» (Jupiter)، مرکزدادهٔ ماژولار بسازند. ژوپیتر اولین ابررایانهٔ اگزامقیاس اروپا است که هم‌اکنون در مرکز تحقیقات جولیش (Forschungszentrum Jülich) آلمان جا دارد.

ساخت و طراحی مرکزدادهٔ ابررایانهٔ ژوپیتر برپایهٔ سخت‌افزار BullSequana XH3000 شرکت اویدن است؛ ولی از پردازندهٔ‌ گرافیکی ساخت Nvidia و پردازندهٔ ساخت SiPearl نیز استفاده خواهد کرد.

اویدن (Eviden) در این تأسیسات برای میزبانی ابررایانهٔ ژوپیتر، تقریباً ۵۰ ماژول پیش‌ساختهٔ با قابلیت تعویض را گرد می‌آورد که شامل ۲۰ کانتیتر فاوا، ۱۵ کانتیتر توزیع برق (PFC)، همچنین ۱۰ کانتینر پشتیبانی برای کاربردهایی همچون راهرو و کارگاه و انبار است. مجموع این تجهیزات، ۲٬۳۰۰ متر مربع مرکزدادهٔ کلید دردست (Turnkey) را خواهد ساخت.

ماژول‌های فاوا در این تأسیسات با سیستم سرمایش مستقیم با مایع (Direct Liquid-cooled) مدل BullSequana XH3000 خنک می‌شوند. این سیستم با مشارکت شرکت آلمانی Par-Tec در دست توسعه است.

رک‌های ابررایانه ژوپیتر را در فرانسه در کارخانهٔ اویدن (Eviden) می‌سازند و با تجهیزات سرمایش و برق و شبکه و کابل‌کشی در همان کارخانه در کانتینر نصب می‌کنند و به‌شکل کامل‌شده به سایت مرکز ابررایانهٔ جولیش می‌آورند. اویدن می‌گوید این طرح پیش‌ساخته از هزینه به‌مقدار زیادی می‌کاهد و مدت تحویل را با کاهش ۵۰ درصدی به کمتر از یک سال می‌رساند.

اولین مرکز داده اگزامقیاس اروپا برای میزبانی ابررایانه ژوپیتر: پیش‌ساخته و ماژولار

پروفسور توماس لیپرت (Thomas Lippert) مدیر ابررایانهٔ مرکز تحقیقات جولیش دربارهٔ ژوپیتر می‌گوید: «ماژولار بودن معماری تأسیسات این ابررایانه دست یافتن به بهره‌وری (Efficiency) انرژیِ بسیار خوب را ممکن می‌سازد. بااین‌حال مقدار برقی که چنین توان محاسباتی عظیمی مصرف می‌کند، از هر مرکز علمی دیگری در آلمان بیشتر است. از این گذشته من خوشحالم که گرمای به‌دست‌آمده از سرمایش زیرساخت تأمینِ (Supply Infrastructure) این مرکزدادهٔ‌ ماژولار را به ساختمان مرکز تحقیقات می‌بریم تا به استفادهٔ گرمایش محوطه برسد.»

«کنسرسیوم ابتکار مشترک رایانش پربازده اروپا» (EuroHPC JU) که پشتیبان مالی این پروژه است، اکنون دارد برای دومین ابررایانهٔ خود برنامه‌ریزی می‌کند که تا پایان سال ۲۰۲۵ در فرانسه راه‌اندازی خواهد شد. ابررایانه‌های اگزامقیاس دیگر، در بریتانیا و ایالات متحده و چین هم‌اکنون در دست توسعه هستند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Eviden برای ساخت مرکز داده پیش ساخته ماژولار در آلمان برای میزبانی ابررایانه exascale Jupiter (24 ژانویه 2024)

خبرهای مرتبط:

ـ مرکزدادهٔ ماژولار جامع Chindata برای سازندگان تأسیسات فوق مقیاس

ـ مرکزدادهٔ کانتینری با سرمایش ترکیبی، محصول جدید میتسوبیشی

ـ مرکزدادهٔ ماژولار پیش‌ساختهٔ EfficiencyIT بریتانیا، با شراکت اشنایدر الکتریک و APC

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *