اخبار

مرکزدادهٔ ماژولار جامع Chindata برای سازندگان تأسیسات فوق مقیاس

مرکز داده ماژولار جامع Chindata برای سازندگان تأسیسات فوق مقیاس
مرکزدادهٔ ماژولار جامع Chindata برای سازندگان تأسیسات فوق مقیاس

مرکزدادهٔ ماژولار جامع Chindata برای سازندگان تأسیسات فوق مقیاس

شرکت Chindata (چاین‌دیتا) مجموعه‌ای از محصولات جامعِ (Full-stack) ماژولار را برای سازندگان مرکزدادهٔ فوق مقیاس (Hyperscale) توسعه داده است. این محصولات از سیستم برق تا ساختمانِ پیش‌ساخته را در بر می‌گیرد.

هدف از عرضهٔ این محصول برآورده ساختن تقاضای روزافزون سازندگان مرکزدادهٔ فوق مقیاس، در دورانی است که Chindata آن را دورهٔ محتوای تولیدشونده با هوش مصنوعی (AIGC) می‌نامد. آن‌ها این محصولات خود را در ۱۸ آگوست ۲۰۲۳ در برگزاری همایش رایانش چین (China Computing Conference) در شهر یینچوان عرضه کرده‌اند.

در سیستم ماژولار X-PrePower 3.0، منبع تغذیه و توزیع برق یکپارچه شده و بهره‌وری آن به ۹۸٫۵ درصد رسیده است. Chindata می‌گوید سطح اشغال آن ۲۰ درصد از سیستم‌های غیر ماژولار کمتر است. همچنین پس از سفارش به‌جای دو ماه، یک‌هفته‌ای تحویل خریدار می‌شود.

این محصول برای سرمایش از سیستم خنک‌کنندهٔ دوفازِ X-Cooling Maglev بهره می‌برد که در کمپرسورهای بدون روغن از فناوری «شناوری مغناطیسی» (Magnetic Levitation) استفاده می‌کند. همچنین از فرایند «تبخیر و میعان» و «دیوارهٔ فن» (Thin Fanwalls) و فناوری‌های دیگر بهره می‌‌برد و می‌شود آن را با هوش مصنوعی (AI) مدیریت کرد. Chindata می‌گوید با این‌‌ها می‌توان برای ظرفیت ۳۵ کیلووات در رک سرمایش با هوا فراهم کرد.

مرکز داده ماژولار جامع Chindata برای سازندگان تأسیسات فوق مقیاس

آن‌ها می‌گویند با استفاده کردن از تغییر فاز مایع خنک‌کننده و بهره گرفتن از صفحهٔ سرد (Cold Plate) برای انتقال حرارت، توانسته‌اند مشکلات سیستم‌ سرمایش با آب سردِ متمرکز (Centralized Cold Water System) را حل کنند، اطمینان‌پذیری (Reliability) را افزایش دهند، همچنین از پیچیدگی بکاهند.

در ساخت مرکزدادهٔ تمام‌‌پیش‌ساختهٔ مقیاس‌بزرگِ (Large-scale) شرکت Chindata، قطعات پیش‌ساختهٔ کارخانهٔ داخلی با سازه‌های فولادی در خارج از کشور ترکیب می‌شود. آن‌ها با این روش زمان پروژه‌های برون‌مرزی را کاهش داده‌اند. برای نمونه جدول زمانیِ یک پروژهٔ در دست ساخت در مالزی، با بهره‌گیری از طراحی ماژولار و سرهم کردن در محل به هشت ماه کاهش یافته است. این کار از ساختن پِی سازه تا آزمایش جامع پایان پروژه (Comprehensive Testing) و تحویل و نصب را در بر می‌گیرد.

پلتفرم مدیریت جامع عملیات مرکزدادهٔ کون‌پنگِ (Kunpeng) این شرکت می‌تواند عملیات، مدیریت، نظارت، کنترل را با رویکرد استاندارد اجرا کند.

بینگوا ژانگ (Binghua Zhang) مدیر ارشد فناوری Chindata می‌‌گوید: «در دورهٔ محتوای تولیدشونده با هوش مصنوعی (AIGC)، راهکار محصول جامع (Full-stack) ما برای تأسیسات مرکزدادهٔ عصر مدل زبان بزرگ (LLM)، چهارچوب فنی جدید و مسیر تکامل فراهم می‌کند. ما همچنان به پذیرش اکوسیستم صنعت ادامه خواهیم داد و صادقانه در نوآوری با شرکای صنعتی همکاری خواهیم کرد تا فناوری‌های پیشرفتهٔ مرکزداده را مدام به پیش ببریم. ما می‌خواهیم نمونه‌های کلاسیک بیشتری از روش توسعهٔ «تکرار سریع» (Rapid Iteration) فراهم کنیم و آیندهٔ بهتری بسازیم.»

بسیاری از فناوری‌هایی که در این سیستم‌های مرکزداده به کار می‌رود، محصول شرکای Chindata است. این شرکت در سال گذشته سیستمی را با عنوان اولین سرمایش بدون آب به جهان معرفی کرد که مشخص شد یکی از محصولات Vertiv Liebert DSE است. آن‌ها امسال نیز یاتاقان مگلو (Maglev Bearing) را برای پمپ‌های سرمایش معرفی کرده‌اند. این همان فناوری‌ای است که شرکت Vertiv در سال ۲۰۲۰ روی کمپرسورهای بدون روغن شرکت Geoclima راه‌‌اندازی کرده است.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

ChinData offers full-stack packaged tech for hyperscale data centers (August 24, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ سیستم سرمایش بدون آب مرکزداده: فناوری X-Cooling

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *