اخبار بازار مرکزداده (Data Center Market)

جهش مصرف برق صنعت مرکزدادهٔ آمریکا در گرماگرم رشد هوش مصنوعی (AI)

جهش مصرف برق صنعت مرکز داده آمریکا در گرماگرم رشد هوش مصنوعی (AI)
جهش مصرف برق صنعت مرکزدادهٔ آمریکا در گرماگرم رشد هوش مصنوعی (AI)

جهش مصرف برق صنعت مرکزدادهٔ آمریکا در گرماگرم رشد هوش مصنوعی (AI)

مصرف برق صنعت مرکزداده در ایالات متحده تا هفت سال دیگر به ۳۵ گیگاوات می‌رسد که دو برابر مصرف سال ۲۰۲۲ است. شرکت مشاوره و خدمات املاک تجاری نیومارک (Newmark) در گزارش خود می‌گوید تقاضا برای هوش مصنوعی (AI) و استفاده از رک‌های ویژهٔ یادگیری ماشین (Machine Learning-ready Rack) دو عامل محرک این رشد هستند.

گزارش همچنین تأکید می‌کند بازارهای پرتقاضای مرکزداده در آمریکای شمالی همگی گرفتار تنگنای کمبود فضا هستند؛ تا آنجا که مقدار مساحت باقی‌ماندهٔ خالی در برخی از بازارهای مهم تک‌رقمی شده است.

رونق صنعت مرکزداده با هوش مصنوعی

جهش مصرف برق صنعت مرکز داده در گرماگرم رشد هوش مصنوعی (AI)

نویسندگان گزارش می‌گویند این موضوع که عرضه‌کنندگان فوق مقیاس ابر عمومی (Public Cloud) اکنون دارند خدمات هوش مصنوعیِ هرچه پیچیده‌تری عرضه می‌‌کنند، نشان می‌دهد میانگین نیاز به مصرف برق صنعت مرکزداده در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

درحالی‌که مصرف برق هر رک در مراکزدادهٔ فوق مقیاس ۱۰ تا ۱۴ کیلووات است، مصرف رک‌های هوش مصنوعی با پردازنده‌های گرافیکی پرمصرفشان (GPU) به ۴۰ تا ۶۰ کیلووات هم می‌رسد. این بدان معناست که مصرف برق صنعت مرکزدادهٔ آمریکا تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵ گیگاوات خواهد رسید که از ۱۷ گیگاوات سال ۲۰۲۲ بسیار بیشتر است.

گزارش می‌گوید: «برای پشتیبانی از رشد سریعِ استفاده از هوش مصنوعی و رک‌های یادگیری ماشین، به برق و سرمایش بیشتری نیاز است؛ بیشتر از آنچه همهٔ مراکزدادهٔ کنونی با هم بدان نیاز دارند حتی اگر از تمام ظرفیت خود استفاده کنند. از سوی دیگر همهٔ مراکزدادهٔ موجود امکان به‌روزرسانی ندارند؛ ازاین‌رو تقاضا برای تأسیسات جدید در بازارهای موجود و در بازارهای نوظهور (Emerging Market) افزایش خواهد یافت.»

محدودیت ظرفیت در بازارهای اصلی

این گزارش می‌گوید بازارهای موجود اکنون دارند تلاش می‌کنند تا بتوانند نیاز تقاضا را برآورده کنند. در بازار ویرجینیای شمالی که با ۳٬۴۰۰ مگاوات بزرگ‌ترین بازار مرکزدادهٔ‌ جهان است، از فضای موجود تنها ۲ درصد خالی مانده است. به همین دلیل دارند در این ایالت پردیس ۷۲ مگاواتیِ Stack Infrastructure را می‌سازند که قرار است در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی شود. گزارش تأکید می‌کند دیگر مناطق پرتقاضا نیز به همین گرفتاری دچارند.

گزارش گروه املاک تجاری نیومارک همچنین کاهش چشمگیر بازار فروش مرکزداده را برجسته کرده است. بر پایهٔ این گزارش در سال مالی منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳، فروش املاک مرکزداده در ایالات متحده ۱٫۲ میلیارد دلار ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش داشته است. کاهش معاملات املاک مرکزداده در آمریکا به دلایل مختلف از جمله افزایش نرخ بهره، ادغام و تملک، همچنین اختلاف نظر دربارهٔ ارزش‌گذاری رخ داده است.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Newmark: US data center power consumption to double by 2030 (January 15, 2024)

خبرهای مرتبط:

ـ  ۳۸ گیگاوات رشد ظرفیت در صنعت مرکزداده با هوش مصنوعی مولد

ـ رونق بی‌سابقهٔ صنعت مرکزدادهٔ اروپا در دوران رشد هوش مصنوعی

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *